Mekkora a G-erő a repülőgépen felszálláskor?
ma 12:15 -ös
Hogy lenne már 1G alatt? 1g a normál földi körülmények között mért átlagos érték, a többi ehhez van viszonyítva.
A vadászpilóták csak speciális ruhával tudják elviselni a rájuk ható gyakran 5-ös feletti G erőt. Ez a ruha nyomást gyakorol a test alsó részére és így megfelelő a vérnyomás a fejben így nem ájul el a pilóta.
Akkor számoljunk picit. Egy Boeing 737 repülő hajtóművének tolóereje 2x100kN, felszállótömege 56740 kg. A gyorsulás könnyedén kiszámítható az F=m*a képletből: a=F/m=200000/57740=3.46 m/s^2. Ez az érték a Földi gravitáció kb harmada. Tehát a motorral elérhető max. gyorsulása ennek a gépnek bőven alatta marad még az 1g gyorsulásnak is. Egyébként az ekörüli értékek a jellemzőek az utasszállító gépekre. Kivétel lehet pl a Concorde gép, annak a hajtóművei lényegesen erősebbek, és utánégető fokozatuk is van. De a Concorde gép sem gyorsult soha maximális tolóerőn felszálláskor, hangsebesség fölé meg csak az utazómagasság elérése után gyorsult.
A manőverekből származó gyorsulás mértéke persze lehet ettől lényegesen nagyobb is, de nem jellemző üzemi állapotban. A felszálláskor jelentkező gyorsulás zöme a motorok erejéből adódik, míg az elemelkedés pillanatában befutott íven haladásból szinte semmi. Az emelkedés meg gyakorlatilag közel egyenletes, ott már nincs ebből eredő jelentős gyorsulás.
Hát mi MOVIT-al csináltunk kívülről elég hajmeresztőnek tűnő dolgokat, és még ott is alig alig kapargattuk az 1,5G-t, mondjuk a súlytalanságot elértük, de azt könnyebb is :)
Megkockáztatom hogy egy gyorsliftben nagyobb gyorsulás ér mint egy felszálló gépben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!