A MÁV miért nem csak alacsonypadlós IC kocsikat tervez venni?
Mert nincs sok olyan. Az egyetlen amit tudnék mondani az a Bombardier Twindexx, és az is azért mert emeletes.
Az alacsony padló azért tud problémás lenni, mert a forgóvázak kialakítását erősen korlátozza. IC forgalomban a kocsik kerekei nagyrészt 1 méter körüliek, amiket valahogy el kell helyezni egy SK55 peronhoz képest. Emiatt gyakorlatilag az összes IC kocsi, már nagyon régóta magaspadlós.
Nincs értelme.
Az SK+55-ös peron az elterjed.
Valószínűleg egyszerűbb és olcsóbb a hagyományos padlómagassággal rendelkező kocsik gyártása. Az új, előzetes piaci konzultációban 285 kocsiból 33 alacsonypadlós, vagyis kb 11,5%-a (a második generációs railjetekben meg 9-ből 7 kocsi az). Azt is számításba lehet venni, hogy ezeket a Magyar Vagon szinte azonnal tudja majd egyszer gyártani (még nem ismert, hogy mikor indulna el a gyártás, de hamarosan felszabadul a gyártási kapacitás az egyiptomi kocsik után), és akár egyesével is forgalomba állhatnak, ami a mai helyzeten sokat javíthat.
De ezeknek az alacsonypadlós kocsiknak is van három alternatívája:
-alacsonypadlós motorvonat - ilyeneket szerez be a GYSEV (Stadler Flirt),
-emeletes motorvonat - ilyeneket üzemeltet a WestBahn (Stadler Kiss),
-emeletes kocsi - ilyen a fentebb említett Twindexx (bár ez inkább egy ingavonat, nem hiszem, hogy egy-egy kocsi külön járna sima kocsikkal). A kerékpárszállító és többcélú teres kocsikat praktikusabb lenne emeletes kocsikkal kiváltani, alul a speciális igényeknek megfelelő kocsiszakasz, felül meg a hagyományos rész - sőt, akár a vezérlőkocsik is lehetnének ilyenek.
Szerintem mindegyiknek van létjogosultsága Magyarországon, leginkább a motorvonatoknak, de a hagyományos mozdony+kocsik összeállítású vonatoknak is. Alacsonypadlós motorvonatok vehetnék át például a Göcsej/Bakony IC-k szerepét, az emeletes motorvonatok mehetnének Szegedre és Pécsre (nem ritkák a 8-9-10 kocsis szerelvények), a hagyományos kocsikból álló szerelvények meg leginkább a stokkozós vonatoknál jöhetnek számításba (pl. Nyírség-Kraszna, Latorca), de az idényjellegű igénynövekedést is ki lehet ezekkel elégíteni, például a balatoni IC-knél.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!