Igaz, hogy a vonatoknak ködben és egyéb okok miatt korlátozott látási viszonyok között is az adott szakaszra érvényes maximális sebességgel kell menniük, nem lassíthatnak?
"Ilyen nincs leírva hogy annyival KELL."
Ha az ember ül egy vonaton, ahol van egy szép monitor, ami mutatja a pillanatnyi sebességet (GPS alapján egyébként), azt fogja látni a 120 km/h sebességű fővonalon, ha nincs sebességkorlátozás (ún. lassújel) ezen a szakaszon, hogy az állomásról való indulás után felgyorsul a vonat, és a kijelzőn gyakorlatilag 119-120-119-120 váltakozik addig, amíg a következő állomás miatt el nem kezd fékezni a vonat.
„ködben csak 40-nel mehet azon a vonalon a (és az a) vonat, ahol nincs jelfeladás.”
Gyakorlatilag jelfeladás a mellékvonalakon nincs, azok jó részét meg már bezárták, de amikor működtek, akkor sem volt a sebesség sokkal 40 km/h felett.
Kiegészítésképpen még annyit az előző válaszhoz egyrészt (mivel a belinkelt kép csak korlátozott ideig látható), hogy a forgalmi utasítás szerint: "15.1.10. A vonatokat a menetrendben előírt sebességgel KELL továbbítani."
Másrészt mindenekelőtt azt kell(ett volna) a kérdéshez tisztázni, hogy mi számít ködnek (mert a "köd van" elég szubjektív megállapítás), ill. korlátozott látási viszonyoknak.
Az utasítás szerint: A távolbalátás korlátozott, ha a jelzéseket időjárási ok (pl. köd) miatt NEM LEHET legalább 200 m-ről biztosan látni.
Tehát ha a ködben 200 m-ről MÁR LÁTHATÓ a jelző (lassúmenet eleje/vége jelző, útátjárójelző stb.) akkor jelfeladás nélkül sincs 40 km/h korlátozás, hanem - ha minden egyéb feltétel teljesül - 100 km/h sebességgel kell menni, ha éppen annyi a menetrend szerinti sebesség. (Jelfeladás hiányában legfeljebb 100 km/h a pályasebesség.)
A „Van aki fél, bizonytalan, nem biztos a helyismerete az lassabban megy. (Az ilyenek általában fényes nappal sem mernek max sebességgel menni)”-hez: ha ilyen van, az alkalmatlan mozdonyvezetőnek. Éppen azért kell a mozdonyvezetőnek megszereznie vonalismeretet, mert ott nem úgy van, mint a közúton, hogy „majd óvatosabban megyek”.
22.
És mivel 200 méter alatt sem tudna megállni, nyugodtan lehetne 50 méter is, vagyis mindenfajta köd.
"És mivel 200 méter alatt sem tudna megállni, nyugodtan lehetne 50 méter is"
Nem az az érdekes, milyen hosszú út alatt tudna megállni, hanem hogy meg tudja figyelni a jelzőt.
Ha 200 méter a látótávolság, akkor a 100 km/h sebességgel haladó vonatból 7,2 másodpercig látható a jelző képe. (50 méter látótávolság esetén még 2 másodpercig sem volna látható.)
Ha már megfigyelte a jelzőt, akkor nem érdekes, hogy 200 méteren meg tud-e állni. Egy jelző azt IS mutatja, mi várható a következő jelzőn, tehát olyan nincs, hogy 200 méteren kell megállni. Legfeljebb a következő előtt kell majd megállni, az pedig legalább névleges fékútra (1.000 méter) következik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!