Minek hívhatták azt az eszközt, amivel régen fűtöttek a vasúti kocsikon?
Idézet ebből ( [link]
B r i q u e t f ű t é s .
A gőzfűtésre némely pályánál alkalmazott tökéletlen szerkezet, vagy a helyes szerkezet hibás foganatosítása s a nem elég gondos kezelés miatt e fűtés gyakran megzavartatott s fenakadást szenvedett. Ezen körülmény szolgált főkép indító -
okul egy czélszerübb fűtőkészülék szerkesztésére, a melynél a kezelés könnyűségén s a működés biztosságán kívül a kocsiknak egymástól függetlenítésére is482_
fő súly fektettettett. E legújabb fűtésmód, mely úgyszólván a gőzfűtéssel párhuzamosan feljődik, a praeparált szén vagy briquet-fűtés.
E fűtés abban áll, hogy az egyes kupék ülései alatt megerősített csövekben könnyű rostélyra kisebb tömegű s lehetőleg szabályos alakú oly széndarabok helyeztetnek s égettetnek el, melyek akár mesterséges vegyalkatok,
akár comprimálás által nyert tömött egynemű szerkezetöknél fogva gyenge
léghuzam mellett is folytonosan éghetnek, lassú égés mellett is jelentékeny
meleget fejlesztenek s kevés hamut hagynak hátra
1-es te kb 100 évvel arrébb keresgéltél.
Amire kérdező kiváncsi az sima egyszerű fűtőszálas hősugárzó. Csak kicsit erősebb. A mozdonyból érkező 1500V-os fűtési fővezeték táplálja ezeket.
#2 Szerintem te sem keresgélsz jó helyen, ha a kérdező egyértelműen azt írja, hogy az általa leírt "fűtőtestbe" parazsat tettek.
Én mondjuk ilyet sosem láttam, de attól még lehetett...
A 2000-es években te már sehol nem láthattál olyat, hogy égő parazsat tennének egy személyvagon utasterében bármibe.
#3:
Akkor neked is, te kis kekeckedő, NEM, nem lehetett,
a 2000-es években már nem volt sehol sem széntüzelésű fűtés vasúti személykocsikban. A kérdező valamit nagyon benézett.
Nem tudjuk hogy Kérdező hol és mivel utazott pontosan. Úgyhogy normálisan válaszolni sem lehet.
Ahogy írtam 2-ben és 4, 6 is megerősített benne, a közforgalmú, nagyvasúti kocsikban 1000% hogy nem volt semmiféle ilyen fűtés a 2000-es évek elején. Már a gőzfűtés is kihalt addigra. (nem csak gőzmozdonyokkal, de például M40-esekkel is fűtőttek gőzzel kocsikat) De a gőzfűtés sem parázslott. Azt el tudom képzelni hogy az említett fűtőszálas fűtésben a fűtőszál felizzott vörösre és ez téveszthette meg Kérdezőt. De ha ténylegesen izzó fával, szénnel fűtést látott, akkor jó lenne ha adna némi támpontot hogy hol látta....
Segélynyújtó kocsikon, pályakarbantartó kocsikon, stb speciális rendeltetésű járműveken szokott lenni egyedi és álló helyzetben, mozdony nélkül is működni képes fűtés ami sok esetben fás vagy szenes kályhát jelentett.
A kérdező nem írta, hogy normál üzemben közlekedő vasúti kocsiról lenne szó. Lehetett nosztalgiavonat, és abban olyan kocsi, ahol a régi brikettfűtés működött. Az mondjuk érdekes, hogy égő parazsat tettek bele. Hol gyújtották volna meg, hol tárolták volna odáig, hogy parázs legyen belőle? Esetleg begyújtáskor a másik kályhából raktak bele parazsat, amiről begyulladt a friss brikett, ilyet tudok elképzelni.
Én anno a gyöngyösi kisvasúton láttam fával fűtött álló kályhákat, üzem közben, 1990 táján. Az erdészet üzemeltette a vasutat, volt fa bőven. A hasábok egy ládában voltak a kályha mellett, a jegyvizsgáló időnként bedobott párat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!