Miért van az, hogy mindig csak nyáron késik a vonat?
többen utaznak, tovább tart az utascsere.
Mert ugye persze a bolond utasok egy ajtón akarnak mind felszállni.
Azért, mert a balatoni nyári menetrendben sokkal több vonat van, mint a téliben, így egy-egy késő vonat esetén télen sokkal nagyobb kapacitás és rugalmasság áll rendelkezésre, mint nyáron.
A balatoni vonalak jórészt egyvágányúak, az egymással ellentétes irányba közlekedő vonatok az állomásokon tudják kikerülni egymást. Képzelj el egy vasutat, A-B-C-D-E állomásokkal, mindegyiken két-két vágánnyal, ahova személyvonatot fogadhatsz, mert rendelkezik peronnal. Az A-E irányú vonatok páros számúak, a E-A irányúak a páratlanok. Az állomások között a menetidő az egyszerűség kedvéért legyen egységesen öt perc.
Tegyük fel, hogy a téli menetrendben A és E állomásról minden órában egyszerre indul egy-egy vonat egymással szemben, ezek C állomáson találkoznak egymással. Tegyük fel, hogy kb. dél van, a 4-es számú vonat elindult időben A-ból, de az 5-ös számú vonat valamilyen műszaki hiba miatt csak 12:07-kor tudott elindulni. Ekkor a 4-es vonat már B és C állomások között jár, tehát két megoldás van: vagy C állomáson vár 7 percet a késett vonatra, vagy a már eleve késő 5-ös vonatot várakoztatják D állomáson. Az egyik megoldással lesz két vonatunk 7-7 perc késéssel, a másikkal lesz egy pontos és egy 10 percet késett vonat, viszont mivel laza a menetrend és a fordulóidő, a következő órában már mindkét vonat pontosan fog indulni.
Ugyanezen a vonalon legyen 20 percenkénti követés a nyári menetrendben!
Ha 12-kor elindul a 4-es és az 5-ös vonat, akkor A és E állomásokra pont akkor érkeznek, amikor a következő vonatnak már indulnia kellene. A vonatok még mindig C állomáson találkoznak. Itt ugyanez a hétperces késés az első megoldás esetén azt eredményezi, hogy a vonatok B és D állomáson vagy további késést szednek össze (a 6-os és 7-es vonat indulása miatt), vagy a 6-os és 7-es vonat is már eleve 7-7 perc késéssel fog indulni, és ez így marad a nap végéig. A második megoldás esetén viszont az 5-ös vonat pont akkor ér B állomásra, amikor a 6-os, így elvileg további késést már nem szenved egyik vonat sem.
Namármost, a valóság ezzel szemben sokkal izgalmasabb, mivel az állomások általában nem egyforma távolságra vannak egymástól, általában egyszerre nem csak egy vonat szokott késni és a menetidejük, megállási rendjük sem feltétlenül egyforma. Ez a forgalomszervezés szépsége... :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!