Honnan van ennyi pénz fenntartani a tömegközlekedést?
A te adódból fog működni, ahogy eddig is.
Ha átlagfizetést keresel, akkor havonta az szja-ból 970 Ft a vasúté.
Ha bevásárolsz a boltban 10.000 Ft-ért, az áfából 26,50 Ft a vasúté.
Ha veszel egy 100.000 Ft-os mobilt, akkor az áfából 265 Ft a vasúté.
Ezekből jön össze az évi kb. 500 milliárd állami költségtérítés, amit a vasút kap.
Emellett éves jegybevételként eddig is jelképes összeg, kb. 50 milliárd keletkezett. Az ebből esetleg kieső 10-15 milliárd (ami a jegyár jelentős csökkenése, de a mennyiségi növekedés mellett esetleg bekövetkezik) elhanyagolható.
#16 Érts már meg! Nem arról beszélünk, hogy nyereséges legyen!
DE: eddig volt X összeg, amit a hazai tömegközlekedésre fordítottak, és ami alig-alig elég egy ilyen béna színvonalú fenntartásra is. Ennek az X összegnek tény, hogy a jegybevételek csak kis részét adták. DE: ha ezt a kis összeget elvesszük, és nem pótoljuk, akkor még kevesebb pénz lesz a fenntartásra, miközben az eddigi összeg sem volt elég egy normális szolgáltatáshoz.
Van a díjak módosítása mögött egy olyan érvelés, amit Lázár nagyon szeret ismételgetni, hogy a "Kleine fische, gute fische" elv szerint, ha olcsóbb a bérlet/jegy, akkor többen veszik igénybe, mint korábban és emiatt összességében nőni fognak a bevételek is.
Ez akár igaz is lehet, sok helyen láttunk már a gazdaságban ilyen hatásokat, hogy aminek levitték az árát, az jobban fogy annyival, hogy busásan ellensúlyozta az engedményen elveszített bevétel kiesést.
Többek közt erről szól a marketing árazás is, hogy minden ár 9-esre végződik, mert a 9 ezret kevesebbnek érzed, mint ha 10 ezerbe kerülne, ezért inkább megveszed, pedig valójában elenyésző a különbség.
Hogy az alacsonyabb ár igény növelő hatása tényleg érvényesül-e és olyan mértékben-e, mint remélik/állítják, vagy ez csak mese habbal, az valójában sosem fog kiderülni. A kormány azt mond és úgy szépíti a számokat, ahogyan akarja. A MÁV meg állami cég, a miniszter nevezi ki a vezetőjét, így aligha fogják megszellőztetni, ha utasításba kapják, hogy márpedig ezentúl hazudni kell a tényleges számokról.
Mivel a MÁV és a Volán eddig is veszteséges volt és a működését mindenképp az államnak kell finanszíroznia a költségvetésből, így igazából teljesen mindegy, hogy mennyibe kerülnek a jegyek és bérletek.
Teljesen logikus döntés a részükről, hogy egy választás előtt bedobnak egy olcsó konstrukciót, aminek örülnek az emberek. Ha tényleg működik üzletileg is, hogy emiatt több jegy fogy, akkor még az állam kiadásai sem nőnek jelentősen és érdemes megtartani. Ha mégis többe kerül, mint amennyi üzleti haszna van, akkor meg a választás után meg lehet szüntetni, mondván sajnos nem hozta a hozzá fűzött reményeket - azon kívül, hogy befolyásolta a választás eredményét.
Az meg különösen ügyes húzás volt tőlük, hogy az országbérlettel kényszer helyzetbe hozták a fővárost. Vagy belemennek, hogy érvényes legyen Budapesten is, miközben nem ők kapják érte a pénzt, vagy a főváros tehet róla, hogy nem működhet, pedig milyen jó lenne mindenkinek. Így meg a főváros kénytelen volt benyelni, hogy elfogadja azokat a bérleteket is, amiknek az árából nem részesül.
Elvben persze megállapodtak valamilyen elszámolásban a főváros és az állam között, hogy ezt kompenzálják, de igen bizonytalan, hogy vajon mennyire fog ez az elszámolás jól működni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!