A trolikat szerintetek mikor váltják le az elektromos buszok?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Minek cipelni hatalmas méretű és tömegű akkumulátort, amikor van kiépített vezetékhálózat?
Az újabbak már pár kilométert tudnak menni akkuról is pl. van ahol nincs vezeték. A buszok sem kóricálnak akármerre, az is „kötött”, hiába mehetnének bármerre.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Sok város egyébként folyamatosan bővíti most is a trolis infrastruktúrát. Zürichben például 2026-ig két új buszviszonylatból lesz troli, és még további 4 vonalat fognak trolibuszosítani a következő évtized elejéig. Genova 112 Solaris Trollino 18-ast rendelt és jelentősen bővíti a trolibuszhálózatát. És ez most csak két példa. Egyébként a BKK-nak nemrég ért véket egy EPK-ja (előzetes piaci konzultáció, EKR rendszerben publikus) új trolibuszokról. A dokumentum vége azzal zárul, hogy tervezik a közbeszerzést lefolytatni, ha tippelnék ez még az idén el is indulhat. Illetve BKK-s ismerőstől hallottam, hogy kisebb felsővezeték bővítések is lesznek hamarosan.
SZVSZ a trolibusznak sokkal több értelme van városi környezetben, mint az akkus elektromos buszoknak. Egyszerűen teljesen felesleges többszáz kWh akkumulátort cipelni, ha könnyedén kivitelezhető a felsővezeték. A pantográfos akkus busz szintén zsákutca városi használatban, mert ennyi erővel már lehetne IMC (In Motion Charging), azaz trolibusz, ugyanis egy ilyen pantográfos töltőberendezés is eszméletlen drága. Budapesten sok villamos van, ezért sok esetben még az áramátalakítók is adottak a trolikhoz, csak bővítésre van szükség. Az akkus buszok jelentős részének a fűtése ráadásul olajkályhás, ami meg nem túl zöld. Ha meg hőszipkás fűtést akarsz, vagy túl kell méretezni az akkupakkot, vagy napközbeni villámtoltést kell beiktatni, ami plusz tortúra. Illetve a degradáló akkut hamar meg fogod érezni, ez nem elektromos autó, amit ritkán használsz hosszú távra. A mai modern trolik eleve tudnak önjárni, így ritkán kiszolgálandó járatoknak ezen önálló szakaszain meg lehet spórolni a vezetéket, illetve a műemlékvédelmű részre se kell, arra ott az önjárás. Egy ilyen troli akku általában csuklós busznál sem haladja meg a bruttó 100 kWh-t (90 körüli a legnagyobb tudtommal), de nyilván kisebb is rendelhető ha felesleges. Míg egy akkus buszban ez legalább 8-10-szer ekkora.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
Készült erről tanulmány, nagyjából arra a következtetésre jutottak, hogy ahol van kiépítve hálózat, ott érdemes megtartani. Az önjáró trolik korában meg a hálózatfejlesztés is egyszerűbb.
Persze a célfüggvény mindenhol más, de igen szélsőséges példa lenne, ha egy jó trolihálózatot teljes egészében elektromos buszokra cserélnének.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!