A mozdonyvezetők hogy állnak meg tökéletesen a peronnál egy-fék egy-oldásból?
Az autósok hogyan tudnak mindig pont a piros lámpánál megállni?
Hát úgy, hogy ismered azt amit vezetsz, szóval kapásból van egy reflexszerű megérzésed, mindez társul azzal, hogy van az embernek két szép szeme, látja hol kell megállni, ha túl gyorsan lassul akkor csökkenti a féket, ha túl lassan lassul akkor növeli a féket.
2 éves a képzés, amiből 1,5 a gyakorlat. Begyakorolják, betanulják. Ennyi. Nem agysebészet.
Egy jegykezelő
Az általad említett egy fék-egy oldás azt jelenti, megfelelő időben teljes üzemi fékezés, megfelelő időben teljes oldás, és a végén lehetőleg lágyan megáll a vonat ott, ahol kell.
Illúzióromboló leszek, de a valóságban a fékezéseknek csak csekély száma ilyen. Van annak a fékezőszelepnek kb. 9 köztes fokozata, azokkal lehet "játszani", és a végén megállsz ott, ahol akartál, de azért ez nem az egy fék egy oldás kategória. Vannak persze helyek, ahol adott szerelvénnyel tapasztalati úton lehet tudni, hogy ha ennél a fánál húzol egy sort (teljes üzemi fék), 45-nél menetállásba teszed, akkor kb. jó lesz, de mint mondtam, ez a ritka eset. Nincs is szükség ennyire a végletekig kiélezni a megállást. Belefér a menetrendbe, hogy nem teljes üzemi fékkel lassuljunk a fékút jelentős részében, hanem kisebb fékfokozatokat választva. Aztán ha közeledik a cél, még variálunk rajta, hogy jó legyen, nagyjából szép legyen.
Az pedig, hogy bárhol meg tudjunk állni ott, ahol kell, alapvető dolog, de nem egy fék-egy oldással. Ez olyan, hogy a villamosvezető is meg tud állni a megállóban, meg a buszvezető is. Meg a biciklis is. Aztán van, hogy mégsem sikerül. :D
Nekik sem sikerül egy fékezésből megállni, ne aggódj. Csak ügyesen adagolják a féket és nem veszed észre.
A titka nagyobb sebességről nagyobb erejű fék, azt nem venni észre. Majd a peronhoz begurulni, kis fék és a végén 3-2-1 és akkor gyakorlatilag megáll magától 1es féken.
Tényleg nem agysebészet, szimulátorral is meg lehet csinálni csak nem egy fékezéssel kell 60-ról az M táblánál neki kezdeni fékezni.
"Nem agysebészet.
Egy jegykezelő"
És ezért vagy te "jegykezelő" és nem mozdonyvezető... még a saját titulusodat sem tudod... Mindegy. jegyet csipogtatni ennyi ész is elég mint ami neked van.
A fékezést nem lehet megtanulni, mert minden szerelvény máshogy fékez. Az első fékezésből kell kitapasztalni hogyan fognak a kocsik. Az sem mindegy, hogy hogyan vannak összehúzva a kocsik. Ha laza a szerelvény, akkor nagyon nehéz vele szépen, rángatásmentesen fékezni.
A mozdony fékjék kímélni kell, úgyhogy arra is figyelni kell hogy az ember mennyire engedi vagy nem engedi fékezni a gépet.
Ez nem olyan dolog amit a tanfolyamon meg lehet tanulni. Kell hozzá érzék. Ahogyan autót vezetni sem tud mindenki ugyanúgy. Van aki a kamionparkolóba nem tud beállni a suzukival rendesen, van aki meg a kamiont beteszi olyan lehetetlen helyre ahova én max daruval tudnám. :D
Van olyan kolléga aki úgy megy el nyugdíjba, hogy soha nem volt egy értékelhető megállása sem. Nekik szoktuk mondani hogy nincs elcseszett fékezés, csak rövid peron. :D
Remélem nem köveztek meg egy kis étdekességért.
Talán a Discovery volt.
Egy idős férfi, sokszoros dollármilliomos. Vett magának egy szerelvényt gőzmozdonnyal.
Azt mondta, hogy büszke az üzleti sikereire, de leginkább arra, hogy el tud indulni a géppel és 20 centi(!) után megállni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!