Kezdőoldal » Közlekedés » Tömegközlekedés » A Boráros téri szerencsétlensé...

A Boráros téri szerencsétlenségnél az elfogyott levegő miért nem fékezte le a szerelvényt?

Figyelt kérdés
Olvastam az indexes cikket, de sajnos nem értettem meg. Csináltak levegőt az első kocsikból hátra, így tudtak menni, viszont ezt miért nem tudták elengedni? Vagy ha elszökött, miért nem max fék lett mint minden vasúti féknél ilyenkor? Villamos fékkel mi volt a gond?
2023. ápr. 15. 01:19
 1/7 anonim ***** válasza:
62%
Talán egy linket, vagy cikk szövegét a kérdéshez?
2023. ápr. 15. 06:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 anonim ***** válasza:
100%

"Vagy ha elszökött, miért nem max fék lett mint minden vasúti féknél ilyenkor?"


Ez nem ilyen egyszerű, ezek nem rugóerőtárolós fékek. Érdemes lenne utánaolvasnod a háromnyomásos kormányszelepek működési elvének.


Nagyvonalakban:

A fővezeték feltöltése során feltöltődnek a kocsik készletlégtartályai és a kormányszelep kormánykamrája. A fővezeték ezt követő nyomáscsökkentésekor a fővezeték és a kormánykamra nyomásainak arányában a készletlégtartályból adott nagyságú nyomásra tölti a fékhengereket (befékez). Ehhez viszont kell egy adott sebességű nyomáscsökkenés a legelső befékezéskor, különben befékezés helyett kiegyenlítődik a kormánykamra és a fővezeték, azaz oldva marad, és elkezd statikusan kimerülni.


Magyarul ha van egy 5 barra feltöltött rendszered, de nagyon lassan csökken le 0 barig, akkor nem fog befékezni, de egyúttal a kormánykamra 0 barra csökkenése miatt elvész a vezérelhetőség lehetősége, a vonat fékezhetetlenné válik.


Ugyanezt használjuk ki, ha a fék feltöltése nékül szeretnénk kocsikat mozgatni a tolatómozdonnyal, de még van levegő a kocsik fékberendezésében (van kormánykamra-nyomás, van készleglégtartály-nyomás, ezáltal fékhengernyomás is). Az oldószeleppel leüríthető a kormánykamra nyomása, így 0 baros fővezeték mellett felold a kocsi fékberendezése, és lehet tologatni.

De ha ez a kocsi egy napja áll, a készletlégtartályból jó eséllyel az összes levegő elfogyott már, és magától is feloldott. Emiatt van kézifék a kocsikon.


Vannak jó cikkek a neten, ha érdekel: [link]


Ha ez a fék ahogy mondod, olyan egyszerű lenne, hogy ha van nyomás, old, ha nincs nyomás, biztosan fékez az örökkévalóságig, azt nevezzük rugóerőtárolós féknek, de ezek nagyon gyenge fékek, kizárólag állvatartásra használjuk a korszerűbb járműveken. A vonat üzemi fékezéseire ez nem alkalmas, meg nincs is sok járművön ilyen, csak a korszerűbb típusokon.

2023. ápr. 15. 14:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/7 anonim ***** válasza:

1. 1978 áprilisában történt egy borzalmas baleset. Sok halott és sérült volt.

Műszaki hibák sora, és felelőtlen munkavégzés vezetett a túlfutáshoz.

Elektromos hiba volt az egyik. A fékekben már semmi levegő.nem volt.

2023. ápr. 15. 19:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/7 A kérdező kommentje:

2: köszönöm a korrekt választ, bonyolultabb dolog mint ahogy hittem, utána fogok még olvasni. Azt hittem a vonatokon is rugóerőtárolós a fék a 10% biztonság miatt.

Viszont ha jól értettem, akkor pl hírtelen nyomásvesztés ellen ez a módszer is véd, akkor lefékez.

2023. ápr. 16. 17:24
 5/7 anonim ***** válasza:

"Viszont ha jól értettem, akkor pl hírtelen nyomásvesztés ellen ez a módszer is véd, akkor lefékez."


Természetesen, és eleve így történik a fékezés vezérlése is a fékezőszelep által. De van egy olyan küszöbértéke a nyomáscsökkenés sebességének, ami alatt nem történik meg a befékezés, így lehet kimeríteni statikusan.


A rugóerőtárolós fékek csak az utóbbi 1-2 évtizedben terjedtek el, de csak állvatartásra, kézifék helyett. A haladó vonat megfékezésére egyáltalán nem alkalmasak, azok nincsenek működésben ilyenkor.


Sokan gondolják, hogy a "ha van levegő, old, ha nincs, akkor fékez" rugón alapul, de nem, ez tisztán levegősen működik, ezért légfék. Ez a másik korlátja is, nem alkalmas állvatartásra. Pl. az Utasítás levegős állvatartásra 30 percet engedélyez, ha a sűrített levegő-ellátás megszakad, azaz mondjuk egy körüljárásnál még nem kell kéziféket tekerni a kocsin, de maximum 30 percet lehet mozdony nélkül a kocsi, ha nincs rajta kézifék tekerve. A valóságban azért hosszabb ideig megtartják a befékezett állapotukat utántáplálás nélkül, a rosszabb kocsik pár óráig, a jobbak akár egy vagy több napot is kibírnának. De az Utasítás a biztonság miatt 30 percben határozta meg e fék állvatartási megbízhatóságát a sűrített levegő utántáplálása nélkül.

2023. ápr. 16. 19:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/7 anonim ***** válasza:

Még annyit teszek hozzá, ezeket a HÉV-szerelvényeket én nem ismerem, a nagyvasúton dolgozom. De a légfékes rendszerük ma nagyjából a nagyvasútiéval egyezik, de üzemszerűen villamosfékkel fékeznek. Nem tudom, ma még úgy van-e, hogy egy adott megálló ki van vagy volt jelölve minden úton, ahol viszont a D2 fékezőszeleppel kell végrehajtaniuk a megállást.


Viszont ami információt találni lehetett még az Indexen, hogy a baleset előtt még másfajta rendszerű légfékkel voltak felszerelve. Itt írnak róla: [link]

Ezt a rendszerű féket viszont nem ismerem. A baleset után alakították át a mai működésre, ami nagyjából a nagyvasúton alkalmazott rendszerekkel azonos, amiket fentebb írtam, általános működési elvekről.

2023. ápr. 16. 20:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:
Köszönöm!
2023. ápr. 16. 21:40

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!