Mikor kell vonali fékpróbát végrehajtani?
Kisfilmekből azt hallottam, hogy minden indulás előtt kéne vonali fékpróbát végezni, viszont szinte sosem érzem a vonóerő elvételét, vagy a fékezés megkezdését. Úgy érződik, mintha azonnal sebességkorlátozásig gyorsítana a vezér megszakítás nélkül. Sokszor akár 120 km/h-ig.
Milyen gyakran kell hivatalosan ilyen fékpróbákat végrehajtani?
Köszi!
Inkább indulás után nem?
30. oldal:
3.7. A V fékpróba
3.7.1. A V fékpróba tartalma
A V fékpróba a jármű, vonat indulás előtti fékpróbája során megvizsgált
önműködő légfékberendezése hatásosságának vizsgálatából áll.
3.7.2. A V fékpróba esedékessége
– Minden vonatnál a T, E, K, S fékpróbát követően az első indulás után.
– 0 ºC-nál alacsonyabb környezeti hőmérséklet esetén, ha a vonat 60 percnél hosszabb ideig állt, az ezt követő elindulás után.
– Tolatáskor, az egyedül közlekedő mozdony első mozgásának megkezdése után.
3.7.3. A V fékpróba további esedékessége
– 0 ºC-nál alacsonyabb környezeti hőmérséklet esetén, legalább 30 percenként V fékpróbát kell tartani, ha egyéb okból az önműködő légfékkel
nem fékeztek.
– Fejállomás, vagy ütközőbakban végződő vonatfogadó vágánnyal rendelkező állomás bejárati jelzője előtt V fékpróbát kell tartani azoknál a végállomásukra érkező vonatoknál, amelyek fékezését korábban nem kizárólag az önműködő légfékkel végezték, hanem fékezésére hajtóműféket
is használtak, vagy kizárólag azt használtak.
3.7.4. A V fékpróba végrehajtása
– A V fékpróbát a 3.7.2. pontban felsorolt esetekben a vonat, jármű indulását követően alkalmas helyen és időben, az első előre látható megállási
hely előtt kell megtartani. A fékezést olyan sebességről (de legfeljebb 40
km/h-ról), és olyan fővezetéknyomás csökkentéssel kell végrehajtani,
hogy a kívánt fékhatás minden kétséget kizáróan ellenőrizhető legyen.
– A V fékpróbát a 3.7.3. pontban felsorolt esetekben bármilyen sebességről, olyan fővezetéknyomás csökkentéssel kell végrehajtani, hogy a hajtóműféket biztosan pótló súrlódásos fék működőképességéről minden
kétséget kizáróan meg lehessen győződni.
Ha a mozdonyvezető a fékezés megkezdése után meggyőződött arról, hogy a
vonat, jármű megfelelő módon lassul, akkor a légféket fel kell oldania.
Ha fékhatás nincs, vagy az nem az elvártnak megfelelő, akkor gyorsfékezni
kell. Megállás után a használhatatlan fékberendezésekre vonatkozó teendőket kell követni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!