Milyen logika alapján van elosztva az hogy meik budapesti pályaudvarra meik irányba milyen vonatok indulnak?
Kb.
Nyugati: Alföld + szobi és esztergomi vonal
Déli : Dunántúl
Keleti: mindenes (főleg északi középhegység) + nemzetközi vonatok
A legtöbb esetben a "történelmileg így alakult" és a praktikum elvén kell keresni a megoldást - és ezek még kéz a kézben is járnak.
A nagyjából a mai Nyugati helyén volt az első pesti indóház, innen indult a két első vasútvonal, a váci és a (ceglédi-)szolnoki. Ezekből a vasútvonalakból ágazik ki a szegedi, a veresegyházi, a lajosmizsei és az esztergomi vonal is, így praktikus, hogy a Nyugatiba mennek. Nagyjából teli is van így a Nyugati, talán ez a legtisztább, hogy mi miért.
A hőskorban még egymással versengő vasúttársaságok voltak, volt amelyiknek jobban ment, volt amelyiknek kevésbé - utóbbiak felvásárlásával alakult meg a MÁV, a csődbe ment Magyar Északi Vasutat vásárolta meg, ez a Pest-Salgótarján vonal volt, pesti végpontja a Józsefvárosi pályaudvar volt. Mivel ez igen kicsi kapacitású volt, megépült a Keleti pályaudvar is, valamint az újszászi vonalat már a MÁV építette (a ceglédi vonal ekkor még nem a MÁV-é, hanem az Osztrák–Magyar Államvasút-Társaság tulajdon), így annak a vonatai is ide érkeznek, de a pécsi vonal is viszonylag korán a MÁV tulajdonába került.
A Déli pályaudvar meg a Déli Vasút pályaudvara volt, ez elsősorban a Székesfehérvár-Nagykanizsa vonalat jelentette. Innen egyébként csak a Dunántúl érhető el.
Kelenföldről elérhető a Déli és a Keleti is (akár a Nyugati is, de ugye az tele van, meg viszonylag nagy kerülő), a kettő fejpályaudvar között egyrészt a hagyomány, másrészt a praktikum alapján osztják el a vonatokat. A Keleti vágányai mellett szűk keresztmetszet még az Összekötő vasúti híd, ez is közrejátszik abban, hogy mondjuk a Bakony IC a Déliből, a Mecsek IC meg a Keletiből indul.
A leterheltség szokott lenni az egyik indok.
Például sokáig a pécsi IC-k a Déliből indultak, aztán amikor az már nem bírta, akkor átkerültek a Keletibe.
Érdekesebb kérdés, hogy a nyugati pályaudvar miért Ézakkeleten van? :D
És még a hagyományok is közbeszólnak. Ami 200-300-400-500-10000 éve úgy van azon ritkán szoktak változtatni, mert úgy szokták meg a parasztok.
A pécsi IC-két többször rakosgatták a Déli és a Keleti között, míg végül a Keletiben maradtak. Amíg volt gyors is Pécsre, az mindig a Déliből indult. A Veszprém felé menő IC-k (Bakony és Göcsej) a korábbi gyorsvonatokat váltották, amik mindig a Déliből indultak, valószínűleg a Keletibe már be se férnének, azok maradtak a Déliben. A kaposvári IC-k is a Déliből mentek egy időben, most a Keletiből.
A Keletinek egy időben próbáltak amolyan főpályaudvar jelleget adni, hogy minden IC és nemzetközi vonat oda/onnan menjen. Ezt azóta elengedték, ennyi vonat nem férne be, plusz az elővárosiak, amiknek hagyományosan az a kiindulási pontjuk, pl. a Prága - Pozsony felől jövő vonatok is már pár éve a nekik logikusabb Nyugatiba járnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!