Honnan lehet azt tudni, hogy egy adott járathoz biztosan lesz-e csatlakozás? Mondjuk a MÁV-nál vagy a Volán-nál?
Hát igazából díjszabási szempontból a MÁV-nál akkor minősül csatlakozó vonatnak, ha közöttük az átszállás lehetséges, tehát az érkező vonat menetrendi érkezése megelőzi a másik indulását.
Tudom, ez ilyen dedós IQ 0 meghatározás, de tényleg így van, igaz erre a normális ember is rájön magától, ha a köv. vonat később indul, akkor nyilván át lehet szállni.
No bonyolítja a helyzetet, ha IC-re szállsz át, akkor minimum 30 percnek kell lennie, amúgy nem csatlakozás.
Budapesti állomások között pedig semmilyen esetben nem biztosítanak csatlakozást.
Amúgy a menetrendben is jelölik sok esetben azokat a vonatokat, amik csatlakozóak, ezek a menetrendi mező alján vannak jelölve. Persze egyszeri utas érthetően soha nem vesz a kezébe menetrendkönyvet.
Eddig a szabályok.
Innen a gyakorlat:
Valójában minden ütemes menetrend által érintett nagyobb állomásra meg van határozva egy csatlakozási rend, hogy adott időintervallumban melyik irányból érkező vonatra mennyit kell várni maximum. Ez 0-10 perc általában. Nyilván a reggeli frekventált időben 0 perc, hogy az induló vonat utasai ne késsenek meg az átszállók miatt.
Emellett a MÁV-START Zrt.-nek vannak Start irányítói, ők felelnek 1-1 vonalért, vagy tájegységért. Ők elrendelhetnek késésre várásokat, például mint amit említettél hogy az adott vonat aznap utolsó lenne, így várja meg a másik vonatot.
Velük a jegyvizsgálók kapcsolatba tudnak lépni mobilon, ők is jelezhetik, hogy XY állomáson szeretne átszállni 20 utas, mindenképp várják emg őket, ha lehet. Aztán az irányító intézkedik, vagy nem... Sajnos ez tőle függ. De általában intézkednek, és sokszor feleslegesen is várakoznak. De inkább várjon mint menjen el a nap utolsó vonata.
Ha ilyen "veszélyes" helyzet van, és Te a késett vonaton vagy amiről átszállnál, mindig jó megoldás megkeresni a jegyvizsgálót, és szólni neki, megkérni, hogy intézkedjen, várjon meg az a vonat téged.
De a lelkiismeretesebbek maguktól mennek vágig, és kérdezik, hogy adott állomáson ki utazna tovább mert nagy a késése a vonatnak.
Köszönöm a pontos, alapos választ!
Volt, hogy azt gondoltam, hogy csak a személyvonatoknak kell bevárni a késve érkező gyorsvonatot és azt hittem, hogy a gyorsak nem várnak a késő személyvonatokra. De ez sem igaz, a gyakorlat erre a feltevésemre is rácáfolt. Múltkor pl. Szegeden a hibrid IC-gyors kb. 10 perccel később indult Budapestre, mert bevárta a békéscsabai vonatot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!