Budapest-Szolnok között is jön a 160-as pálya?
Biztos tudjátok, hogy a 100-as vonalon is 160 km-es közlekedést akarnak és Szolnok-Püspökladány szakaszt 2012-2015 között felújították 160 -asra. Majd 2017-2021 között Püspökladàny-Debrecen között ugyanezt megcsinálták. A pálya Szolnok-Debrecen közt 160-as.
Két napja a Nyíregyháza - Debreceni interityk kerűlnek, nem a Szolnok-Cegléd -Budapest útvonalon mennek, a sebesvonatok meg Ceglédig járnak és fordulnak vissza Debrecen felè.
A máv azt írta, hogy nagy felújítási munkákat végeznek Cegléd-Budapest nyugati között, jelenleg Vecsés állomás vágányait, váltóit építik át, nagygépes vágányépítéssel. Majd Üllő és környéke, aztán Monor, Albertirsa és térsége következik.
Most ezeket a felújításokat azért csinálják a Cegléd -Budapest nyugati közötti vonalon, mert most ott újítják fel 160-asra a pányát? Szolnok-Debrecen kész van és most Szolnok-Cegléd -Budapest nyugati közti pàlya jön, hogy itt is 160-as síneket raknak le?





Tudom, hogy Szolnok-Debrecen közt sem fog 10 év múlva sem 160-nal menni a vonat, de a vágány 160-as.
A kérdés az, hogy most a Szolnok-Cegléd-Budapest vonalon emiatt van nagy változás, vonatelterelés, mert ott cserélik ki a 120-as síneket 160-asra?





Nem.
Egyszerű karbantartási és felújítási munkák miatt.
Nincs olyan, hogy 120-as vagy 160-as sín.
Különböző folyómétersúlyú (profilú) sínek vannak, a nagyobb inerciájú sín pedig első sorban nem a nagyobb sebesség, hanem nagyobb megengedett tengelyterhelés feltétele, bár a kettő között nyilván van összefüggés, hiszen adott tengelyterhelés mellett a nagyobb sebesség nagyobb dinamikus igénybevételt jelent.
Az utóbbi évek fővonali nagyprojektjeiben cél volt pályaoldalról a 160 km/h sebesség lehetőségének megteremtése, de ez közel sem érvényesült maradéktalanul, ugyanis több helyen az ívkorrekciók is elmaradtak (nagyobb engedélyezett sebességhez nagyobb minimális ívsugár szükséges), a szintbeli közút-vasút keresztezések problémája szinte teljesen nyitott maradt a felújított fővonalakon is, illetve ott van még a biztosító- és távközlőberendezés problémája, ugyanis a hatályos szabályozások szerint a kivételt képező 1-es vasútvonalon kívül 160 km/h legnagyobb sebesség akkor alkalmazható, ha van jól működő ETCS vonatbefolyásoló berendezés pálya- és járműoldalon is, valamint van jól működő GSM-R, mint értekező berendezés (és a mgasabb szintű ETCS kommunikációs csatornája). Szóval több sebből vérzik a dolog, és jelenleg egy vágányzár sem a 160 km/h engedélyezett sebesség megteremtésére irányul, hanem a jelenlegi állapot megőrzésére, vagy az állapotromlás megakadályozására.





Én úgy tudom, hogy 160 km/h-nál még lehetnek szintbeni átjárók, afölött már nem.
Egyébként az Albertirsa-Cegléd szakasz 140 km/h-ra, a Cegléd-Szolnok szakasz 160 km/h-ra lenne alkalmas megfelelő biztosítóberendezéssel (karbantartással, járművel...)
A maradék szakaszon meg nem éri meg a nagyobb sebesség, olyan sűrűn vannak a megállók, hogy a mindenhol megálló személyvonatok nem is biztos, hogy elérnék a maximális sebességet (vagy csak igen rövid ideig), a zónázókat, sebesvonatokat és IC-ket pedig feltartanák.





Közben olvastam ma, hogy már megtörtént 2002-2009 között a B7dapest-Cegléd-Szolnok vasútvonal átépítése, állomások átépítése, UIC60-as síneket fektettek le és 225 kn.tengelyterhelésű. azaz már bírnák a pálya a 160-at. Ezt nem is tudtam, hogy ez a vonal már át lett építve.
Gondolom most viszont azért kell csinálni, mert rengeteg vonat közlekedik napi szinten és csak leromlott a pálya 15 év alatt is, javításra szorul.










Elméletben a Bp-Cegléd közötti szakasz 140-es és ennyire is van tervezve. A bitzber(biztósító berendezés) hiánya miatt nem lehetséges ez egyenlőre, mivel az ETCS nem működik, valamint túlnyomó részt az új motorvonatokat és mozdonyokat leszámítva vagonállomány is alig akad ami erre a tempóra hitelesített, nagy részük is max 140-es.
A mostani munka saját tudásom szerint lassú jelek megszüntetését szolgálja, mivel az említett állomásokon a váltók állapota nem enged 80-as tempónál nagyobb áthaladási sebességet. A 100a ezen szakasza viszonylag jó állapotúnak nevezhető de mivel még 20 éve sem újították fel átfogóan, így az állag megőrzését elég rossznak lehet tekinteni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!