Magyarországon mi a legfőbb oka annak, hogy nem mennek jóval gyorsabban a vonatok?
Rengeteg vasútfejlesztés volt már az elmúlt években, mégsincs olyan szakasz sehol, ahol a nyugati országokhoz hasonló sebességgel (200-250 km/h) mennének a vonatok. Nem csak MÁV, de az ÖBB vonatok sem mennek nálunk gyorsan.
Mi a legfőbb oka ennek?
Azért nincs 200-250km/h sebesség itthon, mert nagyon drága kiépíteni: 160km/h felett nem lehet semmilyen szintbeli kereszteződés a közúttal. Ezért itthon 160-ra épülnek át a fővonalak, ami egyébként bőven elég is lenne, ha 1. minden fővonalon kiépülne, 2. ahol már fizikailag kiépült, de a biztosító berendezés nem üzemel, ott is mihamarabb működne és 3. olyan minőségben épülne ki, hogy nem keletkeznek néhány éven belül lassújeleket indokló pályahibák.
A mellékvonalak, amiket #1 behozott, meg megint másik kategória. Az egy dolog, hogy egy Bzmot mennyivel tud menni. De a pálya állapota sem tenne ott sem lehetővé nagyobb sebességet. Ha szeretnénk mondjuk modern, alacsonypadlós vonatokat üzemeltetni a mellékvonalakon, akkor ahhoz nagy és drága felújítások kellenének, hogy legyen emelt peron, nagyobb sebesség legyen, és hogy egyáltalán elbírjon a pálya egy nehezebb modern járművet. Amennyi utas van a mellékvonalakon, az alapján egyszerűen nem éri meg a beruházás.
Az előbbihez annyit tennék hozzá, hogy az a gond, hogy az infrastruktúrát nem csak megépíteni kell, hanem fenntartani is. A sebesség novekedésével a fenntartási költség nem is lineárisan nő ráadásul, hanem annál is jobban. Illetve van még egy mocsok nagy és országspecifikus probléma: karbantartásra nincs EU-s pénz, csak az új építésre meg átfogó felújításra.
Meg lehet nézni, a jelenlegi egyetéen 160 km/órás engedélyezett sebsségű vonalunkat, de a 120-as sebsségű fővonalainkat is, hogy mennyi meg milyen pályahiba, lassújel van. Amíg ezeket nem bírjuk normális állapotban fenntartani, addig a itt a 230 kilométer/órás sebesség csak egy nedves álom.
Félreértés ne essék, nem technikailag megoldhatatlan az itthon, ami a Lajtán túl működik, egész egyszerűen nincs rá semmiféle politikai akarat, hogy máshogy legyen, mivel annak az lenne a feltétele, hogy rendeljenek mellé elégséges erőforrást is. Jelenleg egy forráshiányos helyzetben túlélni próbálás megy, amit a nagyközönség felé az EU-s nagyprojektek előtérbe tolásával és sikerként kommunikálásával próbálnak ellensúlyozni, de aztán azokat is ugyanúgy hagyják lerohadni idővel, mert az ellenkezőjéhez zsebbe kéne nyúlni.
Személyes véleményem, hogy egy ekkora országban nem is a nagy sebességű vasutat kellene hajszolni erőn felül, hanem a meglévő hálózatot gatyába rázni, ha a villamosított fővonalakon sikerülne a pályageometria által engedett sebességet, illetve 120 km/h-t stabilan tartani, néhány kiemelt jelentőségű fővonalon meg a 160-at, az bőven jó lenne.
A mellékvonalak jelenlegi állapotukban egyértelműen olyanok, mint a forró krumpli az éhezőnek, ha nem is mindből, de egy részükből elég nagy ráfordítással lehetne teljesen jó és használható szolgáltatásra alkalmas páylát kihozni, de egyik politikai kurzus sem akar erre költeni, de tömegesen elengedni sem meri ezeket senki, mert (egyébként jogosan) fél, hogy ráégne.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!