Volt valaha közvetlen Budapest-Szarajevó vonat? Ha igen, milyen útvonalon, milyen menetidővel ment?
Volt!
2006-ban tuti volt a 816-os IC vitt 2 kocsit az elején. Bp-Dombóvár-Pécs-Szarajevo menet volt. Valamikor késő du indult 17:30-17:45 valahogy úgy.
Utaztam vele , 11 órás útra emlékszem.
Budapest - Pusztaszabolcs - Dombóvár - Szentlőrinc - Pécs - Villány - Magyarbóly - Beli Manastir - Osijek - Strizivona-Vrpolje - Doboj - Sarajevo volt az útvonal. Természetesen odafelé 1, vissza 2 óra késésünk volt, utóbbi esetben egy kocsit ki is soroztak.
A Budapest-Szarajevó közötti vonatközlekedés Jugoszlávia szétesése óta naprenden volt, azonban éppen az ország szétesése és az ezzel járó háborús helyzet (majd az újjáépítés) miatt sok évig csak a menetrendben szerepelt a vonat (egyelőre nem közlekedik ill. külön rendeletre jelzésekkel), a valóságban nem közlekedett.
Az #1-es által említett éjszakai közlekedés - mivel ülőkocsikból állt a vonat - nem vált be, így hamarosan (talán 2007 végén) átkerült a nappali időszakba. Először belföldi vonatszámban, majd ezek 2008-tól nemzetközi vonatszámban (IC258/259) Dráva IC néven közlekedtek. Az alapszerelvény mindvégig Budapest-Pécs (rövid ideig Kassa-Budapest-Pécs) viszonylatú volt, Budapest-Szarajevó között mindössze 2 kocsi közlekedett.
Az útvonal kézenfekvő, Budapest-Pécs-Magyarbóly-Eszék-Šamac-Doboj-Szarajevó. 2009-ben (a többi évben pár perces eltérések lehettek) Budapestről az indulás 9:45-kor, Szarajevóba érkezés 21:09-kor, Visszafelé Szarajevóból indulás 7:00-kor, Budapestre érkezés 18:14-kor volt.
Ebből adódóan a napi közlekedéshez két szerelvény kellett, ezek a Bosznia-Hercegovinai sajátos helyzet következtében így álltak össze: az egyik kocsi mindkét szerelvényben magyar (MÁV-Start) volt, a másik kocsi az egyik szerelvényben a Bosznia-Hercegovinai Föderáció Vasútjáé (ŽFBH), a másik szerelvényben a Boszniai Szerb Vasúté volt (ŽRS).
A járat 2012 végén szűnt meg, amikor a horvát vasút a legtöbb nemzetközi vonatát leállította. Érdekes, hogy hosszú várakozás után pont a 2012-es évben érkeztek meg a ŽFBH (még 2006-ban rendelt) új TALGO-vonatai, amikkel többek között egy éjszakai Szarajevó-Budapest vonatot terveztek beindítani. Ennek nem csak a horvát hozzáállás volt az akadálya, de az is, hogy a TALGO-szerelvényeket végül csak 2016 végén sikerült forgalomba állítani, eddigre azonban Bosznia-Hercegovina nemzetközi vasúti kapcsolatain a személyszállítás egytől egyig megszűnt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!