A kötött pályás járművek ívben, hogyan fordulnak? Elfordul a kerék vagy vezeti a sín?
A vasúti járműveken egyszerű merev tengelyen vannak a kerekek, tehát együtt forog a két kerék, és nem tud elfordulni*.
A kanyarban a belső íven futó keréknek mindig kisebb távot kell futnia, mint a külsőnek. Ezt úgy oldják meg, hogy nem henger alakú a kerék, hanem csonkakúp, azaz a tengelytől kifelé keskenyedik. Így a kanyarban a külső íven futó kerék nagyobb kerülettel, a belső íven futó kerék kisebb kerülettel érintkezik a sínnel.
Erre még rásegítenek azzal is, hogy a külső íven a sínszálat megemelik, tehát nem vízszintes a sínpár.
* Hogy hosszabb kocsik is el tudjanak fordulni, ezért nem közvetlenül a kocsihoz vannak rögzítve a tengelyek, hanem forgóvázakhoz, amik el tudnak fordulni a kocsihoz képest. Így tulajdonképpen elfordulnak az első kerekek is a kocsihoz képest, de önmagában nem ettől kanyarodik a vonat.
Általában egy kocsin 2 forgóváz van, 2-2 tengellyel, de ez nem törvényszerű.
Ez az animáció elég jól megmutatja, hogy miről is van szó:
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!