Pontosan mit jelent a MÁV honlapján a "Kerékpár a vonaton a jelölt helyen szállítható (korlátozott férőhely)" és a "Kerékpárhely foglalása kötelező"? Mi a különbség, milyen járatok tartoznak ide?
A jegy.mav.hu-n ezt a három kategóriát látom feltüntetve:
- "Kerékpár a vonaton a jelölt helyen szállítható (korlátozott férőhely)",
- "Kerékpár nem szállítható"
- "Kerékpárhely foglalása kötelező"
Gondolom az utolsó a külön kerékpárszállító kocsival rendelkező járatokra igaz, a "kerékpár nem szállítható" a régi, magaspadlós gyorsvonati és személykocsikra, a "Kerékpár a vonaton a jelölt helyen szállítható" viszont mire? A modern alacsonypadlósokon lehet kerékpárt szállítani?
"Kerékpárhely foglalása kötelező"
Csak azokon a vonatokon, ahol hely jegy is kötelező, és van kerékpár szállítási lehetőség. Elég hülyén nézne ki, ha te felférsz, de a bringád nem.
"Kerékpár a vonaton a jelölt helyen szállítható (korlátozott férőhely)"
Igen, az új vonatokon a kocsi közepén van kialakított hely a kerékpároknak, de szabály szerint csak 4 vagy 6 (nem tudom pontosan) kerékpárnak.
Nem pont jól érted, az első kb. jókat ír.
Általában IC-ken, meg talán néhány gyorson kell kerékpárhelyet foglalni. Hogy a Balaton felé megoldották-e már, hogy ott is kelljen, azt nem néztem (ott szokott a legkritikusabb lenni, az igény többszöröse a tényleges kapacitásnak). Nem mindig jár hozzá az utasnak is helyjegy.
Kerékpár nem szállítható az tipikusan IC vagy nemzetközi vonat, ahol nincs külön kerékpárhely. Vagy éppen van, de a vonatösszeállítás tervezésekor ezt még nem tudták garantálni, úgyhogy inkább letiltották róla a kerékpárosokat. Nem a magas peron miatt, amiatt még nem tiltják le.
A korlátozott férőhely meg azt szokta jelenteni, hogy csak a vonat végén lehet 2-2 biciklit vinni, vagy Flirt/Desiro/stb., ott is csak pár darabot lehet a kijelölt szakaszon.
Ha a Balatonra vagy a Velencei-tóra mennél, akkor Flirt/Desiro esetén vagy kimész a vonathoz jóval korábban már a végállomáson, vagy jó eséllyel nem fér föl a biciklid. Kalauztól is függ, van amelyik engedi hogy többet tegyenek fel az előírt maximumnál, van amelyik nem. Vagy olyan vonatot választasz, amin nagy kapacitású biciklis kocsi van, ott azért nem szokott probléma lenni.
A kerékpárszállítás ma már egyre kevesebb vonaton van tiltva, ezek jellemzően kerékpárszállító kocsival nem rendelkező IC és nemzetközi vonatok.
Egyes nemzetközi vonatokon ha lehet is kerékpárt szállítani, ezt a lehetőséget a nemzetközi utasoknak tartják fent.
Kerékpár szállítására vonatonként változó helyek állnak rendelkezésre, ezek főbb típusai:
-Nagy kapacitású kerékpárszállító kocsik, ahol egy teljes (vagy esetenként egy fél) kocsi csak a kerékpároké (jellemzően ~20-50 db-os kapacitással) , ezekre semmi egyéb korlátozás nem szokott vonatkozni, megveszed a kerékpárjegyet és kész.
-Kerékpárszállító szakaszos vagy un. többcélú teres kocsik, ahol egy kisebb külön leválasztott területen vagy a beszállóperon melletti tágasabb részen van lehetőség néhány (általában 5-8 db) kerékpár, kerekesszékek, babakocsik, nagyméretű poggyászok, stb. elhelyezésére. Az ilyen járművekre a népszerűbb és/vagy távolsági vonalakon gyakran előírják a kerékpárhely kötelező lefoglalását.
-Beszállóperonon kialakított kerékpárszállítási lehetőség, ami azt jelenti, hogy egyes kocsikon az ajtók mellett 1-3 kerékpárkampó van elhelyezve, ráadásul ilyen kocsiból van hogy csak 1 jut a vonatba. Ez lássuk be nem túl nagy szállítási kapacitás, ezért az ilyen vonatokat korlátozott férőhelyűként jelölik meg.
-Ha nincs sem bármilyen kerékpárszállításra, sem annak tiltására utaló jelölés, akkor a vonat első és utolsó peronján (csak 2. osztályú kocsiban) szállítható ugyan 2-2 kerékpár, de itt általában semmiféle rögzítőeszköz nem áll rendelkezésre, ráadásul a fel-leszálló utasoknak is útban lehet.
AZ alacsonypadlós járműveken un. többcélú tér van az egyik ajtó mellett (általában az ajtón jól láthatóan jelölve van melyik az), itt papíron 4-6 kerékpár fér el, azonban osztozni kell a kerekesszékes-babakocsis utasokkal. Elővárosi forgalomban jellemzően nem kell külön helyjegy a kerékpároknak, a távolsági forgalomban használt motorvonatoknál (p. a Balatoni forgalomban) viszont gyakran előfordul ilyen korlátozás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!