A BKK által üzemeltetett Volvo 7700A-k miért füstölnek minden elindulásnál?
Sziasztok
Megfigyeltem, hogy ezek a buszok hajlamosak arra, hogy minden elindulásnál füst jön ki a kipufogóból... pedig kaptak felújítást is. Illetve új korukban is ilyenek voltak?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
milyen színű füst jön belőle?
Euro 3-4-től már nem kéne füstölnie a dízeleknek sem.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Egyrészt nem BKK, hanem BKV, de ez csak apró formai javítás.
Lényeg a lényeg, amikor 2004-ben meg lettek rendelve, annyira szarul állt pénzügyileg a BKV, hogy a gyártó ajánlása ellenére az olcsóbbik, gyengébb motorral rendelték őket. Ez a motor sok esetben nem képes megfelelő erőt biztosítani egy nagyobb kigyorsításhoz, sőt! légkondi használata mellett esetenként erőltetett menetben kell használni a motort, ami 70-80!!!!! literes fogyasztást eredményez (csak a miheztartás végett egy Ikarus 280 30-40 liter között van).
TLDR: alulméretezett motor, 7,3 literes, az nagyon kicsi egy csuklós busznak.
Más csuklós buszoknál: Ikarus 280 - 10,4 literes
Mercedes Conecto G - 10,7 literes.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Nem kéne füstölni, de füstölnek:) Még az ojró 6-os Karsan is.
Én Volvo oktatóbuszon tanultam, az alig füstölt, de kiderült, h a teljesítménye volt visszavéve. Cserébe alig bírt megindulni, lejtőn meghalt. Tanpályán alig bírt 30-ra felgyorsulni. Vizsgán ez meg elég nagy hátrány volt.
Később eljött egy hapsi a Volvo szervízből, aki szoftverrel állított a teljesítményen. Jobban ment, de ha odaléptél neki, akkor dőlt a füst belőle.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Nyáron, klímával van az 100 literes fogyasztás is... :)
A motor valóban nagyon gyenge, a használt szóló (!) BKV-s Citarok egy részében van ilyen teljesítményű motor...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"(csak a miheztartás végett egy Ikarus 280 30-40 liter között van)."
Hülyeség, az IK280 is ennél jóval többet eszik. Ráadásul rövidebb, könnyebb, kisebb utasbefogadóképességű. Meg a klímakompresszor teljesítménye sem kicsi. Hidd el, az IK280 is lefosná magát, ha kapna egy klímakompresszort a főtengelyre. :D
"alulméretezett motor, 7,3 literes, az nagyon kicsi egy csuklós busznak."
Nem a lökettérfogat számít. 7-8 literes motorokból is van 300+ lovas.
Kérdező:
"Uhh, akkor ez anno nem volt egy átgondolt beszerzés..."
Láttál már Magyarországon átgondolt állami beszerzést? Kis motoros csuklósbusz, klíma nélküli villamos... :D
"az is érdekes lehet, hogy vajon az erősebb motor hány %-kal lett volna drágább..."
Nem túl sokkal. A teljesítményszintek közötti ugrás az ezeknél a kis motoroknál szerintem kevesebbe kerül, mint a nagyoknál. A 12-13 liter és e fölötti kategóriákban 1200-1400 euro az eggyel erősebb motor felára, kivéve ha a következő teljesítményszint már csak nagyobb blokkal elérhető, ott 1500-1800 ( pl sor6 500-ról V8 520-ra). Egy ilyen busz esetén ez nem tétel a mittudomán 250 000 euros ár mellett :D
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
...a nagyobb motor amúgy sor 6, kilencezer-valahány köbcentis, és ha jól emlékszem, 228 kW, azaz megközelítőleg 310 LE...
Tegyük még hozzá, jól muzsikált ezzel a kis motorral is az FJX széria, amíg csak a sofőrklíma volt rajta.
De az első nagy metrópótlásnál kiderült, hogy a kis ablakok, és az utastéri klíma hiánya miatt egy pokol a kocsik utastere a 40 fokban.
Na, ekkortól fogva hurcolták vissza őket Boroszlóra, feltenni a "nagy" (50 kW-os??) klímát.
Aztán itt Pesten, púposra tömve, le is sz*rták a rüsztjüket.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A 275 lóerő klíma nélkül sem túl sok, viszont egy jó váltóval max 60km/h-ig simán jó.
Nem tudom a klímakompresszor mennyit vesz fel, amiket hirtelen találtam azok 8-15kW közöttiek, ami 20 lóerő. Viszont alacsony fordulaton az a Volvo motor ( meg a többi is ) gyenge. 1200-as fordulaton 130-140 lóerő, amiből ha lecsíp 20-at a klímakompresszor és a generátor... Egy 28 tonnás busznál.. :D
Nálunk csuklós Scania jár, 310-lovas motorral, elég rövid híddal. Lép olyat klímával is, hogy lobognak az utasok a kapaszkodón :D ( azt meg le sem írom, hogy az új Solaris csuklósok meg 370 lovasok :D )
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!