Megvalósulhat valamikor az EU-ban az, hogy a vonatoknak nem kell megállniuk az egyes tagállamok határánál (pl. Hegyeshalom)?
Tudom, hogy a vasút nem olyan, mint a közúti közlekedés és sajnos az összes európai országban különböző rendelkezések, szabályozások, jelzési rendszerek vannak érvényben, ezért egy mozdonyvezető csak az adott országban vezet járművet, de mégis olyan furcsa számomra, hogy nagy sebességű távolsági vonatok is megállnak emiatt olyan csipcsup állomásokon, mint a kérdésben is említett Hegyeshalom. Nem lehetne a cserét pl. inkább a jelentősebb Mosonmagyaróváron megoldani? Ott ígyis-úgyis megáll az összes vonat, hiszen egy 35 ezres város, ráadásul szinte Hegyeshalom mellett van.
Szentgotthárd esetén még értem, hogy miért áll meg a vonat, hiszen az egy relatíve jelentős városa a térségnek, a környéken kevés a hasonló méretű központ. De pl. a grazi vonatok ott várakoznak valamiért kb. 45 percet.
De Magyarországon kívül is sok ilyen kis jelentéktelen állomás van, ahol a határ miatt kell csak megállnia a vonatoknak. Ausztria és Szlovénia között pl. Spielfeld-Straß. Ott sincs messze ettől az állomástól a sokkal jelentősebb Leibnitz vagy akár a még annál is jelentősebb Maribor.
Nem vagyok szakértő, de a 21. századi Európában tényleg nem megoldható, hogy ilyen felesleges megállások legyenek még egy gyorsvonat menetrendjében is?
Hegyeshalomnál azért kell megállni, mert rendszert kel váltani - nem! nem úúúgy!!
Ausztriában más a villamos hálózat feszültsége, frekvenciája mint Magyarországon, ezért a mozdonyt át kell állítani arra a rendszerre. Ha két vagy többáramnemű a mozdony.
Ha csak egyáramnemű és csak magyar felsővezetékből tud üzemelni akkor le kell cserélni.
Ugyanez igaz a biztonsági berendezésekre, azt is át kell állítani osztrákra.
De ugyanez van például a szlovén határon Hodos-nál, ott is más a rendszer.
Vannak olyan mozdonyvezetők akik átjárhatnak a határon... sok-sok ilyen van!
legjobb példa: GySEV! :)
Ők kijárnak osztrákba vezetni.
Ne a települést nézd ahol az állomás van, hanem az állomás. Vasúti szempontból Móvár csipcsup HH-hoz képest.
De mondhatnám Gyékényes állomást is, az nem is Gyékényesen van hanem Zákányban ami tényleg egy pici falu és nem is hasonlítható HH-hoz.
Vagy Záhony. na az sem egy nagy hely, de Eperjeske ahol a hatalmas átrakóvan egy pici putris falu - elnézés az ott lakóktól.
Vagy esetleg jártál mág Magyarbóly - Példmonostor környékén... Ott az lenne a bajod, hogy miért nem villányban van a határ. Sorolhatnám... sehol nem a település mérete határozza meg a határállomást.
Én sokat utaztam külföldre vonattal és régen míg volt határellenőrzést igyekeztek gördülékenyen megoldani. Például a határőrök már Zárábban felszálltak és Gyékényesig a kallerral mentek végig és ledolgozták a vonatot, megnéztek mindent. Gyékényesen már csak azt kellett átnézni amit mozgó vonatnál nem lehet.
Úgysem szállsz ki a vonatból... nem mindegy hol áll?
Móvár messze van a határtól, onnan még van Levék aztán HH... onnan nem lehet megoldani osztrák rendszerrel a közlekedést.
Azt, hogy miért alakult ez így ki kérdezd elődeinktől, a háborúktól, Trianontól, stb.
Elméletileg az ETCS L2 biztosítóberendezésnek épp ez lenne a lényege, hogy az EU-ban országonként (vagy országrészenként) eltérő különféle biztosítóberendezések között egységet hozzon létre, így a határon a mozdonycserét megspórolhassák. Az eltérő áramnem modern villamosmozdonyoknál már nem indok, hiszen nagyjából egy fázishatárhoz hasonló párszáz méteres, leeresztett áramszedővel való gurulás alatt át tud váltani a 25 kV-ról 15-re. HH-Nickelsdorf között egy időben voltak járművek amik az EVM-PZB váltás közt befékeztek biztonsági okokból, az ETCS ezt kiküszöbölné. A gyakorlati megvalósítás egyik gátja maga a humánerőforrás. A mozdonyvezetők az adott ország utasításaiból vizsgáznak, az adott ország vonalaira szereznek vonalismeretet. Azt mindenképp meg lehetne oldani, hogy a mozdonyon pl Királyhidánál is magyar nyelven kommunikáljon a vezető felé a jármű és pl megfelelő vonalismerettel rendelkező MÁV/ÖBB vezér akár Bécsig kivigye a RailJetet, viszont ehhez szükség lesz olyan vezérekre, akik a vonalra érvényes vonalismerettel és mindkét országban érvényes vezetői engedéllyel rendelkezzenek. Azon kívül az se árt, ha pl a határátlépést követően a forgalmi személyzettel is fel tudja venni a kapcsolatot baj esetén, szóval nyelvtudás. Személyszállítók esetén pedig a jegyvizsgáló, egyéb vonatkísérő személyzet cseréjét is meg kéne oldani hasonló okokból.
Szerintem haladunk ebbe az irányba, de még messze van a megvalósulás. Meg mondjuk az se ártana, ha néhány alap jelzést a KRESZ-hez hasonlóan egységesítenének az EU területén.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!