Mi a különbség a Hév és a villamos között? Melyik gyorsabb? Drágább? Melyik jobb?
A HÉV az vonat. Olyan mint a nagyvasút, de azzal nincs összeköttetésben. Helyi érdekeket szolgál. A város egyes részei és az agglomeráció között biztosít utazási lehetőséget. Kizárólag zárt pályás lehet, és a nagyvasúton megszokott biztosítás szükséges hozzá. Pl. sorompó, fénysorompó. Mindig szabad utat kap a közúti forgalommal szemben.
A villamos tipikusan városon belüli. Abban hasonlít a HÉV-re, hogy sínen közlekedik. És itt nagyjából vége is. A pálya lehet nyitott, és zárt. A közúti forgalomnak alá van vetve, azaz nagyjából ugyanúgy közlekedik, mint egy busz. Ha zebra van előtte, ugyanúgy át kell engednie a gyalogost (a sok tonnájával), mint egy biciklistának. A tilos a villamosnak is tilos stb.
Vázlatosan ennyi.
az egyik vasúti jármű, a másik meg közúti
a villamos 50-el mehet a szabályok szerint
a hév szerelvények nem csak
a maguk területén mindegyik jó, nem lehet összehasonlítani őket.
a drágaságot hogy érted? melyikre mennyi a jegy?
A HÈV a helyi érdekű vasút rövidítése, a hazai regionális vasútvonalak többsége gyakorlatilag egy egyszerűsített feltètelrendszer alapján épült meg, főleg a helyi birtokosok, települések pénzéből. Ezért az elnevezés. Simán lehet, hogy a közeledben is fut HÉV-szabvány szerint épült vonal. Ma már a köznyelv ezeket vasútnak, nagyvasútnak nevezi, egyedül a Budapest környéki HÉV-vonalakat illetik ezzel a nèvvel.
A HÉV tehát egy egyszerűbb vasút , míg a villamos közúti vasút, teljesen más a funkciójuk és a szabályozási környezetük , bár a sínek közötti nyomtáv azonos. De a villamos helyi forgalmat bonyolít, a HÉV vegyesen helyi és helyközi forgalmat.
A hév zöld, a villamos sárga.
Legalábbis Pesten.
A hév zárt pályán megy és ritkábban vannak az állomásai, ezáltal gyorsabb.
A hév elhagyja Budapestet, a külső szakaszra külön jegy kell, ilyenkor drágább lehet.
Villamosok csak Budapesten belül közlekednek.
A villamosok sok helyen az autókkal együtt közlekednek az utakon, a hév mindig zárt pályán megy.
Budapesten belül mindkettőre BKK vonaljegy kell. Ez mindig ugyanannyiba kerül (350 Ft), attól függetlenül, hogy hány megállót utazol.
A Budapesten kívüli szakaszra a normális helyközi tarifák érvényesek, amiket már megszokhattál a helyközi buszokon, vonatokon. (10 km - 250 Ft, 15 km - 310 Ft, ... stb.)
"melyikre drágább a jegy egy azonos távon"
A leghosszabb villamos vonalra is elé egy vonaljegy.
a budapesti HÉV-nél meg úgy van ez, hogy a város határáig mehetsz vonaljeggyel, onnantól pedig km alapú jegy van. ilyen: [link]
3-as, 4-es jó választ adott a budapesti hévekre, amelyek nemzetközi viszonylatban az S-Bahn és a suburban railway budapesti megfelelői, annyi különbséggel, hogy az S-Bahnokra jellemző a teljes átszelés mindkét végén agglomerációval, Budapesten ilyen egyelőren nincs, illetve a H7-es, azaz csepeli HÉV nem hagyja el a városhatárt, hanem egy külvárosi kerületet köt össze a belvárossal.
5-ös, amit írt, ahhoz annyit tennék hozzá, hogy egy darab vidéki HÉV maradt meg nevében és jellegében is, igaz az eredetihez képest jobban integrálva a többi vasútvonallal, ez a Fertővidéki Helyiérdekű Vasút, de ennek nagyobb része található Ausztria területén.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!