Mi a különbség a közösségi közlekedés és a tömegközlekedés között?
Nem tudom, hogy lenne-e hivatalosan definiálva, így csak a saját véleményemet írom le.
A közösségi közlekedésbe én pl. a telekocsizást/ubert is besorolnám, viszont ezek nem tekinthetőek tömegközlekedésnek.
Közösségi közlekedés, az aminek a költségeit a közösből fedezzük. Lehet, hogy van jegyár, de ha betartod az utazási előírásokat, akkor nem rakhatnak ki a metróról, mert nem tetszik az ellenőrnek az arcod, kvázi állampolgári jogod a használata.
A tömegközlekedésnek van ugyan közös halmaza a közösségi közlekedéssel, de benne vannak a magánszolgáltatások is, mint pl. a taxi, akik külön szerződési feltételeket szabhatnak.
A közösségi közlekedés és a tömegközlekedés ugyanazt jelentik. Viszont a tömegközlekedésnek van egyfajta negatív felhangja, miszerint "tömeg", vagyis sokan a buszokon, villamosokon, stb. jelenlévő tömegre asszociálnak. Ezért az utóbbi években kitalálták a közösségi közlekedés kifejezést ugyanarra, ami szerintem csak egy buzzword, mert a tömegközlekedésben (public transport) semmi közösségi nincs.
# 1
Végül is így is fel lehet fogni, de azon azért lehetne vitázni, hogy az autómegosztás az mitől is közösségi.
# 3
Amit te definiáltál, azt nem közösségi közlekedésnek nevezik, hanem közszolgáltatásnak.
Ugyanazt jelenti.
Szerintem is az lehet a háttérben, hogy a tömegközlekedés szót a negatív hangzása miatt le kellett cserélni valami vonzóbbra.
#4: A tömegközlekedés fordítása nem public transport, hanem mass transport - s pont itt a finom különbség, amit a magyarban nehezebb érzékelni: a közösségi közlekedés ha nem is közszolgáltatás, közszolgáltatas jellege van (pont azért public), annyira erős az állami szabályozás és közösségi tulajdon a közösségi közlekedési cégekben.
Mass transportot (tömegközlekedést) viszont teljesen magán úton is lehet csinálni, csak szociális szempontokból nem célszerű, mert egy magán szolgáltató soha nem lesz érdekelt pl. a mozgáskorlátozottaknak szóló akadálymentesítésben vagy korkedvezményes árakban. A vasúti közlekedés pl. sokkal közelebb áll a public transporthoz (közösségi), míg a repülőjáratok kőkeményen mass transport (tömeg) üzleti modellen vannak.
6:
A public transport attól public, hogy nyilvánosan elérhető, nem kell ehhez közösségi (állami önkormányzati) tulajdonban lennie, ha 100%-ban magáncég csinálja, állami támogatás nélkül, akkor is lehet public. Úgy, mint egy kocsma vagy étterem, az is public, szemben a zártkörű klubokkal, vagy a közlekedésben a magánjárművekkel vagy különjáratokkal.
Bár a public kifejezőbb, bizony a tömegközlekedés angol megfelelője, olyan hogy "mass transport" nincs, "mass transit" van, de az ugyanazt jelenti.
A "közösségi közlekedés" mostanában terjedt el, azért találták ki, mert a "tömeg" pejoratív lehet. Szerintem ez rossz kifejezés, nem túl találó, mivel a közösségi nem ezt jelenti, még ha a tömegközlekedés állami tulajdonban is van a legtöb esetben. A közösségi közlekedés (community transport) épp a telekocsi szerű, közösségi szerveződésű közlekedési formákat jelentené, ha nem erőltetnék a tömegközlekedés helyett.
Szerintem a telekocsi, bringabérlés az közösségi- de nem tömegközlekedés.
Egy szóval se állítom, hogy a hivatalos definíció szerint így van, csak az én fejemben így áll össze. :)
Pontozzatok le, de az én értelmezéseim szerint:
Közösségi közlekedés: BMV-vel (busz, metró, villamos), vagy akár kocsival elmegyek valamerre a haverokkal.
Tömegközlekedés: nyomorgok reggel a 9-es buszon.
Ennyi a különbség az én felfogásom szerint. A "közösségi közlekedés" szerintem is rossz kifejezés, mindenki tudja, hogy csúcsidőben tömegnyomor van - ahol nincs, azt a vonalat csak egy-két nagyobb lakótelep, illetve a remíz közelsége miatt tartják fent.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!