Mi a különbség a hév és a vonat kötött?
HÉV: Helyi Érdekű Vasút
nem csak Bidapest környékén volt ilyen, sok már helyen is létezett régen. az emberek és az áruk városba, vároból szállítására használták. használhatóbb volt mint a lovaskocsi, mert a kötött pálya miatt sokkal biztosabban célba ért mint a lovaskocsik, postakocsik. A legtöbb gazdasági vasút HÉV-nek tekinthető.
Ma a Budapest környéki HÉV-ek ugyanezt a cél szolgálják: az utasokat minél előbb a városba, vagy a városból a célállomásra szállítsák.
A vonatok, a nagyvasút a távolabbi célállomások elérését szolgálják.
A pályában nem nagy különbség van: 1435mm, azaz normál nyomtávról beszélünk. A teherbírás valóban kicsit kisebb mint a nagyvasútnál.
a villamos hálózat más: a HÉV-ként közlekedő szerelvények más feszültséget kapnak a felsővezetékből. Ezért nem tud egyik a másik hálózatán közlekedni önerejéből.
Viszont ha eléggé kitartó vagy akkor a youtubeon találhatsz olyan videókat amiken a HÉV szerelvényeket a vasúti pályán húzzák, illetva HÉV vonalon pályafentartási munkálatok közben láthatsz olyan mozdonyokat (Nohabokat) amik alapesetben a vasúton közlekednek.
+ a HÉV fordulóideje kisebb, mivel 2 vezetőállása van. Nagyvasúton ilyet csak az ingavonat tud, azok viszont akkoriban nem voltak elterjedve (csak a 70-es évek végétől lett jelentősebb az állomány, a 100-as és 300-as sorozatú vezérlőkocsikkal)
Továbbá a nagyvasút zavarérzékenyebb, mert nem kizárólag személyforgalom van rajta, illetve a távolsági közlekedés jobban magában hordozza a késés lehetőségét, ami borítja a teljes menetrendet. Ezt manapság is lehet tapasztalni a budapesti elővárosi vonatokon. Ehhez képest a HÉV maga a kánaán. Nincs integrálva az országos hálózatba.
Mivel ma már a HÉV járműszintű előnyeit a nagyvasúti motorvonatok is tudják hozni, ezért újabb HÉV-vonalakat nem létesítenek. Inkább a nagyvasútra helyeznek HÉV-jellegű forgalmat. (S-bahn). Ez Magyarországon még kezdő stádiumban van, sok lehetőség még nincs megvalósítva, de terveket lehet találni bőven a neten.
"mivel 2 vezetőállása van. Nagyvasúton ilyet csak az ingavonat tud"
annyira de annyira ostoba vagy....
minden mozdonynak 2 vezetőállása van...
#7
Nem mondod, Sherlock...
Azonban az utasok nem 1 mozdonyon utaznak, ami hipp-hopp tud menetirányt váltani hanem a szerelvényen. Amin ha nincs vezérlőkocsi, akkor csak körüljárással lehet visszaindítani a végállomásról. Ami időveszteség. Persze, ebbe is beleköthetsz, hogy megoldható 2 mozdonnyal, és akkor nem kell körüljárás. De ez járműgazdálkodási okokból nem mindenhol oldható meg. Ezért gyors fordítás szempontjából a hajadra kenheted a 2 vezetőállást, ha nincs vezérlőkocsi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!