Az Ikarus 417 miért nem terjedt el Budapesten? Állítólag azok már megbízható buszok voltak, a németek is vettek belőle
ezt a kedves bajszos urat kell érte megszeretgetni
Sikerült itt csúnyán összemosni pár dolgot.
1. Az Irisbus 2003-ban állította le az Ikarus buszok gyártását. A 417-es ekkor már egy tízèves konstrukció volt, Magyarországon kívül már rég piacképtelen. Nem csoda, hogy inkább egy újabb típus olcsóbb, magyarorszagi gyártásában láttak fantáziát.
2. Bokros Lajos 2003-ban már fél évtizede nem volt érdemi hatással a magyar gazdaságpolitikára, így ahhoz a döntéshez semmi köze nem volt, hogy mit vegyen a Volán vagy a BKV...
93tól anyagi gondjai voltak a vállallatnak a KGST piac összeomlása miatt
94től a szoc-libek létrehozták európa legnyitottabb piacát, ami azt eredményezte, hogy a legyengült magyar vállalatokat bagóért megvásárolhatták nyugati konkurensek
95 ben került piacra az említett modell, de a vállalat pénzügyi gondjai miatt alig jutott el a külpiacokra
98 ban a franciák megvették az ikarust, és gyakorlatilag kifuttatták a "fejős teheneket" a vállalattól
az ikarus külpiacait meg szépen elfoglalták az irisbus és iveco termékek
van még kérdés?
összességében nincs azon semmi meglepő, hogy egy vállalat csődbe megy, hogyha kihúzzák alóla a talajt
egyébként sem 2002-őt írunk, mennyire jött be a liberális gazdaságmodell? mostmár azért bőven történelem, és nem igazán jött be
Nem elég hogy adott volt a gazdasági, politikai ellenszél, a pénzhiány, a nyugatšeggnyalás és a magyar termékek lenézése, a légkör, amiben a rendszerváltás után a magyar gyárak vergődtek, a 412-417-ről még a mi Ikarus-fanjaink is minden mocskot összehordtak. És ebben automat egymásnak adogatták a kilincset, egy jó szava nem volt ezekhez a buszokhoz senkinek.
Hát akkor mondok én is valamit: Ezek voltak az utolsó buszok, amiben legalább leülni le lehetett egy (nem amputált lábú) férfiembernek is. Nem úgy, mint ezeknél a Mercédeszeknél és társaiknál, hogy combközépnél üveglap, szembeutas lába, feljövődoboz, fűtődoboz, csukló mögötti doboz, fal, ajtó, qvaisten… És minden ülésnél! Ostoba utastérelrendezés. Minden olyan elem szana-széjjel, ami garantálja, hogy majd sehova ne lehessen használható ülést elhelyezni. Ajtókat és babakocsiöblöket is beleértve. Szeretnék én elavult és váztöréses buszokban utazni, de legalább emberként! Az a 417-es (meg most az új Vanhool csuklós) a megdöbbentő példa, hogy attól, hogy alacsonypadlós egy busz, attól még be lehet rendezni az ülőhelyeket emberi módon is. Hiába akarták elhitetni, hogy nem. Ezeket a buszokat olyan országokból hozzák, ahol az a szemlélet, hogy az ember kocsival jár, busszal csak nyugdíjasok, babakocsik meg a nyomorékok. Hát olyan is. Az Ikarusnál nem ez volt a szemlélet, mert ott a tervező is azzal ment be a gyárba, amit megtervezett. És még a legidiótább célokra készült buszoknál is volt valami letisztult józanság. Nem ez a csiricsáré stílustalanság. Ott voltak a várbuszok is, a másik fekete bárány. Volt benne 16 ülés. Mostaniba bezsúfoltak vagy 25-öt. És több lett? Abból vagy 20 használhatatlan, be se tudnak oda az emberek menni, marad üresen mind, csak fogja a helyet. Kinek csinálták? Liliputiaknak? Troliból is. Ha ki van építve a felsővezeték, akkor minek vesznek hat tonnás akkumulátorokat? Legyen mit körbe hordozni? Hogy elvegyék újabb tíz ember állóhelyét? Betegyék a motort középre és az összes ülést használhatatlanul nekiforgassák egymásnak, kerékdobnak, falnak? Mért nem buszvonalakon járatják az önjáró akkumulátoros buszokat? Villamosított utcákba minek az?
Persze lett volna mit fejlesztgetni, áttervezni ezeken a buszokon, az a néhány tucat, ami készült belőlük, azt kb. nevezhetjük kísérleti prototípusoknak. Ami arra való, hogy tudják, mit kell majd nem úgy építeni, nem arra, hogy azokat vesd össze szárnyaló nyugati vállalatok sok ezer darabos bevált sikertermékeivel. Persze arra egy büdös peták nem volt, hogy a magyarok fejlesszenek. Bezzeg amikor bezárt egyik-másik bazár, akkor mindjárt kerültek elő a dugi milliárdok, a betelepülő nyugati cégek és érdekek olajozgatására. Arra volt.
Politikusokat meg kár ízlés szerint kiemelni, mikor az összes szekértábor bebizonyította már, micsoda hazaáruló.
Minden teladtak és megvette a konkurencia majd bezárták a gyárakat.
A papir, a vas gyárak mind így jártak.
#8 Na az biztos is. Volvon nem férek el, mert a térdem már az előttem lévő ülés támláját nyomja. Mercedesen ha leül mellém valaki, össze kell húznom magam. MAN, Solaris, szintén 0 hely.
200-as Ikarusokon kinyújthatom az előttem lévő ülés alá, terpeszben a lábam és még mindig elférnek mellettem. Na az a kényelem, nem a törpékre méretezett csodaülések.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!