Távolsági buszokon hogyan kezelik a helyzetet, ha jóval több utas kívánna utazni, mint amennyi normálisan felfér?
Minden autóbusz maximum annyi utast szállíthat, amennyi a forgalmi engedélyben szerepel, függetlenül attól, hogy helyijáratként közlekedik a Belvárosban, vagy 250 km-t megy egy irányban az autópályán. Erre vonatkozóan más korlátozás nincs.
Ha az autóbusz befogadóképességénél több utas jelentkezik utazásra, akkor a 213/2012. (VII. 30.) Korm. rendelet 7 § szerinti beszállítási sorrend dönt:
Azt érdemes figyelni, amit a #12. ír! A busz csak addig vehet (legálisan) fel utasokat, amennyi a forgalmijában van, néha gond is van ebből pl. 45 férőhelyes busz le van vizsgáztatva 57 utasra és nem értik a lemaradók, hogy miért nem szállhatnak fel, ha még van állóhely. Ezért, igaz ilyenkor általában van másik kocsi is indítva.
De tény, a buszvezető utasokat csak a jármű utasbefogadó képességéig köteles felvenni. Aztán bizony otthagyhat jogilag. Az más kérdés, hogy általában van annyira jófej, hogy felvesz ilyen helyzetben. De nem kötelessége.
Amúgy meg beszállítási sorrend van, ahogy írták.
13-as, az emelt sebességű járatokon (azaz amelyek az általános 80 helyett 100-zal mehetnek autópályán) van a busz befogadóképességét túlmenően egy olyan korlátozás is, miszerint álló utast az emelt sebességű szakaszon nem szállíthat.
Többieknek: a lehetőségek függvényében szoktak másod-harmadrészeket indítani. Ez persze inkább előre kalkulálhatóan magas utasforgalom esetén érvényes, azaz ha váratlanul beesik egy bejelentetlen csoport vagy olyan rendezvény van, ami nagyobb forgalmat generál és nem számolt vele a Volánbusz, akkor nem nagyon tudnak mit tenni már.
Köszönöm a válaszokat. Kezd egyre árnyaltabb lenni a kép. Szóval van autópályán zsúfolt busz, de akkor az nem megy 80-nál többel.
Igazából kérdésemmel azon esetekre kezelésére gondoltam (gyakorlati, életből merített történeteken keresztül), amikor szabályzatilag már nem szállhat fel több ember, de azért fizikailag még épp be lehetne őket valahogy nyomni. Az világos, hogy hatszázan sehogy nem fognak felférni egy buszra. És az is feltételezhető, hogy a semmi közepén nem fognak tudni se perc alatt pótbuszt rögtönözni.
"13-as, az emelt sebességű járatokon (azaz amelyek az általános 80 helyett 100-zal mehetnek autópályán) van a busz befogadóképességét túlmenően egy olyan korlátozás is, miszerint álló utast az emelt sebességű szakaszon nem szállíthat."
Ez így nem pontos. Tempo 100 minősítést eleve csak olyan autóbusz kaphat, ami csak ülő utasok szállítására van vizsgáztatva. Ebből adódóan emelt sebességű járat teljesítésekor nem kell külön letiltani róla az álló utasokat, hiszen "normál" járat végzése során sem szállíthatók.
Aki felfér, az felszáll, a többiek meg maradnak és megvárják a következőt.
Volánnál, mávnál legalábbis eddig én ezt tapasztaltam.
A busz elején mikor felszállsz általában van jobb kézre esőn egy plakett, amin rajta van, hogy hány ülő, hány ülő utast szállíthat és mekkora a megengedett csomagtér kapacitás. Az újonnan beszerzett turista buszoknál (pl. Neoplan Tourliner, Volvo 9700) általában 0 db álló utas lesz megjelölve, mivel ezek a típusok nincsenek ellátva kapaszkodóval, legfeljebb a kalaptartó szélébe lehetne belemarkolni, de bárki józan paraszti ésszel beláthatja, hogy ez nem jelent sem biztos rögzítést az utas számára egy vészfékezés esetén, s nem is elvárható, hogy egy 150 centis ember akár több órán keresztül felfelé nyújtózkodva próbáljon kapaszkodni. Ha elesel akkor beütöd a fejed, koponyasérülést szenvedsz, meghalsz - ezért a sofőr nem fog felengedni vagy esetleg a pótülést ajánlja fel 1 darab embernek. A Volánbusznál a prioritás az előreváltott jeggyel rendelkezőké, aztán a legtávolabb (végállomásig) utazók következnek és végül érkezési sorrend van, de ez más szolgáltatóknál eltérhet.
Az ún. 'intercity' buszok (ez magyarul a helyközi lenne, de távolságiban is szokás üzemeltetni), mint a Credo Inovell vagy Mercedes-Benz Intouro el van látva kapaszkodóval, 10-20 álló utast szállíthat, de igazából ezeknél nem szokott olyan körültekintő lenni a sofőr, hogy ez be is legyen tartva, hiszen neki kell azokat az utasokat is elvinni, akik a csak ülő utast szállító járatról lemaradtak, szóval ez már a klasszikus heringezős busz. Ha nincs tele akkor egyébként néha még kellemesebb jelenség is tud lenni, mint a turistabuszok, bár papíron nem olyan magas a komfortszintje.
Van még a klasszikus elővárosi busz (Credo EN12, MAN Lion's City) - ezzel távolsági járatokon már szerencsére egyre ritkábban találkozni, általában csak helyettesítő buszként. Ez még több álló utast vihet - sőt, általában még középső beállója is van, de a poggyásztér vagy minimális vagy teljesen eltűnik. Mára az intercity kialakítás lett a nyerő ezzel szemben.
Busz típus függő! Jellemzően a távolságik, különösen a Tempo 110-es kialakítású buszokban nincs megfelelő kapaszkodó rendszer kialakítva, így álló utast nem szállíthatnak. Jobb esetben ezeket nem osztják be helyközi vonalakra (nagy öngól lenne). Szóval nem az számít, hogy milyen vonal, hanem a éppen rajta közlekedő autóbusz kialakításától függ.
Régebben simán beállítottak mentesítőjáratokat, de amióta sofőr és busz hiány van, jellemzőbb szerintem az, hogy nem vihet több embert, az utas oldja meg ahogy tudja.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!