A villamosoknak miért van más típusú közlekedési lámpájuk?
Közúti és vasúti forgalmat a piros-sárga-zöld színű jelzőlámpa szabályozza. Villamosoknál viszont fehér fénnyel világító lámpa van, ahol az egyes mezőkben három vízszintes pont, egy pont és két függőleges pont van a megszokott színek helyett. Ez valamiféle hagyománytisztelet (régen ezt találták ki és így maradt), vagy van valami gyakorlati oka?
Ha nem lenne egyértelmű, erről a típusú lámpáról érdeklődők, például itt: [link] ,19.0910356,3a,90y,334.79h,86.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAhU8FjgpsGOBg8cpLZAiaA!2e0!7i13312!8i6656
Ha nem lenne jó a link: Google Streetview Gubacsi út Illatos utca kereszteződés (az 51-es villamos vonalán)
Szerintem azért, hogy a közúti járművezetők véletlenül se higgyék, hogy nekik szól.
A vasútnál ugye ilyen veszély nem fenyeget.
Köszönöm a válaszokat.
A forgalombiztonság, mint lehetséges indok nekem is eszembe jutott, de elvetettem. Két eset lehetséges:
a) Ha a villamos a közúti forgalomtól elkülönülten közlekedik (pl. az 50-es villamos az Üllői úton). Ebben az esetben felesleges a más típusú jelzőlámpa, hiszen nincsen autós akit összezavarhatna, hogy kinek is van most zöld.
b) Ha a villamos és az autók ugyanazt a forgalmi sávot használják (pl. az 51-es villamos a Gubacsi uton). Ekkor - szerintem - megint csak felesleges a külön jelzőlámpa, mivel vagy mindenki megy, vagy senki sem. Ha az autóknak piros van, akkor a villamos sem tud menni, hiába is kapna szabad jelzést.
c.) Variáció is van.
Amikor a villamossínek az út szélén vannak, majd betérnek az út közepére. Például a Kőbányai úton, a Mázsa térnél.
Egyébként annak a lámpának "holdfényjelző" a neve.
További érdekesség, hogy a villamos-közlekedés megindulása és a szabályozandó szintet elérő személyautó-forgalom kialakulása között évtizedes különbség van a villamos javára. Tehát az ő jelzőrendszerük előbb alakult ki.
Az a) pont helytelen.
Ha párhuzamosan közlekedik az autókkal, akkor ugyanabban a kereszteződésben egymással párhuzamosan fog megállni a lámpánál az autó és a villamos is. Ha van pl. egy egyenesen menő sáv egy balra kanyarodó, ami keresztezi a villamossíneket és egyenesen villamospálya, akkor máris összezavarható lenne nagyon sok autós.
Illetve így külön programozható a lámpa is: Ha megnézed a holdfényjelző teljesen más időkkel dolgozik. Az előkészítő jelzés ("Piros-sárga") sokkal hosszabb, mert figyelembe veszi, hogy indításjelzést kell adni, ajtót kell zárni, meg kell várni a zöldhurok meglétét, és csak utána tud indulni.
Sőt, sokszor a "forgalom elé" engedi a villamost.
Ezeket nehezen lehetne kezelni, ha a közúttal azonos lámpára indulna el a villamos.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!