Miért nem szerelnek a villamosok és trolik tetejére napelemet?
Mert soha de soha a büdös életbe nem jönne be az ára és műszakilag is bonyolult lenne megoldani.
Néhány autónak a tetején van ilyen, de ott is csak az állóklíma működtetésére és arra is rohadtul drága.
Drága, műszakilag macerás. De a legnagyobb baj, hogy még csak nem is környezetbarát.
Ha napelemeket szerelnénk a villamosokra, akkor
(1) a műszaki megoldásokra el kellene költeni egy csomó pénzt, aminek töredékét fedezné csak a megtermelt áram; magyarul vagy drágább lenne a villamosjegy - és emiatt többen autóznának -, vagy más környezetvédelmi projektek elől venné el a pénzt
(2) egy csomó napelemet úgy kellene legyártani és utána veszélyes hulladékként kezelni, hogy közben a hasznos élettartamuk kb. negyedében érte őket közvetlen napfény.
A villamosok és trolik jellemzően szűk városi utcákon mennek, és a nap jelentős részét árnyékban töltik. A napelem előállítása és későbbi megsemmisítése is nagyon környezetszennyező, nem lehet ész nélkül akárhova tenni, csak oda, ahol az élettartama alatt megtermelt áram több hasznot hoz, mint amennyi kárt a napelem előállítása okoz. Magyarul oda, ahol a lehető legtöbbet süt a nap. Egy belvárosi utca, ahol délelőtt 10-ig és délután 4-től árnyék van, nagyon nem a napelemeknek való hely.
Próbáld értelmezni az alábbi adatot: motorok teljesítménye 800 kW.
Ha a tetején napelem lenne, talán ráférne 2 kW teljesítményű napelem. Zavartalan napsütésben, kedvező szögben, de a vízszintes szerelés eleve nem kedvező, a leadott teljesítmény kb. a fele annak, mintha merőlegesen érné a napsütés.
Ezzel az 1-1,5 kW teljesítménnyel még a szerelvény világítása és klímaberendezése sem tudna működni, tehát teljesen felesleges. Sokkal többet tesz a környezetért a Combino visszatáplálásos fékezése, amikor nem elmelegíti, hanem a hálózatba visszatáplálja a fékezéskor visszanyert energiát.
Mert a napelemeket 30 fokban dönteni szokás és kelet felé tájolni. A villamos meg megy, a teteje pedig lapos. Ha meg döntött napelemet szerelsz rá többet buksz a légellenálláson mint amit termel (arról nem is beszélve, hogy műszakilag sem egyszerű).
na meg a BKV-nak arra sincs pénze, hogy az öreg lefingott járműparkot működőképesen tartsa, nemhogy ilyen luxus beruházásokra. Kell a pénz stadionra meg az orbán család saját lábon állására...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!