Elsobbsege_vane_a_szandeknak Tudtátok-e? A gyalogosok többsége olyan értesülés birtokában van, hogy ha a gyalogátkelőhely szélén átkelési szándékkal áll, akkor a járművek kötelesek megállni, és számára biztosítani az áthaladást.
- Ez nem teljesen így van, annak ellenére, hogy több helyen is azt kommunikálták, hogy már a gyalogos szándékának is elsőbbsége van. A gyalogosnak a zebrán van elsőbbsége, de csak ha már áthalad a gyalogátkelőhelyen, és csak akkor léphet le, ha biztos a veszélytelenségben, nem mehet át hirtelen. A járművezető a zebrát fokozott óvatossággal közelíti meg, olyan sebességgel, hogy ha szükség van rá, akkor lefékezhessen, megállhasson, de mindig az adott helyzet határozza meg azt, hogyan cselekszik – mondta Horváth László békéscsabai gépkocsivezetés-szakoktató.
2013. április
A jogszabályokat leírtátok, de a gyakorlatban a magyarországi közlekedés -sokszor- inkább a túlélésről szól.
Van is egy arany mondás:
"Elsőbbsége annak volt, akinek megadták!"
(A többieknek marad a kórház vagy a temető.)
Tragikus, hogy egy oktató nincs tisztában közlekedéssel kapcsolatos alapvető dolgokkal, s még reklámozod is.
Tisztázni kellene valamit.
Mi is az az elsőbbség, s mit kell megadni?
Aki közlekedik, az mozog. Nagy felfedezés, mi?!
No most dolgok időnként egyszerre történnének. Ugyanakkor ér egy kereszteződéshez két jármű, s egymás útját metszik.
Mivel nem fényből vannak, ezért ez lehetetlen. Összeütköznek.
Hogy ez ne történjen meg, valamit ki kell találni.
Erre való pl. az egyenrangú utak kereszteződésében a jobb kéz szabály. Ez ugyan nem hivatalos elnevezés, de közkeletű. Itt is jó lesz.
Ha az egyik autó már a kereszteződésben van, akkor ott van. Mindegy, hogy a később érkező merről jön.
Ahol a forgalom megkívánja ott eltérő rendet szabnak meg táblával vagy forgalomirányító készülékkel, rendőrrel.
Ha a gyalogos az úttesten van, akkor ő már ott van. Nem elsőbbségadás az, ha nem ütöd el, hanem később értél oda.
A gyalogos sok helyen átmehet zebra nélkül is.
Ha te később érkezel (nem kell satuznod, nem kell elrántanod a kormányt), akkor a gyalogos szabályosan megy át az úton.
Várakoznia csak akkor kell, ha vészfékezésre, kormányelrántásra kényszerülnél, vagy meg kellene állnod miatta.
Ha a zebránál is várnia kellene, akkor minek van zebra?
15. Amit írsz, azzal nincs gond, de sem a kérdésben nem ez áll, sem a cikkben.
Ugyanis ott arról van szó, hogy csak annak van elsőbbsége, aki már az úttesten van. VAN! Nem lesz.
Ez pedig marhaság.
17.
Akkor a KRESZ nyilván nem normális, mert aszerint bizony nem. De a KRESZ ismeretén kívül is ez az elővigyázatos magatartás tűnik ösztönösen is normálisnak a legtöbb embernek és nem kell itt magyarázgatni, számos olyan eset fordulhat elő amikor a gyalogosnak egyszerűen nem tudja már megadni az elsőbbséget az autós! Önhibájából vagy azon kívül. Például, mert eszméletlenül borul a kormánykerékre, a lába meg a gázon tapos, láttam ilyet személyesen egy parkolóban. Az a szegény ember bárkit elgázolt volna ha ez egy zebra előtt történik vele. A KRESZ ilyen helyzettel is kalkulál egy ennyire védtelen résztvevő számára megalkotott szabállyal, de te nyugodtan lépj le, viszont a normális emberek a saját érdekükben hallgassanak a KRESZ-re szerintem és ezt tanítsák meg a gyerekeiknek is, hogy azok hazaérjenek hozzájuk suli után.
16.
A fenti cikkel ebben tényleg nehéz egyetérteni, de egy ilyen esetet kellene elképzelnie mindenkinek mielőtt a fenti cikket megítéli. Jön az elszabadult autó, a gyermeked áll a zebránál és ő nem tudhatja, hogy abban az autóban mi zajlik és az az autós nem tud, nem fog megállni. Mit mondanál neki? Kisfiam elsőbbséged van hát menjél már. Én biztos nem, én a cikkel egybehangzó viselkedésre tanítom, még akkor is ha ezt a KRESZ nem követelné meg.
Durván le lettem pontozva, nem értem miért.
18-as igazad van, s mégsem.
Az oktató azt mondja csak annak van elsőbbsége, aki már az úttesten van. Aki menne, azt nem is kell elengedni.
Te azt írod - sarkítva, tudom - hogy menjen csak a gyerek, akkor is ha tudod, elcsapják. A cikkben meg az van, menjen csak az autó, ha gyalog nincs az úton.
Ha már ott van, akkor nem elsőbbségadásról beszélünk, s akkor mindenhol el kell engedni.
***
Olyan ez mint az, hogy aki tolat, annak senkivel sincs elsőbbsége, meg nem szabad akadályozni.
De ha pl. két autó közé beparkoltam, s állnék ki, az akár fél perc is lehet. Vagy befelé hátramenetben.
50-es tempónál fél perc az 416 méter.
Tehát ha fél kilométeren belül autó van, akkor nem kezdhetek el parkolgatni, mert majd ide fog érni? Menjek körbe-körbe? Nem. Ha már elkezdtem kiállni, akkor már a másiknak meg kell várnia, amíg befejezem.
Ugyanígy a gyalogossal. Ha már az úton van, akkor nem az, hogy nem üthetem el, hanem jogi szempontból nem elsőbbségi viszonyról beszélünk.
***
Ha valaki rosszul lesz, s az váratlanul érte, akkor természetesen nem felelős. Olyan állapotban, betegségben, amikor esélyes az eszméletvesztés, akkor viszont igen.
***
A gyalogos sokféle lehet.
Testileg és szellemileg ép ember ösztönösen is védi magát, s nem futkos keresztül-kasul az úton. De mindenki közlekedik, az is, aki nem képes gyorsan, biztonságosan átmenni az úton. Szegény anyukámnak az utolsó időben egy Váci úti átmenés kb. 4 lámpaváltásra sikerült volna.
És senki nem mondja, hogy ő a hibás, mert átment a piroson. Nem a zöld elején indult el, csak közben többször váltott a jelző.
"Az oktató azt mondja csak annak van elsőbbsége, aki már az úttesten van. Aki menne, azt nem is kell elengedni."
Ez így van. De nem tilos autósként normálisan viselkedni, megállni a zebra előtt és átengedni az átkelni szándékozó gyalogost. De írhatom úgy is ugyanezt, hogy nem kötelező parasztként viselkedni attól, hogy kormány van a kezedben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!