Mi kell ahhoz hogy mi magyarok is például az Ausztriában bevált fagytűrő bitumennel burkoljuk az útjainkat?
Mert itt látható néhány fénykép ami bizonyítja hogy a mi bitumenünk kátyúsodásra hajlamos:
Valószínű magába szívja a nedvességet amitől télen szétfagy.
Hány Miatyánkot és Üdvözlégyet kell elimádkozni például ahhoz hogy nyugati minőségű bitument használjunk? Mert 27 éve nyugati kapitalizmus mellett döntöttünk. Mégis szinte minden keleti maradt, sőt még az sem.
Tud valaki egy ördögűző papot a keleti agysejtek likvidálására valami rontás levételével? Ami nyugati béreket is hozna? Valamint korrupciómentességet. Milyen varázsigéket kell ehhez mormolni?
A jó útnak a következő titkai vannak:
- terheléshez és forgalomhoz méretezett burkolat
- ugyanez csak az alappal
- rendszeres karbantartás
- normális közművek
- forgalomszervezés
Nálunk még mindig tart a főúthálózat átépítése 13T/11,5T tengelyterhelésre. Ennyi a megengedett tengelyterhelés már 27 éve :)
Viszont a buszoknál is ugyanennyi lehet a tengelyterhelés, ezért azokon a városi utakon ahol van busz/teherautóforgalom is ez lenne a minimum, de inkább több.
A burkolatnak van egy élettartama, aszfaltos autópályánál ez 10 év, betonosnál 30 év. Utána felmar és újrahúz. Az M1 és az M7 azért kaki, mert az elmúlt 15 évben nem volt felújítás.
A legtöbb helyen ha komolyabban bele is mennek az útjavítás csak a burkolat felújításra szokott korlátozódni. Gyenge/rossz alappal...
Az is lényeges, hogy milyen az utak vízelvezetése és csatornázottsága. Ahol megvan a megfelelő vízelvezetés és az alap nem tud komolyabban átnevesedni és fellazulni ott nem is lesz komolyabb probléma, ahol meg áll a víz az úton és az útpadkán ott jóval hamarabb várhatók gondok.
Azért Ausztriában a forgalomszervezés is más. Az útra a leginkább károsak a nehéz tehergépjárművek ( vagyis ha megfelelő minőségű az út akkor nincs ezekkel sem gond). Ausztriában a legtöbb kihajtónál kint van a 3,5/7,5tonnás tiltótábla ( persze a cél és forrásforgalom kivételével ). Ha nem muszáj nem engedik be a teherforgalmat a településekre.
A többi forgalmasabb helyen vagy kisebb/nagyobb városban pedig van elkerülőút - igaz ott sem mindenhol. Ha normálisan van szervezve a teherforgalom és a tömegközlekedés akkor szükségesek : nagy teherbírású és igénybevételű utak és a többi út. Ez utóbbiak a kisebb igénybevétel mellett olcsóbban fenntarthatók és kevésbé pusztulnak. A másikra meg oda kell figyelni.
Na nálunk ebből mi van? A legtöbb helyen semmi, a qrva M0-t is húzzák már 30 éve...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!