"D" kategóriâs jogosítványhoz mindenképpen kell "C" kategória?
Rossz helyen hallgatóztál.
Az 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendeletben, a KRESZ-ben, bármi, legutóbb 2014.09.05-én változott. Erről saját szemeddel is meggyőződhetsz, például, a Magyar Közlöny kiadója által működtetett Nemzeti jogszabálytárban:
Azóta hatályos, és nincs záró határidő, mint több jogszabálynál, tehát nincs elfogadott, adott időponttól tervezett módosítása.
Ahol pontosan utána tudsz nézni, az gépjárművezető képzésről szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet és a 179/2011. (IX. 2.) Korm. rendelet.
Előbbi 2015.04.01., utóbbi 2016.01.01 óta nem változott.
A 24/2005-ös rendeletben ez áll:
„Az elméleti vizsgára bocsátás feltételei”
„10. § (1) Elméleti vizsgára az bocsátható, aki”
„(2)” „b) „D” kategóriás vizsgához „B” és „C” kategóriára érvényes vezetői engedélye van;”
A b) bekezdésnél nincs kékszámos felsőindex, tehát ez a szöveg a rendelet 2005-ös hatálybalépése óta változatlan.
(Ami a rendelet megjelenése óta változott, ott a legutóbbi változást okozó jogszabály megnézhető a kék számra kattintással.)
#5:
Van frissebb is, mint a 24/2005, bár a lényegen nem változtat.
"7. melléklet a 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelethez
Járművezetésre jogosító okmányok kiadásának életkori és jártassági feltételei a 2006/126/EK irányelvnek megfelelően 2013. január 19-től
II. Jártassági feltételek
2. A „C1”, „D1” „C” kategóriába tartozó gépjármű vezetésére jogosító bejegyzést annak a személynek lehet érvényesíteni, aki „B” kategóriába, „D” kategóriába tartozó gépjármű vezetésére jogosító bejegyzést pedig annak a személynek lehet érvényesíteni, aki „C” kategóriába tartozó járművek vezetésére érvényesített bejegyzéssel már rendelkezik.
10. A jártassági feltételek teljesítésének kell tekinteni azt az esetet is, ha a járművezető a feltételül szabott járműkategóriára érvényes vizsgával rendelkezik."
A teljes rendelet szövege itt (is) olvasható:
Tisztelt # 7 (2016-09-06 18:18) válasz írója!
A jogszabály nem túró, hogy jobb a frissebb.
Vagy hatályos, vagy nem.
Van, ami több hatályos jogszabályban is szerepel. Például, ez is, vagy például a közigazgatási bírság körébe tartozó sebességtúllépések határai, a különböző túllépési mértékek bírságai, több hatályos jogszabályban is szerepelnek. A frissebb nem jobb, nem érvényesebb. Ugyanaz.
Ráadásul, egy jogszabály megalkotásának évszáma és egyes rendelkezéseinek hatálybalépése között nagy időbeli különbségek is lehetnek. A KRESZ, az 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet az évszámától eltérő évben, 1976. január 1-én lépett hatályba, de így is több mint negyven éve. Vannak azóta is változtatás nélküli részei, és vannak különböző időpontoktól hatályos részei. A legfrissebbek 2014. szeptember 5-étől hatályosak.
Mivel az általad régebbinek minősített jogszabályi rész a mai napig megfelel, összhangban van más jogszabályokkal, az általad említett 2006/126/EK irányelvvel is, nem kellett módosítani. Úgy jó, ahogy van. És úgy hatályos, érvényes, ahogy van. Azóta, amióta.
A jogszabályalkotás során külön eljárási rész, külön szakma, a jogszabályok illeszkedésének vizsgálata, az eltérések felfedése, kijavítása. Azzal nincs gond, ha valami több helyen szerepel, csak ne legyen eltérő, pláne ne legyen ellentmondásos. Itt, ahogy te is írtad, nem derült ki eltérés, ellentmondás. Ezen nincs mit csodálkozni. Az általad idézett és linkelt rendelet a 24/2005. (IV. 21.) GKM rendeletet is említi, hogy együtt felelnek a különböző EGK-s, EU-s, EK-s jogszabályoknak.
↓
Annak, hogy általad frissebbnek minősítettet találtál, nincs jelentősége. Ez is, az is hatályos. Lényegét tekintve nem frissebbet találtál, hanem másutt is megtaláltad.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!