Tényleg a repülő a legbiztonságosabb közlekedési eszköz?
Mégvalami eszembe jutott:
pl az autónál nagyon fontos az emberi tényező: ha csak olyan ember vezetne az utakon, mint X.Y., akkor lehet, hogy ennek a halálozásnak a fele történne, tehát nagyrészt rajtad is múlik, hogy mennyire veszélyes autóval közlekedni. Lehet , hogy neked fele annyi a rizikód, mint X.Z.-nek.
Repülés kapcsán meg azért minimális az emberi hibából következő belesetek száma (vagyis remélem), tőled pedig abszolut független a dolog. Remélem értitek mire gondolok.
Értem, persze ebben igazad van. Csak ha utasként ülsz egy kocsiban, akkor ugyanúgy nem rajtad múlik. no meg a balesetek nagy részénél általában olyan vezetők is érintettek lesznek, akik nem tehetnek semmiről.
Szóval ez ott is fennáll, kb ugyan olyan mértékben. A különbség csak az, hogy amíg egy utasszállítón akár 500utas fér el a pilóták mellett, addig kocsinál általában csak 4.
Ezért nem releváns az a számításod ahol "8 millió ember utazik naponta 2-szer (munka,suli) az országban, számoljunk 300 nappal, az évi 5 milliárd utazás, ha jól számolom." mert az utazások száma nem ad értékelhető adatot, pont az utasok száma miatt. Inkább a megtett kilométer/személy/rizikó értéket számolják. Az utazások számát kihagyva.
" ... hát, lehet, h hülyeség, de én ezt úgy látom, hogy ha a repülővel lezuhansz, akkor szinte biztosan meghalsz, ellenben ha autóval karambolozol, elég nagy az esélye, h simán túléled. szóval nekem az autó biztonságosabb ..."
Egyszer egy légi katasztrófákat elemző műsor zárszava ez volt:
" Egy ember, ha azzal tölti az idejét, hogy folyamatosan találomra felszáll egy-egy repülőre és folyamatosan utazik, 62.5 évente következik be repülő esemény (értsd: valamilyen rendkívüli repülési esemény), és még ilyenkor is több mint 80% az esélye annak, hogy túléli "
Ez, azt hiszem, mindent elmond a repülés biztonságáról.
maci
alapvetően az alábbiakat kellene figyelembe venni:
1: a repülés alapvetően úgy van kitalálva, leszabályozva, hogy CSAK egy hiba (teljesen mindegy hogy mulasztás/technikai hiba) nem okozhat balesetet. Jellemzően több hibának kell összejönnie ahhoz, hogy gond legyen (ez szokott lenni a legtöbb szerencsétlenségnél). Az autózásban egy egészen apró kis hiba is elég a halálhoz, absz. nem kell több tényező hozzá
2:a repülőgépes balesetek azért hatnak durvábban mert egyszerre sok ember hal meg, és látszólag sokkal durvábbak a körülmények (3D, nagy sebesség, nagy magasság, nagy vasak, bonyolult technológia, sok szereplő a repülésben, stb...).
3: azért az érdekes, hogy robot repülőt már nagyon régóta tudnak építeni, de robot autót igazából még mindig nem. még mindig csak kisérletezgetnek vele! vajon miért....
4: a repülésnél valóban csak azok juthatnak oda, akik nagyon tudják azt amit csinálnak... A kocsiba ülő emberek X%-a abszolúte nem ért hozzá, azt se tudja merre hány óra. Ez jelentősen megnöveli a balesetek rizikófaktorát.
5: azért érzed kevésbé biztonságosnak a repülést, mert nincs beleszólásod, nem tudod kontrollálni a helyzetet, és azt hiszed hogy ha autóban ülsz, kezedben a kormánnyal tehetsz azért, hogy ne kerülj balesetbe. Ez jól hangzik, de valóság az, hogy a legtöbb ember nem tud se vészfékezni (a fékasszisztenst nem véletlenül találták ám ki!) se csúszós úton közlekedni (lsd. tréning a ringen) azt meg már ne is említsük, hogy mindehhez előre látás kell, ami szintén sokakban nincsen meg.
Évekkel ezelőtt egy dokumentumfilmet néztem éppen erről a kérdésről. Autó, motor, repülő, hajó, vonat. Utasok számához viszonyítva persze. De az utolsó csattanó volt csak ami megmaradt bennem: valójában a hullámvasút a legbiztonságosabb!
És tényleg :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!