Elsőbbségadás meg nem adása, még a szabálytalankodók részére is?
A kresz nem ismer olyat, hogy "Elsőbbségadás kötelező, kivéve az n sebesség felett közlekedőket".
Az elsőbbség az elsőbbség. Lehet arra hivatkozni, hogy olyan sebességgel haladt, hogy nem lehetett észlelni, de ezt városban nem tartom valószínűnek, hogy megállná a helyét. Főleg nem úgy, hogy csak hat métert tolta odébb az autódat. Ötven helyett hetven-nyolcvannal még bőven észlelhető egy jármű - ha nincs takarásban. Ha pedig takarásban van, akkor ötvennel sem veszed észre. Neked kell meggyőződni arról, hogy nem jön ott semmi.
Vagy a zebrán is átdöngetsz lassítás nélkül, ha nem látod, jön-e ott gyalogos?
Nem igazán értem, jó lenne egy rajz is...
Honnan jött az az autó?
Buszsávban közlekedni tilos, azt csak (jobbra)kanyarodáshoz vehetik - de akkor kötelezően - igénybe a személyautók.
Buszsávból jobbra kanyarodás után viszont nem a buszsávba érkezik - ergo, ha a fiad balra kanyarodott, s a másik autó szemből érkezve kanyarodott jobbra a buszsávból, valóban neki (a jobbra kanyarodónak volt elsőbbsége, ha azt tábla, lámpa külön nem szabályozta).
A sebesség túllépés már más történet.
Nézd, itt igazából bármilyen jármű lehetett volna a szembejövő. Pl. taxi. Elsőbbségadás esetén nincs lehetőséged vizsgálni a sávhasználat jogosultságát. Irreális.
De úgy is felfoghatod, mintha a külső sáv nem buszsáv lett volna: azaz úgy kell azt a sávot is kezelni, mint egy normál forgalmi sávot.
Mondjuk, ha a másik autó a buszsávból érkezve, egyenesen, kanyarodás nélkül folytatja az útját, cifrázza az esetet.
Ha a buszsávban érkezik szemből egy jármű, annak kötelező haladási irányt kell tartani jobbra, nem mehet tovább egyenesen.
Ilyen esetben nem mindegy az sem, hogy pontosan hol történt az ütközés - a jobbra kanyarodónak elsőbbséget kell adni, de onnan egyenesen nem jöhet.
Ha a srác arra számít, hogy a másik jármű jobbra lekanyarodik, s annak meg is adja az elsőbbséget, ezzel szemben az egyenesen tovább haladva zúg bele, nem sima elsőbbségmegadási vétség, ott a másik jármű vezetője is hibás lehet, olyan irányban hajtott tovább, ami neki tilos
mondjuk ha a szabálytalanságból kifolyólag történt a baleset, akkor elővehetnék.
a kérdező fia viszont én meglátásom szerint alapból rosszul mérte fel a helyzetet.
van ez a telizöldes kereszteződés, ahol szemből jövőknek körülbelül 10-15 méterre kellett volna lenniük ahhoz, hogy az ~50-es tempójukkal azt mondhassuk, hogy biztonságosan el tudok kanyarodni előttük. ekkora távolságból meg szerintem észlelhető a buszsávon közeledő gyorsabb autó is.
illetve amit felvet az előttem szóló, hogy jobbra kanyarodva teljesen szabályosan használta volna a buszsávot, akkor is jöhetett volna 60-70-nel, csak épp a kanyarodás előtt lelassít, de szóval erre is fel kell készülni, és úgy megválasztani azt, hogy tényleg átérnénk-e biztonságosan.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!