Honnan lehet tudni, hogy egy útkereszteződésben jobbkéz szabály van?
főúton nem valószínű, hogy kitesznek egyenrangú kereszteződés táblát.
Ha olyan úton haladsz ami kisebb, szűkebb, tehát egy sávban tényleg egy autó fér el épphogy, és nem halad se troli se busz se villamos arra, illetve tudod, hogy nem főút, akkor legyél figyelmes.
Kereszteződésnél lassíts kicsit, amíg észre nem veszed, hogy van vagy nincs a másiknak tábla.
De mondjuk ez sötétben nem egyszerű.
Sajnos ez egy nagy hiányosság a kreszben, de kb úgy van ahogy írod.Lassan haladva be kell lesni a keresztutcába és meglátni egy tábla élét hátulját. Éjszaka ködben esőben fa takarása mögött külön öröm az ilyen.
No meg ott a nagy beugrató a 10-20 méterig betonozott sár rázós földút ami szintén nem látszik. Ott elvileg elsőbbséged van ha te aszfalton jössz de mivel nem látsz be oldalra sötétben 10-20 métereket hogy mintát vegyél a betorkoló út földjéből ,jobb ha jobbkezesnek veszed azt is. Maximum elengednek.
Persze ha már sokadszor jársz arra akkor tudni fogod mi merre hány méter de első alkalommal egy idegen helyen jobb óvatosan menni.
A jobbkezes utcát jelző "X" táblát teljesen hektikusan rakják ki ,tehát arra nem lehet hagyatkozni.
Amikor ráhajtasz egy útra, akkor az elején látod, hogy ez felsőbbrendű út vagy sem. Hiszen ha te csak úgy hajthattál rá, hogy elsőbbséget kellett adnod, akkor a következő utcából is csak úgy hajthatnak rá. Tehát elsőbbséged van, amíg nem találkozol egy ennek ellentmondó táblával.
Ha nincs semmilyen tábla, akkor jobbkéz szabály.
Kis utcácskákban én én attól függetlenül, hogy nekem épp elsőbbségem van-e, mert én vagyok jobbkéz felől, akkor is mindig minden irányba nézek, mivel sokan nem ismerik vagy nem tudják alkalmazni a jobbkéz szabályt, illetve nem ismerik fel, hogy hol kéne alkalmazni.
Kamumail, lehet, hogy nem lett perfektül megfogalmazva a kérdés, ez esetben teljesen jogos a gúnyos válaszod. Nem arra gondoltam, hogy a jóhiszemű sofőröket összezavarandó kiraknak két egymásnak ellentmondó táblát. A felsorolt két eset példa arra, amikor teljesen egyértelmű, mit kell csinálni (hisz az első esetben nekem van elsőbbségem a kereszteződésben, a másodikban pedig jobbkéz szabályt betartva kell eljárni)
Egyébként köszönöm mindenkinek, megerősítettetek abban, hogy néhány kereszteződésben csak bekukkolással lehet megbizonyosodni arról, hogy kinek van elsőbbsége, más trükk nem akad.
Egyenrangú útkereszteződéseknél a buktató, hogy azt általában nem jelzi semmi.
Létezik ugyan az "Egyenrangú útkereszteződés" tábla, de én még olyat nem láttam egyetlen egyenrangú útkereszteződés előtt sem.
Vannak jelek, amiből lehet sejteni, hogy egy út magasabb rendű, mint a betorkolló utak.
Pl. ha az úton, ahol haladsz felezővonal van felfestve, a betorkolló utcák keskenyek, felező nélkül, ott neked van elsőbbséged.
Egyenrangú útkereszteződéseket ma már szinte csak olyan helyeken lehet találni, ahol nem 50-es tempóval szokás közlekedni.
Csöndes, kis forgalmú, ráadásul szűk utcák kereszteződéseiben folyamatosan figyelni kell nem csak a neked kirakott táblákat, de azt is, hogy, a keresztező utakon van-e elsőbbségadás tábla.
Egyenrangú útkereszteződésre lehet számítani lakótelepeken, és parkolókban közlekedve...
Jó példának tudom felhozni Debrecenben a Tesco parkolót.
Az egy olyan hely, ahol vizsgán könnyen meg lehet bukni, ugyanis egyes helyeken van elsőbbségadás tábla kihelyezve, máshol meg nincs, s a kifelé vezető úton szinte természetesnek veszik az elsőbbséget, holott jónéhány kereszteződésnél a jobbkézszabály érvényes - tipikusan az a hely, ahol a jobbról érkezőnek sokszor nem adják meg az elsőbbséget.
Lakótelepi parkolóknál is lehet hasonló helyzet a tágasnak érzékelt térben alig lehet észrevenni egy jelentéktelen becsatlakozást, s az lehet éppen egyenrangú kereszteződés.
Kresz 16.§.(1) t) és u) pontok: 88. és 89. ábra a KRESZ
{ [link]
a "jobbkézszabály" fogalmat nem alkalmazza)
control (ctrl) g -ve ellenőrizheted: jobbkézszabály szó nincs a jelenlergi jogszabályban.
- de jobb szó igen .: "22, összesen 73" enterrel végig követed...
6-os
>> Létezik ugyan az "Egyenrangú útkereszteződés" tábla, de én még olyat nem láttam egyetlen egyenrangú útkereszteződés előtt sem.
Hát akkor hol láttál ? Hiszen csak oda teszik ki...
Elsőbbség az útkereszteződésben
28. § (1) Az útkereszteződésben – ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik – a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
a)205 minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező – illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett – útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg.
Elsőbbség az útkereszteződésben
28. § (1) Az útkereszteződésben – ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik – a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
a)205 minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező – illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett – útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg.
16. § (1) A veszélyt jelző táblák:
…..
-t) „Egyenrangú utak kereszteződése” (88. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az úton olyan útkereszteződés van, amelyben a jobbról érkező járműnek van elsőbbsége;
Bekanyarodás
31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
– jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
– balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles – az útkereszteződés előtt kellő távolságban – besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
(2)208 Villamospályával ellátott úttesten, ha az (1) bekezdés b) pontjában foglaltaknak megfelelő besorolás a villamos forgalmát zavarná, a villamos elhaladásához szükséges területet szabadon kell hagyni. Az egyirányú forgalmú úton az ellenirányban kijelölt autóbusz sávot és az ellenirányban kijelölt kerékpársávot a besorolás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.
(3)209 A járművel másik útra – ha közúti jelzésből más nem következik – jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon. Ha az úttest menetirány szerinti jobb oldalán kerékpársávot jelöltek ki, a jobbra bekanyarodásra – a kerékpár forgalom akadályozása nélkül és ha burkolati jel ezt lehetővé teszi – a kerékpársáv igénybevételével kell felkészülni.
(4) Ha a jármű méretei vagy egyéb ok miatt az (1)–(2) bekezdés rendelkezéseit megtartani nem lehet, a bekanyarodást fokozott óvatossággal – szükség esetén erre alkalmas irányító személy igénybevételével – és úgy kell végrehajtani, hogy a bekanyarodó jármű a többi járművet ne veszélyeztesse.
(5)210 Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik
a) jobbra vagy balra bekanyarodó járművel
– annak az útnak az úttestjén áthaladó gyalogos részére, amelyre a jármű bekanyarodik, továbbá
– az azonos irányból érkező villamos részére,
b)211 jobbra bekanyarodó járművel a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére,
c)212 balra bekanyarodó járművel
ca) az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű,
cb) az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos
részére.
(6) A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg.
(7) Útkereszteződésen kívül történő bekanyarodásra az (1)–(2) és a (4)–(6) bekezdés rendelkezései az irányadók.
(8)213 Az útkereszteződésben kanyarodó főútvonal esetén
a) az (5) bekezdés a) pontjában meghatározott szabály a főútvonalon kanyarodó és az arról letérő járműre egyaránt vonatkozik;
b) a főútvonalról letérő járművel elsőbbséget kell adni a főútvonalon továbbhaladó jármű részére.
Bekanyarodás
31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
– jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
– balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére köteles – az útkereszteződés előtt kellő távolságban – besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
(2)208 Villamospályával ellátott úttesten, ha az (1) bekezdés b) pontjában foglaltaknak megfelelő besorolás a villamos forgalmát zavarná, a villamos elhaladásához szükséges területet szabadon kell hagyni. Az egyirányú forgalmú úton az ellenirányban kijelölt autóbusz sávot és az ellenirányban kijelölt kerékpársávot a besorolás szempontjából figyelmen kívül kell hagyni.
(3)209 A járművel másik útra – ha közúti jelzésből más nem következik – jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon. Ha az úttest menetirány szerinti jobb oldalán kerékpársávot jelöltek ki, a jobbra bekanyarodásra – a kerékpár forgalom akadályozása nélkül és ha burkolati jel ezt lehetővé teszi – a kerékpársáv igénybevételével kell felkészülni.
(4) Ha a jármű méretei vagy egyéb ok miatt az (1)–(2) bekezdés rendelkezéseit megtartani nem lehet, a bekanyarodást fokozott óvatossággal – szükség esetén erre alkalmas irányító személy igénybevételével – és úgy kell végrehajtani, hogy a bekanyarodó jármű a többi járművet ne veszélyeztesse.
(5)210 Elsőbbséget kell adni, ha a 28. § (2) bekezdésében foglaltakból más nem következik
a) jobbra vagy balra bekanyarodó járművel
– annak az útnak az úttestjén áthaladó gyalogos részére, amelyre a jármű bekanyarodik, továbbá
– az azonos irányból érkező villamos részére,
b)211 jobbra bekanyarodó járművel a kerékpársávon vagy az úttest mellett levő, attól jobbra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos részére,
c)212 balra bekanyarodó járművel
ca) az úttesten szemből érkező és egyenesen továbbhaladó vagy jobbra bekanyarodó jármű,
cb) az úttest mellett levő, attól balra eső kerékpárúton, gyalog- és kerékpárúton érkező jármű és gyalogos
részére.
(6) A balra bekanyarodó jármű vezetője párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úton a bekanyarodást akkor hajthatja végre, ha meggyőződött arról is, hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg.
(7) Útkereszteződésen kívül történő bekanyarodásra az (1)–(2) és a (4)–(6) bekezdés rendelkezései az irányadók.
(8)213 Az útkereszteződésben kanyarodó főútvonal esetén
a) az (5) bekezdés a) pontjában meghatározott szabály a főútvonalon kanyarodó és az arról letérő járműre egyaránt vonatkozik;
b) a főútvonalról letérő járművel elsőbbséget kell adni a főútvonalon továbbhaladó jármű részére.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!