Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Melyik a pontosabb? Amikor a...

Melyik a pontosabb? Amikor a sebességmérőm 130km/h-t mutat, a gps kijelzőn ugyanakkor 120km/h-t.

Figyelt kérdés

2013. júl. 2. 17:35
1 2
 11/20 anonim ***** válasza:
Sík terepen biztosan. Nem tudom, hogy lejtős, hegyvölgyes terepen mennyire pontos egyébként? Ott van egy Z-vektor is, azért kérdezem...
2013. júl. 6. 07:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/20 anonim ***** válasza:

Van. Épp ezért a magasságot is mérni tudja. A kijelzás már az adot szoftveren múlik. Ha a program készítőjének van kellő tudása akkor tökéletes terméket alkotott.

A program tudása a programozó tudásától függ.

2013. júl. 6. 10:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/20 anonim ***** válasza:

#11 vagyok, köszönöm #12-es, pont erre gondoltam a programozott számítással kapcsolatban! Mármint vajon mennyire veszik a szoftverek figyelembe a Z-t, amit persze figyelembe kellene venni nekik. Mondjuk gyorsan hajtani sík, vagy kis lejtésű terepen szoktak inkább, így traffis eseteknél alig van jelentősége egy esetleges slendrián programozásnak.


Valahonnan, viszont valami úgy rémlett a GPS-ekkel kapcsolatban, hogy a holdakről érkező jelfázisok mérésekor egy sebességadat is kijön, nemcsak a koordináta. Sőt, soros porton egy terminálprogrammal beszélgetve a GPS-el, mintha a sebességadatot is kiírta volna nekem a tucatnyi egyéb info mellett. De ne feszítsetek meg, ha tévedek! Már rég volt és nem vagyok biztos benne. Ez esetben viszont a a holdakról mért sebesség lesz némileg eltérő az útfelszínhez viszonyítotthoz képest. :O

Ide kapcsolódik még, tán ezért nem képesek gyorsan haladó (>250km/h) tárgyakban (pl. szuperszonikus repülőgép, rakéta) a kommersz GPS-ek rendes működésre.

Erre a dilemmára gondoltam a sebességadattal kapcsolatban.

Jó lenne erről egyszer egy navi fejlesztővel elbeszélgetni.

2013. júl. 7. 10:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/20 anonim ***** válasza:
Lehet hogy rosszul tudom de mintha ezek a műholdak a saját idejüket és pozíciójukat sugároznák. A rajtuk lévő atomórák szinkronizáltak. A GPS vevő ezekből az adatokból határozza meg a saját pozícióját.
2013. júl. 8. 23:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/20 anonim ***** válasza:

>Lehet hogy rosszul tudom de mintha ezek a műholdak a

>saját idejüket és pozíciójukat sugároznák. A rajtuk lévő

>atomórák szinkronizáltak. A GPS vevő ezekből az

>adatokból határozza meg a saját pozícióját.


Így tudom én is, csakhogy van egy doppler eltolódás mozgó tárgyak esetén, amiből a vett hullámok finom frekvenciaeltolódása (ilyen kis sebességeknél inkább fázistolásról lehet beszélni) hordozza a sebesség adatokat is. Vagyis elvileg a holdak és a mozgó tárgy relatív sebességeit is kódolja a vett jel. Az a kérdés, vajon a folyam,at végi kijelzéskor felhasználják -e ezt az adatot, vagy sem.


>

2013. júl. 9. 02:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/20 anonim válasza:

Én lemértem egyszer a kocsi és a GPS különbségét, és nagyjából oylan 15%-ot csal felfele a kocsié, ha a GPS-t pontosnak vesszük. mondjuk 20km/h környékén még nincs értelme nagyon mérni, de 30-110 között ezt a tendenciát láttam. És nagyjából 100 fölött megmarad egy olyan 12-es "csalással", onnan nem változik nagyon.

Remélem segítettem

2013. júl. 9. 13:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/20 anonim ***** válasza:

#15

Erre a navigációs szoftverfejlesztő tudna válaszolni. Az viszont biztos, ha ezzel az adattal pontosabb eredményt kapnak akkor a katonai felhasználásnál biztos számolnak. Polgári felhasználásnál lehet hogy nem.

2013. júl. 9. 14:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/20 anonim ***** válasza:

# 17-nek:

Nem kell feltétlen navifejlesztő sem, közben rájöttem. :)


Onnan lehet elindulni, hogy a GPS rész az egy navigációs eszközben mindig egy jól elkülöníthető blokk, egy önálló számítógéppel ellátott kis vevőegység. Ez a nagivációs masina számítógépével beszélget és a kettő együttesen alkotja a navigációs rendszert. Mobil telefonoknál a tisztábban látszott ez, amikor a külső, opcionális GPS modul teljesen önálló egység volt, s egy soros kábellel, USB-n, vagy BlueTooth csatolóval drót nélkül kapcsolódik a rendszerhez.


Itt egy példa és a magyarázat alatta erre a kommunikációra:

(forrás, ahonan az előbb kiollóztam [link]

A 18. oldaltól kezdett érdekes lenni.)

************************

Az NMEA formátumban az ’RMC’ egyedi azonosítóval rendelkező mondatok írják le a

GPS PVT adatokat.

$GPRMC,123519,A,4807.038,N,01131.000,E,022.4,084.4,230394,003.1,W*6A

RMC Javasolt minimális mondat C

123519 észlelés ideje (12:35:19 UTC)

A Státusz (A=aktív vagy V=érvénytelen)

4807.038,N földrajzi szélesség (48° 07.038', É)

01131.000,E földrajzi hosszúság (11° 31.000', K)

022.4 Sebesség (tengeri mérföld)

084.4 Irányszög [°] (True)

230394 Dátum – 1994.03.23

003.1,W mágneses tér változása

*6A checksum

************************


Ez az adat megy a "navigációs számítógépbe", tehát a navi fejlesztők már eleve ilyeneket kapnak, azaz a sebességet is megkapják készen - nem kell nekik vektorokat számolgatni ezek szerint, mint korábban valaki írta.


Összességében nem túl fontos, de így pontosabb a válasz.

2013. júl. 10. 03:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/20 anonim ***** válasza:

Nem ilyen egywzerű ez. Ezek az adatok a műholdra vonatkoznak.

A saját helymeghatározáshoz el kell végezni a számításokat. Ez a kommunikáció egyirányú. A kocsiban lévő gps csak veszi a jeleket de nem sugároz semmit a műholdra. Teljesen irreális is lenne. Épp úgy mint ahogy az is hogy a műhold követi az egyes autókat. A műholdnak fogalma sincs arról mi van a földön, hány navigációs berendezés dolgozik. Egyszerűen csak saját maga pozíciójáról küldi a jeleket. Ez viszont olyan mértékben bonyolult hogy még az idődilatációt is figyelembe kell venni, de ez már nem a földön lévő navigácós készülékek dolga.

2013. júl. 13. 16:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/20 anonim ***** válasza:

#19

>Nem ilyen egywzerű ez. Ezek az adatok a műholdra

>vonatkoznak.


Pedig ilyen egyszerű, legalábbis annyiban, hogy a beidézett adatokat már a GPS-modul belső számítógépe adja ki, több műhold adataiból kiszámolva, összegezve, hibakorrigálva, átlagolva, relatisztifikálva, miegymás. :)

A modulban persze pont azok a bonyolult dolgok történnek, amiket írtál is!

De a kérdés nem ez volt, hanem az, hogy a navigációs szoftver milyen adatokat kap, merthogy ez egy rendszer és nem egyetlen számítógaép, azaz megoszlanak a funkciók. A navi fő számítógépe a navi moduljának számítógépétől viszont már a példa szerinti formátumban kap adatokat. A sebesség pedig már az adott (ott a listában!) koordinátájú pontban található GPS vevőre vonatkozik, nem a sok közül az egyik látott műholdra önmagában. Egyébként nem akartam túlbonyolítani az első választ, de egy másik ilyen sorban a GPS modul belső számítógépe elküldi az éppen "látott" műholdak listáját és pályaadatait is. Akit érdekel, az majd utána olvas a fent megadott linken...

2013. júl. 14. 07:18
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!