Követési távolság, lendületből előzés, tükör, ezek ismeretlen fogalmak sok autósnál?
Egyszerűen érthetetlen számomra, ami történik az utakon elég sűrűn. Megy a kamion 70-el, és a csávóka 1 méterre mögötte küzd, próbál előzni, ugye onnan nem lát semmit, így amikor lehetőség lenne előzni, persze nem megy. Én jellemzően jó néhány autóhossznyira lemaradva figyelem az eseményeket, onnan nagyon jól látom a szembejövőket, és mire a csávóka (aki 1 méterre követi szerencsétlen kamionost) észbekap, már rég 100-al megyek, és megelőztem mindkettejüket. No persze ilyenkor jellemző eset, hogy az utolsó pillanatban kivág elém index, körültekintés nélkül, mert minek is az. Tudom, meg kéne várnom, hogy ő menjen először, de mire észreveszi, hogy menni lehetne, meg elkezdi taposni a 70 lóerős autójának, már jellemzően bőven előttük vagyok. Igazából több hiba rövid időn belül:
1: követési távolság nem betartása veszélyes és szabálytalan
2: ha előzni akarsz, akkor nem látsz ki a kamion mögül, ha közel mész
3: ha távolabbról követnéd, akkor mire elfogynak a szembejövők már rég felgyorsulsz, mire elkezded az előzést, azaz lendületből el tudsz menni
4: illene a tükörbe nézni, mert előfordul, hogy valaki már rég megkezdte az előzést, és 30-al gyorsabban megy, mint te.
És még egyszer: tudom, megvárhatnám, hogy először ő menjen, de időben jeleztem az előzési szándékom, innentől semmi keresnivalója nincs a "kivágok eléd" manőverekkel.
Lehet, sőt biztos le leszek pontozva, de az első pontnál most megállnék a válasszal: Követési távolság.
50 km/óra az 13,8 méter/másodperc. Azaz ezen a sebességen legalább ekkora követési távolságot kellene tartani. Ez több, mint két átlagos személykocsi hossza. Látsz te ekkorát városban?
Országúton mondjuk az említett teherautó 80-al megy. Ezen a sebességen 50 méteres a helyes követési távolság minimuma. Na ez se túl gyakori.
Mindenben egyetértek veled, csak az ilyen típusú kérdés mindennapos is, s a felelet is az: ez ma a magyar valóság. Mást mit lehet erre mondani?
Lehet színezni, kibővíteni. Pl. azzal, hogy az bevágós előzésnek a fordítottja is gyakori.
Utolérem az előttem menőt, az előzés négy feltétele adott, az ötödikre várok. Azaz a szemben jövő menjen el. Időben balra húzódom, sem túl korán, sem túl későn kiteszem az indexet is. Ettől a pillanattól az előzést akkor is megkezdetnek kell tekinteni, ha még a sávomban vagyok. És amikor tényleg szabad az út, a mögöttem jövő odalép, majd' felöklel, s elrobog mellettem. És még ő rázza az öklét.
Sajnos a rendes követési távolságot nem tudod tartani. Pl. amikor ráfordulok az M3 kivezetőjére, tíz-tizenöt hellyel kerülök hátrább, mert elém jönnek. Nem kér másodperccel, nem eggyel, hanem szinte centikre. Aki nem látja az előzményt, azt hiheti rám, mekkora paraszt vagyok, hogy tolom a másikat. Az persze nem megy gyorsabban. Így nekem lassítani kell, hogy megint legyen előttem tér. Ez persze nem tetszik annak, aki most van mögöttem, s ő is leelőz, ő is úgy, hogy közvetlenül elém. És nem tudom, mi ez ellen a megoldás.
Ja, előzés (ez biztosan nulla százalékos lesz).
Pályán, autóúton igen gyakori, hogy egyesek (sokan!) a belsőben mennek folyamatosan. Még csak nem is gyorsan. Én meg szabályosan nem tudok előzni lendületvesztés nélkül.
Gyakori: megyek a nullán megengedett maxon azaz (GPS szerint) 110-el. A belsőben meg folyamatosan más valamivel gyorsabban. Utolérek egy lassú járművet, de már szinte mellettem van. Nem mehetek ki elé, mert közel van, én lassabb vagyok. De így meg lendületet vesztek. Mire elhalad annyira, hogy én is mehetnék utána, már lassú vagyok, s vagy elkezdtek előzni, vagy megint jön egy belsőben ragadt kocsi.
Azt elfelejtettétek nézni hogy egy 70 lóerős autóval nem nagyon lehet máshogy előzni egy kamiont gyorsan minthogy mögé megy kivárja az alkalmat visszarakja 3.-ba és tökig nyomja neki. Ezzel szemben te benn ülsz egy 170+ lóerős autóban ami 5.ben is simán gyorsul úgy hogy előzni lehessen vele hosszabb távon. Nekem is sajnos csak egy 75 lóerős autóra volt keret így én is hajlandó vagyok így előzni a kamionokat.
Kérdező te is követtél el szabálytalanságot! Mégpedig egy előzés alatt 2 vagy több járművet nem előzhetsz szabály szerint.
Ezt nem jól tudod. Akár 122 autót is előzhetsz. A kikötés annyi, hogy míg pályán, autóúton a 122 autó előzése egy előzés is lehet, egyéb utakon 122 önálló előzés. Azaz csak minden egyes előzés végén újból fel kell mérni, hogy a következő esetében is fennáll-e az öt feltétel. Magyarán csak akkor kezdhetek bele az egyik előzősébe, ha annak végén szükség szerint vissza is tudok sorolni anélkül, hogy a többi járművet feltartanám.
Nem kell minden 2-3 autó után kihúzódni.
Szerintem nem érted miről beszélek. Ez a seggébe megyek, majd dobok egy 3.-at, ez pont az erős autókkal lehetséges. Gyenge autóval csak úgy tudsz hatékonyan előzni, hogy messziről követed, figyeled, mikor fogynak el a szembejövők, és úgy gyorsítasz, hogy az utolsó szembejövő elhaladta után pont nagy sebességkülönbséggel mögéérj, és könnyedén megelőzöd. Nekem is 70 lóerős autóm van, csodálkoznak, hogy ennek ellenére milyen könnyedén előzgetek... Ezt hívják lendületből előzésnek, de sajnos legtöbben még nem jöttek rá a technikájára.
Nem követtem el szabálytalanságot, ugyanis semmilyen szabály nem mondja meg, hogy nem előzhetek egyszerre több autót. Viszont több autó nem előzhet egyszerre, ez ellen vét az előttem haladó index nélkül kivágó köcsög.
10.12. - es. Miért ne lehetne több járművet is előzni egyszerre? Ha az előzés feltételei járművenként külön - külön is teljesülnek lehet több járművet is előzni egyszerre. Vagy csiki - csuki, pl. konvojt előzök, és minden jármű után fék és vissza a jobboldali sávba, aztán gyorsítás megint, újra előzés, akkor is ha szemből teljesen üres az út? Ilyet senki nem csinál, és nem is írja elő semmi.
Sokan nem tudják kezelni a járművüket, nem tudják felmérni a sebességet, távolságokat, ez megfigyelhető. Van hely, előzhetne, de nem teszi. Én meg haladnék, akkor most egerésszek mögötte? Meddig? És ha egyáltalán nem akar előzni, mert mondjuk hamarosan lefordul jobbra?
Valaki említette a követési távolság mértékét. Álljunk meg, ez nem azonos - nem is kell, hogy azonos legyen - a teljes megálláshoz tartozó féktávolsággal. A követési távolság - minimálisan - a reakcióidő alatt megtett út. Hiszen az előttünk haladó járműnek is van féktávolsága, nem fog megállni egy helyben, mint a szög. (külön megítélés kérdése, ha pl. baleset miatt ez mégis bekövetkezik) Persze a reakcióidő mindenkinél más és más. Ökölszabályként a mindenkori sebesség érték felét méterben szokták ajánlani követési távolságnak.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!