Miért tilos a xenon izzó használata, ha egy kocsi nem gyárilag xenon izzós?
Ez érdekes. A gyárilag xenon izzós kocsi is ugyanúgy vakít mint egy tescoban vásárolt xenon izzó amelyek nem is gyári xenon izzós kocsikhoz készültek.
Ilyen például a kék helyzetjelző. Amit nálunk tilos használni mégis árúsítják Magyarországon.
Üzletünkben parangot is árusítanak, amit aztán jogszerűen semmire sem szabad használni. De hogy a közlekedésnél maradjak: a bringára kapható villogó sem villoghat, de lehet kapni.
A gyári xenon egyébiránt nem vakít, s az utólag beszerelt sem, ha az jól van beépítve. Ha le is vizsgáztatod, akkor közlekedhetsz is vele. A sufnituninggal szokott baj lenni.
A xenon "izzó" használata nem tilos. Bárki törvényesen megveheti, beszerelheti az autójába és még használhatja is. Csak közúti forgalomban nem vehet vele részt. Ugyanez igaz a kék helyzetjelzőre is. A boltokban ezt a kiskaput használják ki: elméletileg csak bemutatóautók vagy magánterületen használt gépjárművek kiegészítőjeként árulják, de az eladó is tudja, hogy a vevő az ezres Swiftből fog karácsonyfát csinálni, hogy azzal menőzzön szombat este a diszkó előtt.
Hogy miért tilos az utólagos HID (avagy xenon) lámpa? Ennek technikai okai vannak. A HID fényforrás jóval nagyobb fénysűrűségre képes, mint a hagyományos halogénizzó. Ebből az következik, hogy még a szórt fénye is erős, tehát olyan lámpát igényel, ami kevés szórt fénnyel dolgozik, jól koncentrálja a fénykévét. A halogének parabolatükrös és FF fényszórói mondjuk pont nem ilyenek. Ha megnézed, oldalirányba is adnak fényt, ami a halogén fénysűrűsége esetén nem gond, a HID-nél meg már lehet, hogy vakít. Ezen kívül a HID fényforrásban más a fényerő körkörös eloszlása. Nem nagyon, de ez a kis különbség arra pont elég, hogy ugyanabban a lámpatestben teljesen más vetítési képet produkáljon az utólagos xenon, mint a gyári halogénizzó. A projektoros vagy vetítőlencsés fényszórók mindkét szempontból jobbak, mint a hagyományos, tükrös lámpák.
A gyárilag xenonos autókon alapfelszerelés az automatikus szintező- és mosóberendezés. Nem véletlenül: a rosszul beállított, égbe világító fényszóró nagyon zavaró tud lenni, ha nagy fényerejű HID-fényforrás "hajtja", az automatikus szintező pedig ezen próbál segíteni. Nem tökéletes, mert a fénykéve itthoni rettenetes útból adódó imbolygását nem tudja kisimítani, de legalább a tengelyterheléstől és a terhelésváltásoktól függetlenül meg tudja tartani a fénykéve szintjét. Az automatikus mosó meg azért kell, mert a koszos, vizes lámpa vetítési képe más, mint a tisztának, könnyen lehet, hogy bizonyos szögekben vakít. Ha viszont a mosó tisztán tartja, ebből nincs gond.
Na, ezek az apró trükkök nincsenek meg a gyárilag halogén fényszóróval szerelt autókon. Éppen ezért a gyárilag halogénes lámpákba nem lehet utólagos xenont beszerelni, de - legalábbis ahogy én tudom - ha van típusazonos xenonos fényszóróegység, azzal megoldható a probléma.
"a bringára kapható villogó sem villoghat, de lehet kapni."
Lemaradtál egy frissítéssel: a legutóbbi módosítás szerint villoghat a kerékpáros lámpa, és nem kell a bringára szerelni, elég ha a kerékpároson van...
:(
A xenon is beszerelhető utólag, ha minősített termék. Az autóban pedig automata szintszabályzásnak kell lennie.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!