Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Milyen célirányos intézkedések...

Alex67 kérdése:

Milyen célirányos intézkedésekkel, rendeletek megalkotásával lehetne elérni azt, hogy a balesetek túlnyomó többségéjért felelős gyorshajtások száma radikálisan csökkenjen?

Figyelt kérdés

A kérdésem természetesen nem az 50-es táblánál 60-nal stb, haladók kategóriájára vonatkozik.


Ma 10 jogosan megbüntetett gyorshajtó közül, 7 autós nem meri/nem is akarja vállalni tettéjért a következményeket, ezért szemlesütve, gusztustalan módon mindenféle kiskaput keres, hogy megússza a büntetést.


Teszi ezt annak ellenére hogy:

1, Ismeri az általa vezetett kategóriára vonatkozó sebességhatárokat.

2, Tudja, hogy akár komoly összegű büntetés jár érte, ha bemérik, mégis tudatosan kockáztat, még akkor is, ha ott ül a kocsiban a családja.

3, Ráadásul senki sem kényszeríti, hogy gyorsabban hajtson, mint a megengedett.


Ennek ellenére megteszi, és ha elkészült a méregdrága fotó róla, illetve a járművéről, akkor a többségük azonnal tagad, sumákol, hazudozni kezd csak azért, hogy megússza.


Miért nem lehet tisztességes ember módjára felvállalni a felelősséget, és egyenes gerinccel beismerni a szabálysértést?

Hibáztam, elkaptak, fizetek, (amennyiben valóban jogos a büntetés)


Nem lehet mentség, hogy azért sumákol valaki, mert drágák a büntetések, hiszen ha csökkenne a mértéke, akkor még többen lennének a gyorshajtók táborában.


Az sem lehet indok a gyorshajtásra, hogy emelni kéne a sebességhatárokat, hiszen a közút az nem versenypálya, hanem mindenki által használható útszakasz, és mivel mindenki használhatja beleértve a betegeket, anyukákat, időseket, mozgásukban korlátozottakat, nyugdíjasokat, családos apukákat, közszolgáltatást végzőket, árufuvarozókat stb, nem lehet elvárni, hogy mindenki forszírozott tempóban közlekedjen csak azért, mert van 1-2 ezer ember, a hazai autósok cirka 4 milliós táborában, aki mindenáron versenyezni akar a közutakon.

Jómagam is dinamikusan vezetek, mégsem hajtok eszetlenül, vagy lépem át a határokat.



2013. jan. 11. 13:19
1 2
 1/12 Agytörzsi Prof. ***** válasza:
Semmilyennel. Az emberek fejében kellene először rendet rakni, de az nem egyszerű feladat. Jómagam 22 éve vezetek, de a balkán egyre inkább elharapódzott az útjainkon. Bár úgy látom, ezek a komolyabb büntetések már értek el sikereket, talán idővel még jobb lesz.
2013. jan. 11. 13:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 Beviz Elek ***** válasza:
44%

Nem büntetgetni kéne, hanem megtanulni vezetni!

Úgy gondolom, hogy így is túl sok szabály van, sokkal kevesebb is elég lenne nekünk. Nem a szabályokat kell betartatni, hanem úgy kell vezetni, hogy ne okozzunk bajt. Olyan rendszer kéne, ahol nem minden h.lyeséget betartatnak, hanem baleset okozásától veszik el az ember kedvét és sokkal meggondoltabban vezet. Nem a szabály betartása kéne fontos legyen, hanem az igazi bűnösöket rendesen felelőségre kéne vonni.

2013. jan. 11. 15:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 A kérdező kommentje:

#1, és #2 hozzászólók...


Teljes mértékben egyetértek veletek...

Első körben tényleg a fejekben kell rendet tenni, mindkét oldalon (döntéshozó/jogalkotó, illetve járművezető) és

valóban azokat kellene kikapkodni elsőként a "sorból", akik notóriusan, ki ha én nem alapon, minden ok nélkül, sz*rnak a KRESZ-re, illetve hajtanak gyorsan.


Egyetértek abban is, hogy a gyorsan / dinamikusan történő vezetés nem egyenlő a veszélyes kategóriával, csak valóban tudni kell vezetni.

Magam is dinamikusan, mégis a szabályokat betartva vezetek.

Teljes mértékben látszik a megfelelő oktatás hiánya, melynek következményeként egyre több felesleges szabály kerül beiktatásra. (Lásd Német példa)


Bizony nem ártana, ha nem csak az üzleti lehetőség lebegne a döntéshozók szeme előtt, mikor egyes rendeleteket meghoznak a különböző jogosítvány kategóriák megszerzésével kapcsolatban, hanem arra törekednének, hogy egy minőségi, mindenre kiterjedő oktatás keretén belül felkészítsék a tanuló vezetőt a közlekedésre.


Miért nem lehet kötelező továbbképzéseket, csúszós pályát, ismeretfelújító vizsgákat, stb beiktatni az úrvezetők számára is?

Ők is részesei a mindennapi közlekedésnek, vagy nem?

Bele sem merek gondolni hányan veszítenék el azonnal a jogosítványukat.


Egy kis off:

Sok kiskocsis életében nem ült egyterűnél nagyobb járműben, kivéve ha utazott, és buszra szállt, hogy is várhatnám el tőle az úton, hogy tudja miként viselkedik egy, az övénél lényegesen nagyobb jármű. Ő is tisztában van vele, hogy fogalma sincs róla miként mozdul, kanyarodik, manőverez, fékez, stb, egy nagyobb jármű, de mégis ott arcoskodik a kereszteződésben, hogy a kanyarodóból beáll elém, mert Ő siet, aztán cammogva feltart, mert menni nem mer, hisz ""csúszik"".

Röhej....

Néhány napja megkérdeztem az egyik ilyen LALI sofőrtől, hogy mire volt jó, hogy még a piroson való áthaladást is bevállalta, csak azért, hogy elém kerülhessen?

Válasz: Nem láttam maga mögött!! NO KOMMENT!!

2013. jan. 11. 16:49
 4/12 anonim ***** válasza:
62%

Csak egy rövid komment, hogy legyen mit lepontozni:

Nem a gyorshajtás a felelős a balesetek túlnyomó többségéért, de ez az amit könnyű ellenőrizni, és jó bevételt jelent!


Igaz a <Sebesség nem megfelelő megválasztása> miatt történik a balesetek kb. 1/3-a, de ez nem egyenlő a gyorshajtással, hiszen ebben nagyrészt relatív gyorshajtás a kiváltó ok! Ezt pedig nem lehet mérni, nincs rá szabály, csak utólag derül ki!


Aki nem hiszi, olvasson KSH statisztikákat!

:)

2013. jan. 11. 18:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 A kérdező kommentje:

Kedves Harkonnen


IGAZAD van. Én fogalmaztam rosszul. Valóban nem a gyorshajtás, hanem a sebesség helytelen megválasztása a vezető ok.

Köszönöm a helyesbítést :)

2013. jan. 11. 19:29
 6/12 Beviz Elek ***** válasza:

2. vagyok...


Én valahol a román és a magyar vezetési kultúra között húznék egy határvonalat! Mindkettőben vannak jó dolgok.


Ott sajnos bunkók az emberek, nem nagyon engednek ki senkit mellékútról. Itt jobb a helyzet ilyen téren!


Ott ha véletlenül belemész egy lehetetlen előzésbe, akkor a melletted lévő és a szembejövő satufékezik, segítenek elkerülni a balesetet, elküldenek melegebb éghajlatra és mennek tovább. Itthon belementem olyanba, ami nem volt veszélyes, mert ismerem a kocsi határait, de ezt a szembejövő nem tudta. Villogtak és lassítás nélkül jöttek tovább (2/a). Ha ez fordított esetben történik, én villogás NÉLKÜL lehúzódok annyira, hogy 3 autó elférjen.... Öcsém előzött egyszer éjszaka. Mondtam, hogy ne aggódjon, tegye 3.ba és túl is vagyunk rajta. A gyökér nem tette, a benzinesben nem volt így akkora szufla és az előzés közepén egy jó messzi kanyarban felvillant egy autó (annyira messzi, hogy az előzés befejezhető legyen). A szembejövő villogott, majd látta hogy hiába villog, éjszaka felnyomta a reflektort és minden gond nélkül jött szembe. Így már kétséges lett a dolog, mert az utat sem láttuk....


Hozzáteszem, Romániában lakott területen belül nem ritka a 120 (engem 100nál megelőztek!), de átlagnak inkább 80-90et mondanék, kívül pedig ahogy az útviszonyok engedik. Több emberrel is beszéltem ott, a rendőrök néha büntetgetnek, de komoly bírságot nem az kap, aki valamit nem tart be, hanem aki hülyeséget csinál. Ha meg van nyomva a kocsid, kell nálad legyen egy papír a rendőrségtől, hogy mikor mi történt. Van talán 2-3 hónapod megcsinálni. Ha ti elintézitek egymásközött, a papírt meg kell csináltassad akkor is, és persze vastagon megbüntetnek.


Balesetet pedig nem a gyorshajtás miatt láttam, hanem a sunyi fagyások miatt.

2013. jan. 12. 09:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 anonim válasza:

Én mondjuk büntetném azt, aki belső sávban tötymörög.


50-nel megy, amikor mellette szinte üres a külső, csak egy másik autós megy: pont mellette, pont 50-nel. És egymás mellett mennek, én meg mondjuk haladnék, 60-70-nel. És villantok, dudálok, semmi... NEM VESZI ÉSZRE MAGÁT. Ezzel kb addig idegesít, hogy záróvonalon sokkal veszélyesebben 120-szal megelőzöm. Ha kicsit figyelmesebb lenne, nem kényszírtene ilyen helyzetekbe, ahelyett, hogy tötyögnének egymás után, s én is el tudnék menni mellettük kényelmesen 60-nal.


Jobbra tartás van, halló!

2013. jan. 12. 16:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:

Na ugye? A sebesség helytelen megválasztása miatt akartak pár éve olyanokat bevezetni, hogy majd akkor esőben csökkenteni kell a sebességet xx%-kal. Na ez okozott volna igazán káoszt! Ki dönti el, hogy mikor esik az eső, ha ömlik, vagy ha csak szitál?

Pont olyan lett volna, mint a jelenlegi kedvenc gumiszabáloym a ködlámpa használatról: "Ha a látási viszonyok indokolják..." Ja, csak nekem az a köd, ha az orromig se látok, másnak meg 200 méteres látótávolságban is kell a kölámpa.

Ennyit erről...

:(

2013. jan. 13. 09:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 Alex Fly ***** válasza:

Az eddigiekben is van igazság, de:

ha azt akarjuk, hogy változás legyen, akkor azt nem azzal kellene megpróbálni, hogy felemeljük a büntetési tételeket -persze az sem gond...

A megoldás a büntetés elkerülhetetlensége lenne. Lehet akár egymillió forintos is a tétel, ha a vezető max. direkt büntettetheti meg magát, semmit sem ér. Míg visszatartó ereje lehet akár egy ezerforintos csekknek is, ha azt minden alkalommal megkapja, ha szabályt sért -akár tízkilométerenként egyet-egyet. És persze nem kellene bejelenteni, hogy hol helyezik el a sebességmérőket, hogy az adott szakaszokon lelassítva máshol nyugodtan lehessen száguldozni.

Ha a járművezető tisztában van vele, hogy adott esetben automatikusan és elkerülhetetlenül bárhol és bármikor megkaphatja a szabálysértéséért a megfelelő következményeket, akkor jobban meggondolja, mennyit kockáztat...

2013. jan. 15. 20:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 A kérdező kommentje:

Alex Fly ....


Egyetértek veled abban, hogy a büntetés elkerülhetetlenségének bevezetése, illetve az ehhez szükséges módosítások, és infrastrukturális elemek rendszerbe iktatása sokat javítana a dolgon.

Továbbá az is jó irány lehet(ne), ha nem jelentenék be előre a mobil sebességmérések helyét, és időpontját, sőt emelhetnék a teljes ellenőrzések számát is, ami az ellenőrzés alá eső útszakaszokon közlekedő valamennyi járművet érint.


Annak ellenére, hogy jó iránynak tartom ezeket a variációkat, mégis azt látom, hogy nem szólna másról a dolog, mint a jelenlegi szabályozórendszer markának jobban összeszorításáról.

Véleményem szerint a fejétől bűzlik a hal, és az elejétől kellene rendbe tenni a dolgokat.

Sokkal keményebb szabályozáson alapuló, sokkal direktebb, és nagyságrendekkel szigorúbb képzési rendszerre, valamint sokkal gyakorlatközpontúbb vizsgáztatásra volna szükség.


Sajnos ez nem érdeke ma senkinek, hiszen jelentős költségterhet jelentene az iskolák, és tanulók számára egyaránt, továbbá az iskolák lennének az elsők, akik hőzöngeni kezdenének, hogy a megnövekedett képzési idő miatt egy évben kevesebb tanfolyamot indíthatnak.

Sajnos nálunk a biztonságos vezetés elsajátíttatása nem célja az alap képzési rendszernek, azt mindenki, akinek fontos, különböző vezetéstechnikai centrumokban, magánúton sajátítsa el egy kisebb vagyonért, így érve el azt, hogy még több pénzt kicsavarjanak a tanuló kezéből.


Mivel nagyon minimális az esély arra, hogy a képzésben bármilyen, a tanulók érdekeit valóban szolgáló rendelkezések szülessenek, ezért a jelenlegi, többszörösen bizonyítottan rosszul működő struktúrában az alábbi lehetőséggel is lehetne tenni valamit a gyorshajtások visszaszorításának érdekében:


Nem a büntetések mértékét kell feltétlenül emelni, hiszen aki rendszeresen, és valóban gyorsan hajt,(nem 50-es táblánál 60-nal közlekedőkre gondolok) azt vélhetőleg nem rengeti meg sem a 30, sem a 60, de talán még a legmagasabb büntetési tétel sem.

A gyorshajtással összefüggő következmények súlyosbítása, a nyilvános felelősségvállalás intézményének bevezetése, viszont sokkal elrettentőbbé tenné a gyorshajtást, még akkor is, ha a cselekmény nem jár(t) sem anyagi, sem erkölcsi kárral, a balesetről nem is beszélve.


Ez az intézkedés a mai jogrend szerint is megvalósítható lenne anélkül, hogy bárkinek is sérülnének a személyességéhez fűződő jogai. Itt ugye megint az üzleti érdek lesz az, ami legelsőként közbeszól, hiszen nem az a cél, hogy nagymértékben csökkentsék, hanem hogy a bevételek miatt szinten tartsák, vagy a statisztika kedvéjért akkora mértékben csökkentsék a gyorshajtások számát, hogy az a bevételekben ne, de a számokból már kivehető legyen, mint eredmény.

Másodsorban a notórius gyorshajtók, "über sofőrök", és "ki ha én nem" típusú önjelölt aszfaltbetyárok, valamint tini "boyracerek" lennének azok, akik elsőként tiltakoznának a szigorítások ellen.


Természetesen a mérlegnek két serpenyője van, így a másikban is rendet kell(ene) tenni. Ezen az oldalon azok vannak, akik sokszor a forgalom zavartalanságát már-már veszélyeztető alacsony sebességgel haladnak, holott erre semmilyen külső kényszerítő körülmény, vagy KRESZ által "előírt" tiltás nem ad okot az adott útszakaszon.

Itt nem azokra gondolok akik pl.: a 90-es szakaszon 80-al haladnak, hanem azokra, akik pl autópályán, abszolút optimális közlekedési körülmények között 80-al autózgatnak olyan szakaszon, ahol 130 lenne az engedélyezett.

Ez legalább annyira veszélyes, és felelőtlen közlekedési magatartás, mint a notórius gyorshajtás.

Nyilván ezt is büntetni kellene, hiszen a közlekedésbiztonságot szándékosan veszélyeztető magatartás nem összeegyeztethető a biztonságos közlekedés metodikájával.

2013. jan. 16. 11:26
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!