Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Állítólag, aki tolat és...

Állítólag, aki tolat és belemegy valakibe, az a hibás, merthogy tolatott. De ha tegyük fel én védett úton tolatok (azaz elsőbbségem van) és kijön elém egy autó, akibe beletolatok, akkor is én vagyok a hibás?

Figyelt kérdés

2012. okt. 6. 12:45
1 2
 1/19 anonim ***** válasza:
78%

Nincs elsőbbséged, mert a KRESZ szerint abban az esetben tolathatsz, ha azzal nem akadályozod a gyalogos vagy jármű forgalmat.

A tolatás továbbá szükséges mértékig tarthat, tehát ha semmi nem indokolja a kereszteződésbe való betolatásod - erre persze a másik jármű vezetője sem számít - akkor te leszel a hibás.

Életszerűtlen a kérdés szerintem, mivel nincs az az ok, hogy te egy kereszteződésBEN végezz tolatást. Már ha csak ezt is vesszük alapul, akkor is a tolatást végző lesz a felelős.

2012. okt. 6. 13:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/19 anonim ***** válasza:
4%

"mivel nincs az az ok, hogy te egy kereszteződésBEN végezz tolatást"


Miért ne lenne? Ott van pl. egy szépen kivitelezett Y forduló!

2012. okt. 6. 13:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/19 anonim ***** válasza:
74%

Most kiragadtál egy fél mondatot egy magyarázatból!?

Kérdésem az, hogy hibás választ adtam-e?


KRESZ IV. RÉSZ - A járműközlekedésre vonatkozó szabályok

I. fejezet - A járműközlekedés általános szabályai

33. § Megfordulás, hátramenet

(1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat - anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné - rövid ideig akadályozza.

(2) Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni tilos. Egyirányú forgalmú úton, körforgalmú úton, vasúti átjáróban, autópályán és autóúton - egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve - hátramenetet végezni tilos.

(3) Ha a személy- és vagyonbiztonság megkívánja, a hátramenethez a járművezetőnek gondoskodnia kell arra alkalmas irányító személy közreműködéséről. Az irányító személynek úgy kell elhelyezkednie, hogy folyamatosan lássa a jármű mögötti területet és a jármű vezetőjével is kapcsolata legyen.

2012. okt. 6. 14:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/19 anonim ***** válasza:

"Kérdésem az, hogy hibás választ adtam-e?"


Igen, hibás választ adtál.


KRESZ 28.§ (2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben


...


b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;


Ennyi a lényeg, és nem több.

2012. okt. 6. 20:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/19 anonim ***** válasza:

Utánaolvastam jogi fórumokon, én még mindig kiállnék az igazam mellett.


33. §. (1) Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza. Az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenet azonban elvégezhető abban az esetben is, ha az a járműforgalmat – anélkül, hogy a járműveket veszélyeztetné – rövid ideig akadályozza.

(2) Autópályán, autóúton, vasúti átjáróban, egyirányú forgalmú úton és körforgalmú úton megfordulni, valamint – egyirányú forgalmú úton az úttest széléhez, illetőleg a várakozóhelyre történő beálláshoz szükséges hátramenetet kivéve – hátramenetet végezni tilos."



Te is felsoroltad azokat a helyzeteket, ahol tilos tolatni.


Minden egyéb helyszínen a tolatás egyetlen feltételhez van kötve: a többi jármű akadályozásának tilalmához.


A Váci úton éjjel 3 órakor, ha épp nem jön senki, az Árpád hídtól a Nyugatiig vissza lehet tolatni, ha éppen szükséges. De abban a pillanatban, ha mögöttünk érkezik valaki, és a hátramenetünk tényével akadályozzuk – mozgását gátoljuk, fékezésre kényszerítjük – akkor a műveletet nem szabad folytatni.

Tehát az nincs rögzítve a szabálykönyvben, hogy hány métert lehet tolatni.


Bajban is lennénk ha rögzítve lenne, mindig mérőszalaggal kellene járnunk :-)


Mivel még a tanfolyamokon is pontatlanul tudják, ezért egy kis szabályismétlés:


Szabad megfordulni és hátramenetet végezni – az említett akadályozási tilalom figyelembevételével – többek között:


hídon,

alagútban,

gyalogátkelőhelyen,

főútvonal,

útkereszteződésben,

kanyarban stb.


Olvasónk folytatja:


„Én is egyetértek az Önök álláspontjával. Lenne egy speciálisabb kérdésem is, amelyet megköszönném, ha megválszolnának. Tolatok hátrafelé a Váci úton a legszélső sávban egyenes irányban, úgy, hogy a Váci úton egy autó sem közeledett felém, mivel a Váci úti forgalmat lezárta egy jelzőlampa körülbeluü 500 méterrel mögöttem, igy elkezdtem tolatni hátrafelé, tehát mérlegeltem, hogy nem akadályozom semmilyen más gépjármű vagy gyalogos közlekedésdét. Elérkeztem egy útkereszteződéshez kb. 5 méteres tolatást követően, amikor egy elsőbbségadás táblával jelzett alsóbbrendű útrol oldalról nagy erővel belém hajtott egy másik személygépkocsi.


Kérdésem az lenne, hogy ki ilyenkor a hibás? Elvégre a másik fél nem adta meg nekem az elsőbbséget, igy ő lenne a hibás, mivel a korábbi levelemre kapott válasz alapján útkereszteződésben is lehet tolatni, ráadasul én VÉDETT FŐÚTVONALON végeztem hátramenetet. Ezek alapjan én úgy érzem, hogy nem vagyok vétkes. Nem tudtunk megegyezni, rendőrt hívtunk, aki közölte velunk, hogy én vagyok egyértelműen a vétkes, mivel ilyen utakon, mint a Váci út, MAXIMUM 2 MÉTERT lehet tolatni. Viszont ilyen 2 méterre vonatkozó tolatási tilalmat semmilyen szabályban vagy rendeletben nem találtam, és még közlekedesi balesetekben jártas ugyvédek is nekem adtak igazat, hogy nem én vagyok a vétkes. Kérdésem az lenne, hogy Önok szerint ki volt a vétkes? A 2 méterre vonatkozóan már tudom a választ, csak erre a közelekedési szituációra specializálva lennék kíváncsi a vélemenyükre. Segitségüket előre is köszönöm!


Bár a rendőrt a 2 méter miatt továbbképzésre kellene küldeni, de azért sajnos azt kell mondanom, most a helyzetet így leírva a hátramenetet végző jármű vezetője volt a hibás.


Vessünk össze két szabályt:


Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására.

Járművel megfordulni, illetőleg hátramenetet végezni csak úgy szabad, hogy az a többi jármű és az úttesten haladó gyalogosok közlekedését ne akadályozza.


Tehát a hátramenet végrehajtásának módja sokkal szigorúbb feltételekhez van kötve, mint az elsőbbségadásé. Hiszen a tolatás esetén sohasem lehet akadályoztatni, például fékezésre, megállásra kényszeríteni egy másik jármű vezetőjét, míg az elsőbbségadás esetében, indokkal akár a megállásra kényszerítés is elfogadott lehet. (pl. amikor a piros lámpánál beszorulunk a kereszteződésbe...)


Ez alapján a hátramenetet végző illetve megforduló jármű vezetőjének, érkezési iránytól függetlenül, valamennyi járműre figyelnie kell.


Volt egyébként már hasonló kérdésünk, ahol azt tették fel, hogy a jobbkezes utcából visszatolató jármű részére kell e elsőbbséget adni. Erre is azt válaszoltuk, hogy a hátramenetet végző jármű nem is kerülhet kapcsolatba a kereszteződésből érkező másikkal, hiszen még akadályoznia sem lehet!

2012. okt. 7. 07:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/19 anonim ***** válasza:

Egy másik szituáció:


[link]

2012. okt. 7. 08:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/19 anonim ***** válasza:
Érdekes érvelés, de szerintem a bíróságon kb. 50%, hogy megállná a helyét. Azért tényleg jó téma.
2012. okt. 7. 13:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/19 anonim ***** válasza:
Szerintem egyezzünk is ki ebben az 50%-ban, ahogy olvasom szinte mindenhol a rendőr a tolató járművezetőjét hozza ki felelősnek, és további fellebbezés szükséges ezek megváltoztatására. Ezért visszakanyarodnék első hozzászólásomhoz, hogy senki ne tolasson kereszteződésben, mert a többi autós számára megtévesztő, váratlan szituációt eredményez.
2012. okt. 7. 14:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/19 A kérdező kommentje:

Kedves válaszadók!

Először is köszönöm szépen az aktivitásotokat, rengeteget lehet tanulni belőle - és örülök, hogy végülis nem ment vérre a vita!

És ezúton szeretnék elnézést kérni Tőletek, mert valószínű, hogy pontatlanul, megtévesztően és hiányosan fogalmaztam. Ez akkor derült ki számomra, amikor láttam a válasz-folyam alakulását.


A helyzet, amire én gondoltam, az egy parkolóban történt, nem kereszteződésben. A "védett út" - és ez lehet, hogy szakmailag teljesen hibás kifejezés - az az az út lett volna, ami a parkolóban az autók közlekedésére szolgál. Ahonnan pedig az az ominózus autó kihajtott, az maga a parkolóhely volt.

Tehát összefoglalva: Egy parkolóban tolató autó elé gurul ki egy, a parkolóból orral előre elinduló autó és ekkor a tolató belétolat


Kérdésem csak annyi, hogy ebben az esetben van-e eltérés a korábbi megállapításaitokhoz képest?


(előre is köszönöm válaszotokat!)

2012. okt. 8. 21:26
 10/19 anonim ***** válasza:
Elég speciális eset, én még mindig az elsőbbségre voksolok.
2012. okt. 8. 22:10
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!