Havas, jeges, vagy száraz úton, ha hirtelen kell lefékeznem, mikor áll meg rövidebb úton az autóm, ha egyedül ülök benne, vagy ha öten utazunk vele?
a sebeség száraz utón mássab mint havas jeges vagy esősidőben.
fékezni mindig ugy kell hogy rövid legyen a fékutad ,ha nem satuféket nyomsz ,ha nem addig nyomod még a kerék nem ragadbe .rá segithetsz motorféket visszaváltva gyorsan te közben nyomod a féket nem ragadásig amikor már csuzsol.
ha hirtelen fékezel, csuzsni fogsz ,ez azt jellenti te neked a fékutad hosszu lesz valoszinu utközni fogsz és gépjármuved irányithatatlan lesz ezért.
mikor áll meg rövideb idön belul a kocsid ha 5en utaztok benne ,mondjuk fejenként vagytok 70 kg. ami szorozva 5-el az 350 kg !ezekután példának irom kreszórán tuti halotad tömeg fékezés--- kinek nagyobb a fékutja motorkerékpár ? vagy személygépkocsi ? vagy teherauto? vagy villamos?
teszék innen mindent meg tudsz tanulni ...
http://www.youtube.com/watch?v=A2YkjkiJDcM&feature=results_v..
Igaza van a posztolonak, valoban ket ero hat. Egyreszt le kell gyozni a tehetetlenseget a megallashoz, tehat fel kell emeszteni a mozgasi energiajat a jarmunek. Ez egyenesen aranyos a tomeggel -> ha le van terhelve, tobb energiat kell felemeszteni, tehat ez a fekut novekedese iranyaban hat.
Viszont a masik tenyezo az, hogy a surlodasi ero, ami megallitja a jarmuvet, egy egyutthatoval torteno beszorzasbol kaphato meg a jarmuvet a foldhoznyomo erobol, tehat szinten aranyos a tomeggel.
HA a jarmu megcsuszik, akkor
s=v°*t-(a/2)*t², mivel Fs=µmg, igy a=µg, 0=v°-a*t -> t=v°/a.
Ebbol kijon, hogy s=v°²/2µg.
Tehat onnantol hogy a jarmu megcsuszott, a fekut elveszti kozvetlenul az aranyossagot a tomeggel, a sebessegtol fugg, es a surlodasi egyutthatotol (ami nagyobb tomegnel nagyobb lesz mert jobban a foldhoz nyomja), szoval innentol igaz az, hogy a jobban megpakolt jarmu hamarabb megall.
DE! Feltetelezve hogy nem csuszik meg a jarmu (es itt van az eb elhantolva, mert egy bohomnagy jarmunel nyilvan hatara van annak hogy mennyit tudnak a fektarcsak surlodasi ero formajaban elnyelni), ez mar nem igaz, es a nagyobb tomegu jarmu fekutja valoban hosszabb lesz, mert nagyobb mozgasi energiat, ugyanaz a fekrendszer tobb ido (tehat hosszabb ut) alatt tud elnyelni.
Marpedig altalaban azt szeretjuk jobban ha nem csuszik meg az auto...
nem áll meg leirtuk nagy suly nagyobb féktávolság .
irtam motorkerékpár vagy teherauto vagy villamos gondolkoz rajta?
Szerintem is kevésbé számít a nagyobb tömeg által fellépő nagyobb tapadási súrlódási erő. A nagyobb tömeg nagyobb tehetetlensége hosszabb fékutat eredményez, persze nem méterekkel.
Amúgy próbáljátok ki:) Most havas-jeges az út, csináljatok tesztet. Adott sebességre felgyorsultok, először egyedül egy vonaltól fékezel, utána 5en az autóban. Afontos, hogy mindig mindent ugyanúgy csináljon a sofőr, mert csak akkor lesz értelme a mérésnek:)
confiance pedig tényleg tanuljon meg helyesen írni, mert minden anyanyelvi érzékére szüksége van az embernek, hogy ki tudja hámozni mondandójának értelmét:) Ez az összes hozzászólására igaz, nem csak ezekre:)
Basszus emberek ti jártatok fizika órára??? Ennyi hülyeséget egy rakásra! Ha nagyobb a tömeg, nagyobb a mozgási energia. Mégpedig lineárisan. ergo ha kétszer akkora a tömeg akkor kétszer akkora a mozgási energia. Ez az egyik része a dolognak. Viszont ha kétszeresére nő a tömeg akkor kétszeresére nő a tapadási erő is. Végeredményben ugyanannyi lesz a fékút mindkét esetben.
És confiance hozzászólásait amúgyis fenntartással kezeld, mert akkora böszmeségeket ír sokszor, hogy már fáj.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!