Kamionok, buszok, teherautók használnak téli gumit?
Vagy azzal mennek amivel nyáron? Gondolom macerásabb és költségesebb a csere. Erről jutott eszembe:
kamionoknál két féle gumi fajta van
-húzó(hajtott tengelyre,direkt ilyen célra kifejlesztve)
-kormányzott(hosszmintás nagy vízáteresztő képesség)
gondolom buszoknál is így van mivel eléggé hasonló méretűek a gumik
Mögöttem már van több mint 2 millió kilométer bakesetmentesen. Az ilyen mentalitású sofőrök veszélyeztetik a tisztességes családok életét.
Nem találkoztál szerencsére olyan meleg helyzettel, amit a nyári gumival nem tudtál volna kivédeni. Menj el egyszer egy vezetéstechnikai tréningre, és csodákat láthatsz a két gumi közti különbségről. Száznál a két gumi féktávolsága között lehet 20-30 méter különbség is.
Igen, használnak. Pontosabban kéne. Teherautóra is kapni több mint 20 féle stílusban célirányos gumit, és szerintem arról is mindenki hallott, hogy a buszokra nem jut mindig téligumi, pedig kéne. Szóval van...
A közbeni kérdésre kedves kezdő sofőr!
Igen, kéne.
Az a bizonyos 4 évszakos, az olcsójánosok gumija.
Azt jelenti, egyetlen évszaknak sem felel meg.
Természetesen nem csak állítok, hanem indoklom.
A nyári gumi, kis bordázású, nagyobb futófelületű gumi, ami nyáron biztosítja a maximális tapadást és a megfelelő úttartást. Ez a nyári hőmérsékletnek megfelelően kemény gumi, hogy a hőség által felmelegített útról felszedett hő által, ne tudjon meglágyulni a gumi olyan szinten, hogy annak megváltozzon a szerkezete, és veszítsen a stabilításából.
A téli gumi ezzel szemben mély bordázatú, hogy esetlegesen meg tudjon kapaszkodni a hóban. Ennek ellenére nem ez a fő feladata, hiszen a mély bordák miatt kisebb az úttal érintkező felület is, így a kisebb felületen nagyobb a felületre ható nyomaték. (Ha úgy tetszik, kevésbé ül fel a hó tetejére, inkább belemélyed.)
...de még ez sem minden, ezért kár azt hinni, hogyha nincs hó, akkor nem kell.
A téli gumi, jóval puhább anyagból készül, mivel a hőmérséklet miatt rideggé válik a gumi, így keményedik.
Összegezve: Összegezve, a nyári gumi felül a hó, víz jég tetejére, és azon szánkózik, minden ellenállás nélkül. Nincs mivel kapaszkodjon, és meg is keményedik annyira, hogy csússzon. Elveszti a tapadást.
A téli gumi nyáron megpuhul... nagyon. Elveszíti stabilitását, így a puha gumi inog, és még ráadásul kisebb felületen is tapad, így a kettővel együtt, egy fékezéskor kétszer annyit radírozol belőle, mint egy nyári gumiból.
Tehát a 8 gumis beruházás eredményezheti, hogy a gumik egyrészt jóval tovább tartanak, másrészt maximálisan biztosítják az elérhető tapadást az adott időszakban.
A nyárigumisok csúszkálnak és kocsikat törnek a repedezett gumijukkal, a téligumisok, meg sűrűbben cserélgetik a puha gumijukat kopás miatt.
A négyévszakos pedig, egy kicsit téli mintázat, őszi vízelvezető beütéssel, nyári mélységgel, vékony árkokkal, és melegben jobban kopó, hidegben könnyebben megcsúszó gumi. Mivel minden helyzetnek meg kell felelni, így minden helyzethez kompromisszumból áll.
Azaz, sehova nem tökéletes, de megalkuvó minimum.
A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy a maximálisan elérhető biztonság mellett 4 nyári, és 4 téli gumi, tovább tart, mint 8 valamilyen.
"A nyári gumi, kis bordázású, nagyobb futófelületű gumi, ami nyáron biztosítja a maximális tapadást és a megfelelő úttartást." lehet kis méretű gumiknál ez így van, de láttám már haszonjárműre való új gumit? AZ a kis bordázás az vagy 3 centiméter! :)
Én még egy kamionon sem láttam téligumit. ( guglival találtam, azt sem magyar oldalon ).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!