Utcára nem lehetne verseny kormányzást beállítani?
Versenyautókon alig fordítják keresztbe a kormányt, és már teljesen kifordult a kerék.
Gyári autókba ez nem lenne jó megoldás?
Hogy tolatásnál nem kellene 3x körbetekerni a kormány,t meg megfordulásnál.
Nem lenne jó megoldás. Több okból sem.
Egyrészt a versenyautók fordulóköre óriási, mert a kerekeket sokkal kisebb szögben lehet kitéríteni, mint az utcai autókon. Mivel kisebb szögben fordulnak a kerekek, ugyanolyan áttételezés mellett kevesebbet kell pörgetni a kormányon. Csak mondjuk egy 2x2 sávos úton 4 visszatolatásból tudsz megfordulni, ami utcán nagyon nem előnyös. Versenyen meg oly' mindegy, ott ritkán kell forgolódni, a kanyarokba pedig befér így is.
Ezen kívül az, hogy ütközéstől ütközésig keveset fordul a kormány, azt jelenti, hogy az adagolhatósága rosszabb, mint a sokat pörgő utcai kormányműveknek. Egy jól képzett versenyző nagy tempónál tud vele korrigálni, de nem biztos, hogy egy egyszerű földi halandó ki tudja vele centizni a járdaszegélyt. A kettőhöz egészen más karakterisztikájú kormánymű kell.
Az áttétel máshol is gondot okoz. Ha az utcai autók nagy kerékelfordulási szögét szeretnéd párosítani a versenyautók kis kormányelfordulásával, akkor rosszul fogsz járni. Ekkor ugyanis nagy áttételt kell alkalmaznod, vagyis borzasztó nehéz lesz a kormányzás és a kerék könnyen kitekeri a kezedből a kormányt. Tehát nagy teljesítményű szervót kell beépíteni a kormányhoz - egyébként a versenyautókon is ezt teszik. A szervó többlettömege és energiaigénye mellett pedig az is gondot okoz, hogy ha mégis elhagyja magát, annyira nehéz lesz tekerni a kormányt, hogy nem tudsz biztonságosan megállni az autóval. Viszont a leáttételezett, pörgős kormány ilyenkor is jól jön: a nyomvályú nem tépi ki a kezedből és ha elmegy a szervó, akkor is tudod kezelni. Igen, borzasztó nehéz lesz tekergetni, de egy átlagos fizikumú sofőr elbír vele. Viszont egy versenyre áttételezett kormányhoz óriási erő kell.
Egyébként pedig nem is olyan vészes a kormány tekergetése. Ma már szinte minden új autóban van szervó és ha nem álló helyzetben feszegeted a kormánykereket, akkor könnyű tekerni. Igaz, sokat kell pörgetni rajta, de olyan kis erővel, hogy nem fárasztó. Próbálj ki egyszer egy ARO-t, lehetőleg olyat, ami már évek óta nem látott zsírzópuskát, sarat viszont annál inkább. Még jobb, ha sikerül bekapcsolva hagyni az első tengely hajtását és megteszel 8-10 km-t aszfaltúton. Na, ott próbálj meg kormányozni... :-)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!