Kezdőoldal » Közlekedés » Autók, motorok » Egy gyári autó évekig jó, de...

Egy gyári autó évekig jó, de egy versenyautó egy verseny alatt elromlik?

Figyelt kérdés

Hogy lehet ez?

Ismerősöm autója több mint 9 éves. és most romlott el a váltója, pedig sokat használja, de ennyi.

Egy versenyautót, meg szerelnek versenyenként, és 20-30 kör után elfüstől, elrom lik valami.

Hogy is van ez?


2011. szept. 3. 14:19
 1/4 anonim ***** válasza:

Gyári helyett utcait akartál írni, ugye?

Amúgy ne hasonlítsuk már az igénybevételt a két kategória között :D

2011. szept. 3. 14:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:

Versenyautóknál nem az számít hogy minél többet tudjon mennyi hibamentesen, hanem hogy az adott versenyt kibírja a teljesítménye maximuma körül. Gyakran nincs például légszűrő egy duplakarbis versenygépen ezzel növelve a teljesítményt. Mivel hogy nincs légszűrő, minden apró szemcse bekerül a hengertérbe ahol összekaristolja a hengerfalat, de ez csak jóval a verseny után jelentkezik.

Utcai autóknak töredéke a teljesítménye a versenygépekéhez képest, és még az sincs teljesen kihasználva normális körülmények közt kreszt betartva. Ugyanis nem kell padlógázzal gyorsítani városban, mert úgyis megfog a következő lámpa. Versenygépeknél viszont minden kigyorsításnál padlógázzal mennek, nem finomkodnak, ami a csövön kifér :D

2011. szept. 3. 15:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 anonim ***** válasza:
100%

Úgy, hogy a versenyautó sokkal nagyobb terhelést kap. A gyárin alapuló motor teljesítménye akár kétszerese is lehet az eredetinek. Vagyis kétszer akkora teljesítmény csavarja a főtengelyt, tépi a csapágyakat, fűti a hengerfejet.

Persze, erősebb alkatrészeket építenek be. Viszont van egy alapvető összefüggés: minél nagyobb az adott erőforrásból, autóból kihozott teljesítmény, annál rövidebb az élettartam. Vagyis a versenyautók nincsenek annyira túlméretezve, mint az utcaiak. Colin Chapman óta tudjuk, hogy az a legjobb, ha a győztes versenyautó a leintés utáni körben széthullik, mert akkor a lehető legkönnyebb. Vagyis hiába erősebbek, jobbak az alkatrészek a versenyautókban, a tűrőképességük végső határáig terhelik őket, hogy minél gyorsabbak legyenek. Muszáj, mert csak így lehet nyerni.

És ez nem csak a motorra igaz. A kuplungot is nagyobb nyomaték tépi, a váltó fogaskerekeit is ugyanez a nagy nyomaték feszegeti. Illetve versenyautóknál nincs békésen ötödikkel csordogálás, folyamatosan kapcsolgatnak. Nincs nyugis, kuplungcsúsztatásos elindulás, hanem félelmetes, váltótartó bakot letépő állórajtok vannak. A fékek is kapnak az élettől: nem a piros lámpához kell beállni, aminél mindegy, mekkora úton lassul a sofőr, hanem minden métert, centimétert meg kell spórolni féktávon. A nagy tempóval elkapott kátyúk, az óriási hossz- és keresztirányú gyorsulások pedig tépik a futóművet, csavarják a karosszériát.

Na, ezért megy tönkre hamarabb a versenyautó, mint az utcai. Lehet, hogy kevesebbet bír, de abban a kevés időben sokkal többet lehet belőle kihozni.

(nem, az itthoni tévhitekkel szemben nem az az indok, hogy a Suzuki/BMW/bármi más a világ legjobb autója és minden más szemét)

2011. szept. 3. 15:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/4 anonim ***** válasza:

Illetve azt se felejtsük el, hogy a versenyautóban a súly nagyon fontos tényező, míg a pénz másodlagos.


A súlyra egy sztori: állítólag a McLaren csapat azért lett szűrke, mert annak idején a kocsi túl nehéz lett, és kiszámolták hogyha a festéket lecsiszolják róla a másnapi versenyre, akkor még pont belefér a súlykorlátba. Lecsiszolták, amitől a gép alapszíne, a szürke vált láthatóvá és nem a festés volt rajta.


Szóval ha tudnak akár 1 gramot is spórolni egy olyan kuplungon, ami mondjuk csak egy versenyt bír, inkább azt fogják választani az 1 grammal nehezebb, de akár 2 versenyt is bíró darabhoz képest, hiszen " a pénz úgysem számít".


A másik pedig, hogy a versenyautóba kerülő dolgok azért nem annyira bevált technikák, nincsenek annyira kitesztelve mint egy utcai autóba kerülő technika: kitalálnak valami újdonságot, lefuttatják a számítógépes szimulációkat, aztán nincs más hátra mint előre: bele kell dobni a versenyépbe. Esetleg előtte pár éles tesztet csinálni, de ennyi. Igazán úgyis a versenyen fog kiderülni, hogy muzsikál. Minden versenyen mások a körülmények, és annyi változó tényező van, amit lehetetlen leszimulálni.


Igazából a komolyabb versenyautókat szinte minden verseny után darabokra szedik, megnézik a legfontosabb alkatrészeket hogy milyen állapotban vannak, és ha kell cserélik. Folyamatosan figyelik melyik alkatrész mennyit bír. Tehát itt nem úgy működik hogy verseny végeztével hazaviszik a gépet, és kész... Utána még nagyon sok "izgalmas" dolog történik, csak erről már nem tudsz, mert nem mutatják :)

2011. szept. 3. 23:23
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!