Mi értelme van a stoptáblának?
Nem arra gondolok, hogy mit kell csinálni a stoptáblánál a KRESZ szerint, hanem hogy miért létezik egyáltalán? Ha megpróbálom a Magyarországon kihelyezett táblákból levezetni, akkor ezzel jelzik, hogy az adott kereszteződést valaki, valamilyen szempont alapján veszélyesebbnek találta az átlagnál, és úgy gondolta, hogy biztonságosabb, ha ezt a sima macisajtnál erősebb jelzéssel védi. Viszont egy csomó problémám van ezzel:
- Milyen szempontok szerint vizsgálják ezt? Van publikusan hozzáférhető érvelés, vagy objektív kritériumrendszer, hogy valahova miért kerül stoptábla?
- Ha egy kereszteződés veszélyes, akkor miért nem az a megoldás, hogy átépítik olyanra, ami nem az?
- Mivel a felfestett vonal mindig előbb van, mint ahonnan a kereszteződés belátható, így gondolom a tábla közvetlen célja, hogy biztosan lassan közelítsük meg a pontot, ahol már baleset lehet, de ezt a feladatát egyszerűen nem tölti be, mert ott állóra fékezni, ahonnan még nem látod a keresztező forgalmat ellentmond az emberi pszichológiának, így szinte senki nem áll meg. És én nagy híve vagyok annak a gondolatmenetnek, hogy ha egy szabályt a legtöbben nem tartanak be, akkor nem az emberekkel van a gond, hanem a szabállyal.
- Ha pusztán az a cél, hogy lassabban közelítsük meg a kereszteződést, akkor egyéb, a kereszteződés teljes átépítésénél olcsóbb eszközök is vannak erre, például a sárgakeretes macisajt, sárgán villogó lámpa, extra felfestés, stb. Miért pont a stoptábla a megoldás?
Hollandiában, ahol a világon a legjobb a közlekedésszervezés szinte soha nem látni stoptáblát, ami csak alátámasztja a sejtésem, hogy értelmetlenek. Ennek fényében különösen károsnak, ostobának tartom az ilyen hangualtkeltő cikkeket, amik időről-időre napvilágot látnak a magyar sajtóban:
Egyrészt nem is Magyarország-specifikus a probléma, számos nyugati országból is találni hasonló videókat, másrészt a valóság nekem nagyon úgy tűnik, hogy pont fordítva van: a közútkezelő nem érti a veszélyes kereszteződéseket, ezért inkább kirak egy értelmetlen táblát csak azért, hogy erre tudjon hivatkozni, hogy miért nem az ő felelőssége, ha baj történik.
"Ha egy kereszteződés veszélyes, akkor miért nem az a megoldás, hogy átépítik olyanra, ami nem az?"
Pl. nálunk bontsák le a templomot amitől nem látni be a kereszteződést és tegyék odébb?
Azért kell megállnod, mert így nem a belátásodra van bízva, hogy mennyire lassítasz le, hanem álló helyzetből elindulva még biztosan nem mész akkora sebességgel, hogy gond legyen a megállással, ha jön valami oldalról.
"bontsák le a templomot"
Nem hiszem, hogy létezik olyan kereszteződés, amit ne lehetne biztonságossá tenni templomok lebontása nélkül, legfeljebb a szakerételem, vagy az akarat hiányzik hozzá. Megoldotta Hollandia, megoldotta Párizs, biztosan nem lehetetlen.
"így nem a belátásodra van bízva, hogy mennyire lassítasz le"
Stoptáblával is a belátásodra van bízva, hiszen nem a tábla van hatással az autó sebességére, hanem a lábad. Aki odafigyel, az macisajtnál is odafigyel, aki nem, az stoptáblánál sem. A stoptábla nem old meg igazából semmit, csak látszatmegoldás a közútkezelőtől a valódi probléma orvoslása helyett.
Igazság szerint nem is magával a stop táblával, hanem annak nem életszerű kihelyezésével van a gond.
Pl. Ha ismeretlen helyen jár az ember, akkor plusz segítség lehet neki, ha a kereszteződéshez közelítve már előre látja, hogy ez egy olyan hely, ahol anélkül hogy megállna, nem fog tudni rákanyarodni a magasabbrendű útra.
Gondolok itt arra, hogy olyan szögben csatlakozik az út, hogy sréhen hátra kell nézni ha valamelyik oldalról érkezőnek elsőbbséget kell adni.
Vagy előre nem látható objektum miatt nem belátható rendesen a kereszteződés.
A probléma inkább ott van, hogy olyan helyekre is kirakják, ahol az adott kereszteződés több száz méteren minden irányban belátható.
Olyan helyekre pedig nem, ahol a fenti két példában szereplő eset áll fenn. Így gyakorlatilag semmi értelme az egésznek.
No meg persze a kereszteződéstől 2-3 méterre sem látom életszerűnek a kirakását.
Állj meg a táblánál, menj tovább 2-3 métert majd állj meg mégegyszer elsőbséget adni.
Van ilyen felénk is. Ha valaki megállna a táblánál az nagyon meglepné a mögötte érkezőt. Akár egy ráfutásos baleset is összejöhetne belőle.
Ennyi marhaságot összehordani...
Nem a tábla hibája hogy ha olyan helyre teszik ki ahol semmi értelme nincs.
Ha nem belátható a kereszteződés akkor nyilván meg kell állítani a forgalmat.
Ha belátható akkor csak ha szükséges erre van az EAK tábla.
Csak szerinted felesleges de mivel úgysem fogsz megállni ezért teljesen mindegy.
Szerintem is felesleges.
Aki olyan, mint én, az az EAK-táblánál is megáll, ha megállás nélkül nem tudja biztosra eldönteni, hogy szabad-e az út. Mert ugye, nem csak hogy ez van előírva a KRESZ-ben, hanem az én érdekem is ezt kívánja, ha nem akarom összetöretni az autómat meg magamat.
Aki meg olyan, az a STOP-táblánál is kivágódik körülnézés nélkül, akkor is, ha jönnek keresztben. És ha nem történik baleset, akkor gyakorlatilag 0 az esélye, hogy ezért megbüntetnék. (Mert az csak elméletileg nem 0 esély, ha minden tízmilliomodik esetben pont látja egy drón vagy kamera.)
Abban is igaza van a kérdezőnek, hogy ha totálisan értelmetlen egy szabályozás, és emiatt senki nem tartja be, akkor csak a szabálykövető magatartás csökkenését lehet vele elérni. Az emberek hozzászoknak, hogy a KRESZ-szabályok egy része értelmetlen, aztán az értelmeseket se fogják betartani.
Van még más ilyen értelmetlen dolog is. Pl. adott egy kanyar, amit átlagos képességű ember száraz úton kényelmesen be tud venni 60-nal. Erre kiraktak egy 30-as táblát, de nem ám közvetlenül a kanyar elé, hanem úgy 100 m-rel előtte. És, ugye, már a tábla vonalában ennyivel kellene menni... Én még életemben nem láttam, hogy bárki 100 m-t ment volna 30-cal indokolatlanul. Oké, kiteszik a 30-as táblát, hogy ha a libáért vett jogosítvánnyal megy arra egy kezdő sofőr jeges úton, akkor ő se sodródjon ki. De könyörgöm, miért nem a veszélyes pont előtt 10 m-rel teszik ki a táblát, ahogy esetleg be is tartaná valaki? Ezen a mostani módon, 100 m-rel előbb, megint csak a szabályelkerülő magatartást erősítik a sofőrökben.
6.
Lásd még, vasúti átjáró előtt 250 méterrel 40-es tábla. És sokszor az égvilágon semmit nem látni még onnan, mert fák, bokrok, erdő.
Meg település előtti egyoldali szigetes lassító miatt a településtábla a korábbinál kijjebb kerül 300 méterrel, emiatt a kifele járók is had totyorogjanak a tök egyenes sávban már rég a házakon túl is. Mintha a településtábla hiányában a befele jövők 90-nel vennék be mind az S-kanyart.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!