Az előresorolási szabály miért kivételez a motorosokkal?
Idézet a KRESZ-ből:
"Ha a jármûveknek útkeresztezõdésben, útszûkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, - elõre sorolás céljából - motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló jármûvek mellett, vagy azok között, kerékpárral az úttest szélén, az álló jármûvek mellett jobbról szabad elõrehaladni, ha..."
1.) Kérdésem, hogy motorosok miért mehetnek el keresztül-kasul az álló járművek mellett, míg a kerékpárosok csak jobbról haladhatnak el mellettük, ha előre akarnak sorolni?
Nem pont kerékpárral lehet jobban elférni és könyebben manőverezni? Szegények mit vétettek, hogy csak az úttest szélén engedélyezik nekik az előre sorolást?
2.) Mivel csak az úttest szélén engedi a KRESZ a kerékpárosok előre sorolását, ezért többsávos úton, a belső sávban eszerint nem sorolhatnak előre. És ha a kerékpáros a belső sávban akar előre sorolni, mert az a sáv megy csak balra? Akkor neki miért kéne beállnia a kocsisorba, ezzel akadályozva/lassítva mindenkit, míg a forgalommal együtt haladni képes motoros meg simán előre sorolhat...
Mi a logika ebben a szabályozásban, hogy ennyire kivételez a KRESZ a motorosokkal?
Félreértés ne essék, nem szidni akarom a motorosokat, csak a jogszabályi tényeket értelmezem.
Na, akkor kezdjük ott, a motorosokra is érvényes a jobbratartás. Városi robogósok persze keresztbe-kasul, de alapból csak piros lámpánál mehetünk előre, amint piros-sárga, besorolunk két autó közé. És a biciklisre ez miért nem érvényes? Mert a biciklisnek baromi veszélyes lenne akármelyik sávba besorolnia, és aztán ott haladnia a továbbinduló autósok között. A motorkerékpár gépjármű, fel tudja venni az autók ritmusát (sőt, gyorsabban, mint maga egy autó), egy biciklis meg nem fog a belső sávban 50-nel menni, ezért ne is próbáljon a két sáv között lavírozni, mert amint megindul a sor, valaki alatt fog kikötni.
A haszna ennek a szabálynak pedig kétélű:
1. felismerik az emberek, hogy motorral jobban lehet haladni, kevesebb autó, kevesebb dugó
2. próbálj meg nyáron, 40 fokban totál beöltözve dugóban állni motorral úgy, hogy nincs klíma, nincs légjárás, és a hűtő ventilátora is pont az arcodba nyomja a hőt. Ha nem mozgunk, egyszerűen megdöglünk, én július-augusztusban ezért nem járok kis sebességű technikai tréningekre sem.
-egy bringásról nem tudod van-e jogosítványa, csupán feltételezed (reméled) hogy ismeri a KRESz-t, és annak a szabályai szerint fog közlekedni.
-amikor zöldre vált a lámpa, a bringás nem tud úgy gyorsulni mint a közlekedés többi résztvevője.
Szerintem ez a kettő indok éppen elegendő, hogy egy bringás ne bóklásszon a sávok között.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!