Az előresorolási szabály miért kivételez a motorosokkal?
Idézet a KRESZ-ből:
"Ha a jármûveknek útkeresztezõdésben, útszûkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állnia, - elõre sorolás céljából - motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló jármûvek mellett, vagy azok között, kerékpárral az úttest szélén, az álló jármûvek mellett jobbról szabad elõrehaladni, ha..."
1.) Kérdésem, hogy motorosok miért mehetnek el keresztül-kasul az álló járművek mellett, míg a kerékpárosok csak jobbról haladhatnak el mellettük, ha előre akarnak sorolni?
Nem pont kerékpárral lehet jobban elférni és könyebben manőverezni? Szegények mit vétettek, hogy csak az úttest szélén engedélyezik nekik az előre sorolást?
2.) Mivel csak az úttest szélén engedi a KRESZ a kerékpárosok előre sorolását, ezért többsávos úton, a belső sávban eszerint nem sorolhatnak előre. És ha a kerékpáros a belső sávban akar előre sorolni, mert az a sáv megy csak balra? Akkor neki miért kéne beállnia a kocsisorba, ezzel akadályozva/lassítva mindenkit, míg a forgalommal együtt haladni képes motoros meg simán előre sorolhat...
Mi a logika ebben a szabályozásban, hogy ennyire kivételez a KRESZ a motorosokkal?
Félreértés ne essék, nem szidni akarom a motorosokat, csak a jogszabályi tényeket értelmezem.
Pont ez a lényeg, hogy előresorolásnál áll a kocsisor. Kvázi semmilyen veszély nem leselkedik rá, ha a kocsik között megy el. Ha nem tud jobb oldalt elmenni, mert nincs hely és beáll a kocsisorba helyette, akkor a zöldnél akadályoz mindenkit a lassú mozgásával. Ez az az eset, amiről te is írsz és ezzel egyet is értek.
"veszélyes lenne ha beállna többsávos úton a kocsisor közé és két oldalról meg őket kéne kerülgetni."
De ha egyszer balra akar menni és csak a belsőből mehet balra? Pont ekkor alakul ki az, hogy be kell állnia a kocsisorba és zöldnél két oldalról kell kerülgetniük, mert a KRESZ csak az úttest jobb szélén engedélyezné az előresorolást a számára.
Azért mehetnek előre a motorosok, mert pl a nyári 40 fokos melegben míg te a klímás autódban, egy dugóban kényelmesen elvagy,addig, ők nyakig be vannak öltözve (most hagyjuk a poló+rövidgatyás motorosokat) , és őket csak a menetszél hűti. Akár rosszul is lehetnek ha sokáig bennragadnak egy ilyen helyzetben. Így is valami politikusnak "hála" a határátkelőkön nem mehetnek előre. Én is motorozom, tehát tudom milyen érzés.
1-es kérdéseddel kapcsolatban pedig nézzük a gyakorlati helyzetet. Kerékpáros mindig a szélső sávban, az út szélén közlekedik, egy motoros meg nem. Ő mehet a belsőben is. Akkor a bicajosnak mégis mi keresnivalója van, mondjuk egy dupla sávos úton a két kocsisor közt? Sőt a bicajosnak akár még megvan az az opció is, hogy felmegy a járdára, és ott megy előre. Persze ez utóbbi esetben tolja a bicajt, de egy dugó esetén így is előrébb juthat.
Balrakanyarodás esetén meg olvass utána a kerékpáros felállóhely fogalmának
Ez nagyon jó kérdés. Szerintem abba a kategóriába esik, amit csak az tud, aki kitalálta. Nekem sem jut eszembe semmilyen logikus magyarázat. Lehet abból az időből maradt itt, amikor még a bicajos csak az út jobboldalán haladhatott, ezt meg elfelejtették módosítani. Talán még annyit tudok elképzelni, hogy a biciklist nehezen veszik észre, mert halk, és kisebb, amíg a motornak hangja van és láthatóbb, így nem fordul elő, hogy valaki átsorol elé. De ez eléggé kitekert gondolat, nem valószínű hogy ez az oka.
Kivételezésnek nem mondanám, mert akkor az is kivételezés, hogy a biciklit áttolhatod a zebrán, vagy a járdán, mert akkor legális, még motorral (ami nem robogó) ezt nem teheted meg.
"De ha egyszer balra akar menni és csak a belsőből mehet balra?"
Ezt nem igazán értem. Ha a belső sáv fordul balra, akkor amúgy sem mehet a külsőből, ha meg a külső is balra megy, akkor meg mindegy, hogy melyik sávból halad. Egyébként lehet, hogy pont ez a logika, hogyha egyik biciklis a belsőben akar előremenni, a másik a külsőben, akkor ne akadjanak össze, vagy ne legyen félreértés. Motoron amúgy jobbról nem lehet bemenni előre, csak balról lehet, és csakis akkor ha el tud férni.
Ha jól értem, akkor az utolsó előtti válaszoló arra tippel, hogy azért van a motorosoknak az engedmény, mert ők tanultak KRESZ-t? De hát a KRESZ eleve feltételezi, hogy a jogszabályokat mindenki egyformán jól ismeri és alkalmazza, szóval érdekes, ha tényleg emiatt ad csak korlátozott jogokat a kerékpárosoknak a jogszabály.
Egyébként a probléma azért érdekes, mert vannak szűk utak, ahol fizikailag nem férni el kerékpárral az út szélén az előre soroláshoz. Közben a motoros a nehezebben manőverezhető, szélesebb járművével meg simán elmehet a sor mellett balról, cikkcakkban is akár a kocsik között, ahogyan tetszik neki. Nekem ez ellenmondónak és kontraproduktívnak érződik.
Vegyük azt az esetet, amikor a kerékpáros nem tud előresorolni a szűk út miatt. Beáll a tizedik autó után. Zöldre vált a lámpa, nem tudja felvenni a forgalom tempóját. Vajon hányan fognak anyázni mögötte, hogy feltartja a sort? De ami még inkább probléma - és ezt a tapasztalat mutatja -, hogy vajon hányan fogják kielőzni úgy, hogy helyhiány miatt leszorítják az útról? Ki fog ebből jól kijönni, ha emiatt szenved balesetet a kerékpáros?
Míg ha a motorosokhoz hasonlóan balról is előresorolhatna, akkor beáll a lámpa elé, zöldre váltáskor gyorsan átteker a kereszteződésen és mindenki örül.
>>> "Talán még annyit tudok elképzelni, hogy a biciklist nehezen veszik észre, mert halk, és kisebb, amíg a motornak hangja van és láthatóbb, így nem fordul elő, hogy valaki átsorol elé. De ez eléggé kitekert gondolat, nem valószínű hogy ez az oka."
Ebben van valami, de a hangtalanság szerintem más okból probléma és az a szabálytalanul kiszálló utas esete. Az egészben az a vicces, hogy egy ilyen helyzetben a drága utas ponthogy az úttest szélénél fogja rányitni az ajtót a kerékpárosra, ha nem néz tükörbe és nem is hallja kiszállás előtt a kerékpárost. :) Ha a kerékpáros balról sorolna előre, ott szinte kizártnak tartom, hogy a rányitás veszélye fent állna.
Igen, az is valós veszélyes, hogy a kocsisor jobb oldaláról ki akar menni a kocsisor bal oldalára és találkozik valakivel, amikor dugja ki a kerékpárját az autósor között, de ez motorral ugyanúgy eshetőség. RJ csatornája tele van ilyen szituációkkal.
>>> "Mert a kerékpár ugyan jármű, de nem gépjármű és alap esetben nem grasszálhat a sáv közepén hanem - ha tetszik ha nem, ha tudja ha nem - köteles a lehetőségekhez képest jobbra tartani, amiből az következik, hogy normál esetben, kanyarodás bizonyos eseteit leszámítva semmi keresnivalója az út közepén, mégannyira sem a belső sávban"
Én ebből nem látom hogyan következik az, hogy álló kocsisornál nem sorolhat előre a kerékpáros... Hivatalosan a járműveknek is jobbratartás van, szóval ennyi erővel számukra is következne, mégsem így van, lásd motoros engedményt.
Másrészt, k.ra nem értek egyet veled. Addig igazad van, hogy forgalomban nem a sáv közepén kell haladni (habár ha az út széle van tele kátyúval, akkor kénytelen kihúzódni). De! Kerékpárosnak ugyanannyi joga van az úttesten közlekednie, mint bármilyen más járműnek (ha nem áll fenn az útszakaszon a tételes eset, amikor máshol köteles mennie). Ha van egy útszakasz, ahol csak a belső sávból lehet továbbmenni balra, a külsőből csak egyenesen vagy jobbra, akkor igenis helye van a belső sávban a kerékpárosnak, hiszen szabályosan csak ott tud balra továbbmenni.
"Másrészt, k.ra nem értek egyet veled. Addig igazad van, hogy forgalomban nem a sáv közepén kell haladni (habár ha az út széle van tele kátyúval, akkor kénytelen kihúzódni). De! Kerékpárosnak ugyanannyi joga van az úttesten közlekednie, mint bármilyen más járműnek (ha nem áll fenn az útszakaszon a tételes eset, amikor máshol köteles mennie). Ha van egy útszakasz, ahol csak a belső sávból lehet továbbmenni balra, a külsőből csak egyenesen vagy jobbra, akkor igenis helye van a belső sávban a kerékpárosnak, hiszen szabályosan csak ott tud balra továbbmenni."
A lehetőségekhez képesti jobbra tartás nem azt jeleni, hogy testi épségét veszélyeztetve, minden kátyúba, vagy gyakran úttesttel párhuzamos irányba berácsozott csatornafedelekbe is bele kell hajtania. Ha csak balra tud vagy kell mennie, akkor mehet a belső sávba, de ritka az olyan többsávos úttest, ahol engedik a kerékpáros közlekedést. Lámpával irányított fogalmú úttestnél, szinte kizárt.
"Ha jól értem, akkor az utolsó előtti válaszoló arra tippel, hogy azért van a motorosoknak az engedmény, mert ők tanultak KRESZ-t? De hát a KRESZ eleve feltételezi, hogy a jogszabályokat mindenki egyformán jól ismeri és alkalmazza, szóval érdekes, ha tényleg emiatt ad csak korlátozott jogokat a kerékpárosoknak a jogszabály."
Nem hiszem, hogy erről van szó. Ha valaki az úttesten akar menni, akkor tudnia kell a KRESZ-t, ahogy mondod.
"Egyébként a probléma azért érdekes, mert vannak szűk utak, ahol fizikailag nem férni el kerékpárral az út szélén az előre soroláshoz. Közben a motoros a nehezebben manőverezhető, szélesebb járművével meg simán elmehet a sor mellett balról, cikkcakkban is akár a kocsik között, ahogyan tetszik neki. Nekem ez ellenmondónak és kontraproduktívnak érződik."
Igen, ez előfordul, és ilyenkor a KRESZ elvárja, hogy a biciklis soroljon be, amit nem tartok megfelelőnek én sem. Motorral csak akkor mehet el a kocsik között, ha elfér. Ezt egy enduróval meg lehet oldani, de például nekem kisebb chopperem van, amivel már rizikósabb. Én ezért sem szoktam sávot felezni, inkább beállok a sorba. Cikkcakkban nem mehet, mert csak balról felezheti a sávot.
"Vegyük azt az esetet, amikor a kerékpáros nem tud előresorolni a szűk út miatt. Beáll a tizedik autó után. Zöldre vált a lámpa, nem tudja felvenni a forgalom tempóját. Vajon hányan fognak anyázni mögötte, hogy feltartja a sort? De ami még inkább probléma - és ezt a tapasztalat mutatja -, hogy vajon hányan fogják kielőzni úgy, hogy helyhiány miatt leszorítják az útról? Ki fog ebből jól kijönni, ha emiatt szenved balesetet a kerékpáros?"
Ez sajnos olyan dolog, amiről nem a KRESZ, hanem az emberek intelligenciája tehet. Ha nem tekintené ellenségnek egymást a két csoport, akkor nem lenne anyázás. Bár erről a KRESZ is, és a szegényesen kialakított agglomeráció is tehet. De ez hosszú téma. Van egy Youtuber, Jamal, aki nagyon szépen kifejtette már ezeket.
"Ebben van valami, de a hangtalanság szerintem más okból probléma és az a szabálytalanul kiszálló utas esete. Az egészben az a vicces, hogy egy ilyen helyzetben a drága utas ponthogy az úttest szélénél fogja rányitni az ajtót a kerékpárosra, ha nem néz tükörbe és nem is hallja kiszállás előtt a kerékpárost. :) Ha a kerékpáros balról sorolna előre, ott szinte kizártnak tartom, hogy a rányitás veszélye fent állna."
Igen, ezt hívják ajtózónának. Ez sem lenne baj, ha az emberek nagy rész belenézne a tükörbe, mielőtt kicsapja az ajtót. Egyébként tapasztalt biciklisek szoktak balról besorolni, és én nem is bánom, ha tempósan halad. Felőlem menjenek, én nem fogok tolakodni, vagy kicentizni. Sőt, tapasztalok olyat is, hogy a biciklis lelassít, vagy leáll jobbra, hogy én el tudjak menni, amit őszintén megköszönök, de nem szükséges.
"Igen, az is valós veszélyes, hogy a kocsisor jobb oldaláról ki akar menni a kocsisor bal oldalára és találkozik valakivel, amikor dugja ki a kerékpárját az autósor között, de ez motorral ugyanúgy eshetőség. RJ csatornája tele van ilyen szituációkkal."
Ez egyébként egy jó ok erre a szabályozásra, de szerintem egy kis óvatossággal, és odafigyeléssel el lehet kerülni az ilyen problémákat.
"Addig igazad van, hogy forgalomban nem a sáv közepén kell haladni (habár ha az út széle van tele kátyúval, akkor kénytelen kihúzódni). "
Ez egyébként már nincs így. Megváltoztatták a sávon belüli jobbra tartást bicikliseknek, pont a kátyúk, és az ajtózóna miatt. Ha biciklivel vagy, akkor mehetsz nyugodtan a sáv közepén.
#7: A KRESZ azt feltételezi, hogy aki jogosítványt szerzett, az ismeri a szabályokat és betartja. A biciklisnek ilyen nincs. Ragozzuk még?
Ez egy dolog a sok közül, amit felsoroltunk. Duzzoghatsz, meg magyarázhatod a bizonyítványt, ne grasszálj össze-vissza biciklivel a sávok között és kész.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!