Mikor jön a gyorshajtásról csekk?
Adott mértékű sebességtúllépést közigazgatási bírságeljárás körébe vontak.
Pl. ha 50 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, akkor tartozik a sebességtúllépés közigazgatási bírságkörbe, ha meghaladja a 15 km/h-t, és mivel a mérőeszköz egész számokkal jelzi a mért sebességet; ez legalább 66 km/h sebességet jelent.
Az első választól eltérően, nem azért állítják legalább 66 km/h-ra az alsó határt, mert „Nem büntethetnek +15 alatt, ha nem állítanak meg.”, hanem azért, mert ez a mértékű sebességtúllépés nem tartozik közigazgatási bírságeljárás körbe. Nem büntetési tiltásról van szó, hanem az azt ismerők számára, jogszabály által biztosított bírságmegfizetés elkerülési lehetőségről, így sok esetben nem érdemes pénzbírságot kiküldeni.
Az a jelentősége a közigazgatási bírságeljárásnak, hogy nincs lehetőség a bírság megfizetésének teljeskörű elkerülésére. A közigazgatási bírságot kapó üzembentartó csak áthárítani tudja a bírságot, ha menetlevéllel, vagy eredeti teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt, a Közúti közlekedési törvény által meghatározott adatokat tartalmazó nyilatkozatával igazolja, hogy a gépjárművet a szabálysértés időpontja előtt más természetes vagy nem természetes személy használatába adta; ilyenkor a közigazgatási bírságot a menetlevélen szereplő vezetővel, illetve a használatba vevővel szemben kell kiszabni.
Ha a sebességtúllépés nem éri el a közigazgatási bírság mértéket, akkor is kiküldhetik a pénzbírságot az üzembentartónak. Csak ekkor élhet, vagy akár visszaélhet a Szabálysértési törvény biztosította lehetőséggel, hogy nem köteles tanúvallomást tenni, ha azzal hozzátartozóját szabálysértéssel vádolná. Így visszamegy a nyilatkozat, hogy hozzátartozója vezetett, és nem kíván ellene nyilatkozatot tenni, nem is nevezi meg.
Mivel nagy számban előfordult eset volt, ezért vontak adott mértékű sebességtúllépést közigazgatási bírságkörbe.
Arra nem volt, nincs módja a rendőrségnek, hogy beidézésekkel bizonyítsák a hamis kimentést. Az ORFK közlekedésbiztonsági vezetője nyilatkozott arról, hogy a jogszabályalkotónak javasolták a sebességellenőrző eszközöket arcfelismerő egységgel kiegészíteni, így a személyi adat nyilvántartóval való összevetéssel automatikusan megállapíthatnák a vezető személyét; de elvetették ezt.
Így alakult ki az a tévhit, hogy a közigazgatási határnál kisebb sebességtúllépést nincs joguk felvétel alapján bírságolni. Van, csak a nagyarányú kibúvó okozta sikertelenség miatt nem bajlódnak vele.
Mivel a megállításos bírságoláshoz nincs elegendő rendőr, így sokan automatikusan úgy értelmezik a sebességhatárokat, hogy hozzáadnak 10-12 km/h-t, vagy nagyobb megengedett sebességnél, többet.
Én is vezettem Svájcban meg Franciaországban és szinte mindenki szigorúan betartotta a sebességkorlátozásokst kivéve néhány motoros a hegyekben meg néhány sportos Audi ami nem bírta kivárni míg a nehézkesen gyorsuló furgonnal másodikban kinlodtam az emelkedőn a hegyekben. (Muszáj volt akarok fokozatbqn menni mert hajtű kanyarok voltak.
De ha pl két falu között mentem az úton 80as táblánál 80-nal, néztem a tükörbe, és a mögöttem levők soha nem közeledtek. Ők is 80-nal mentek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!