Elmehet e az autós a busz mellett?
Egy busz áll ebbe a megállóba, utasokat tesz le. Mikor ez megtörtènt, becsukja az ajtót, indexel. Egy autós elhalad mellette, mialatt a busz is elindul. Szabályos volt e az autós, ha igen, akkorkinek van elsőbbsège?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Az autósnak van elsőbbsége, de be kell engednie a buszt.
Nyilván ha már megkezdte a kikerülést az autós, akkor nem indulhat el a busz.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Èn azon gondolkozom, hogx az ott nem autóbusz öböl?
:A menetrend szerint közlekedő közforgalmú autóbuszok és trolibuszok megállóhelyéül kialakított úttest-kiöblösödés, ahol megállóhelytáblát is elhelyeztek
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A buszos addig nem indulhatna el, amíg meg nem bizonyosodott róla, hogy az autós elsőbbséget ad. Viszont az autósnak kötelessége lenne a busz jelzését látva megállni, és elengedni.
Én autósként eleve az ilyen helyzetekben óvatosan kerülök buszt, figyelve arra, hogy nem-e akar elindulni és/vagy nem-e szalad ki valaki a busz mögül. Így ha látom, hogy a busz indulna, akkor megállok és elengedem.
5# ha nem indulhat el akkor nincs elsőbbsège, akkor a kresz szerint, mièrt kell elengednie a buszt?
(nincs jogsim)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Tök egyértelműen fogalmaz a kresz ebben a kérdésben:
"Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak, trolibusznak, az iskolabusznak és a gyermekeket szállító autóbusznak a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) – ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető – lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, valamint a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről."
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Sávon belül tilos előzni, de hol itt szó előzésről?
Előzni mozgásban lévő járművet lehet.
A busz mellett elhaladhat más jármű, de a menetrend szerint közlekedő autóbusz megállójából való elindulást köteles segíteni.
Minden manővernél azt már megkezdettnek kell tekinteni, ha megy az irányjelző.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"ha nem indulhat el akkor nincs elsőbbsège"
Igazából ezért nem fogalmazza meg a KRESZ elsőbbségként.
Alapvetően a legjobb megfogalmazás a "feltételes elsőbbségi helyzet" lenne.
De ilyen meg jogilag nem létezik, hiszen az elsőbbség lényege pont az, hogy "van" és "jár" feltételek nélkül is. Itt pedig az a feltétel, hogy a buszsofőrnek jeleznie kell az elindulási szándékát.
Elengedni nyilván azért kell, mert a tömegközlekedési eszközön ül 100+ ember aki szintén haladna és ha nem lenne ilyen kötelezettség, akkor a büdös életbe senki nem segítené a buszok besorolását, a buszsofőr kénytelen lenne "kierőszakolni" az elindulást ami egy balesetveszélyes helyzet. Így a legveszélytelenebb, ha az elől haladó autó megfogja a forgalmat így a busz az utasokkal be tud kapcsolódni a forgalomba.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
a busz állt, csak az elindulási szándékát jelezte..nem tudni, hogy az autó ötvennel haladt, vagy hússzal?
.. Ha én vagyok ilyen szituban, nézem a busz tükrét, melyben látom, hogy indexelés közben a sofőr még csak az ajtót csukja..még csak eszembe sem jut lassítani. Még azt is tudni kell, hogy a buszsofőr ha leadja a műszakot, majd beül a saját mercijébe. Vajon ilyen szituban ő mit tesz?
Nincs két egyforma eset, maradjunk annyiban, hogy közlekedünk egyre több autó közt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!