Elmehet e az autós a busz mellett?
Egy busz áll ebbe a megállóba, utasokat tesz le. Mikor ez megtörtènt, becsukja az ajtót, indexel. Egy autós elhalad mellette, mialatt a busz is elindul. Szabályos volt e az autós, ha igen, akkorkinek van elsőbbsège?
Az autósnak van elsőbbsége, de be kell engednie a buszt.
Nyilván ha már megkezdte a kikerülést az autós, akkor nem indulhat el a busz.
Èn azon gondolkozom, hogx az ott nem autóbusz öböl?
:A menetrend szerint közlekedő közforgalmú autóbuszok és trolibuszok megállóhelyéül kialakított úttest-kiöblösödés, ahol megállóhelytáblát is elhelyeztek
A buszos addig nem indulhatna el, amíg meg nem bizonyosodott róla, hogy az autós elsőbbséget ad. Viszont az autósnak kötelessége lenne a busz jelzését látva megállni, és elengedni.
Én autósként eleve az ilyen helyzetekben óvatosan kerülök buszt, figyelve arra, hogy nem-e akar elindulni és/vagy nem-e szalad ki valaki a busz mögül. Így ha látom, hogy a busz indulna, akkor megállok és elengedem.
5# ha nem indulhat el akkor nincs elsőbbsège, akkor a kresz szerint, mièrt kell elengednie a buszt?
(nincs jogsim)
Tök egyértelműen fogalmaz a kresz ebben a kérdésben:
"Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak, trolibusznak, az iskolabusznak és a gyermekeket szállító autóbusznak a megállóhelyről való elindulását (a jobb szélső forgalmi sávba való besorolását) – ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető – lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, valamint a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről."
Sávon belül tilos előzni, de hol itt szó előzésről?
Előzni mozgásban lévő járművet lehet.
A busz mellett elhaladhat más jármű, de a menetrend szerint közlekedő autóbusz megállójából való elindulást köteles segíteni.
Minden manővernél azt már megkezdettnek kell tekinteni, ha megy az irányjelző.
"ha nem indulhat el akkor nincs elsőbbsège"
Igazából ezért nem fogalmazza meg a KRESZ elsőbbségként.
Alapvetően a legjobb megfogalmazás a "feltételes elsőbbségi helyzet" lenne.
De ilyen meg jogilag nem létezik, hiszen az elsőbbség lényege pont az, hogy "van" és "jár" feltételek nélkül is. Itt pedig az a feltétel, hogy a buszsofőrnek jeleznie kell az elindulási szándékát.
Elengedni nyilván azért kell, mert a tömegközlekedési eszközön ül 100+ ember aki szintén haladna és ha nem lenne ilyen kötelezettség, akkor a büdös életbe senki nem segítené a buszok besorolását, a buszsofőr kénytelen lenne "kierőszakolni" az elindulást ami egy balesetveszélyes helyzet. Így a legveszélytelenebb, ha az elől haladó autó megfogja a forgalmat így a busz az utasokkal be tud kapcsolódni a forgalomba.
a busz állt, csak az elindulási szándékát jelezte..nem tudni, hogy az autó ötvennel haladt, vagy hússzal?
.. Ha én vagyok ilyen szituban, nézem a busz tükrét, melyben látom, hogy indexelés közben a sofőr még csak az ajtót csukja..még csak eszembe sem jut lassítani. Még azt is tudni kell, hogy a buszsofőr ha leadja a műszakot, majd beül a saját mercijébe. Vajon ilyen szituban ő mit tesz?
Nincs két egyforma eset, maradjunk annyiban, hogy közlekedünk egyre több autó közt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!