Ha a személyi sérüléssel járó balesetek csupán két százaléka vezethető vissza a megengedett legnagyobb sebesség túllépésére, akkor miért erre koncentrál leginkább a rendőrség?
Onnan lett, hogy valaki azt írta, hogy a baleseteknek csak 2%-ban játszik szerepet a tényleges gyorshajtás a maradék pedig a relatív gyorshajtás. Hogy ez igaz-e vagy sem, azt nem tudom de egy ilyen cikket én is olvastam. A rendőrséget kellene megkérdezni a statisztikával kapcsolatban.
Egyébként kérdező: a relatív gyorshajtás nem büntethető addig, amíg nem okoz balesetet a járművezető ezért nem is megelőzhető. Az abszolút gyorshajtás büntethető és büntessék is keményen. Mondom úgy, hogy 28 éve vezetek aktívan autót és motort is.
Ezt egy ügyvéd csávó állítja egy Vezess.hu cikkre hivatkozva, ami egy erősen aggregált jellegű adatsorból "dolgozik". Minimum kérdéses, hogy mit jelent az a KSH-s adatsor.
Ellenben a tanulmányok szerint az átlagsebességes traffizás és bizonyos szakaszok sebességkorlátozása csökkenti a halálos/balesetek számát.
Ettől még lehet igaz állítás, csak ahhoz először is komolyan vehető korrelációs számításokat kéne végezni.
"De a másik statisztikai szám, a 28 százalék sem éri el még a felet sem."
Ebben abszolút igazad van. (Annyit hozzátéve, hogy ez az összes balesetre vonatkozik, sérülés súlyosságától független)
Nekem az jutott róla eszembe, hogy sok mindent lehetne mérni, veszélyes szpotokra kiállni, de akkor az emberek előszednék a vasvillát.
Biztos vannak ennek egyéb nüanszai is, amik miatt ez így alakult. Nincs akkora különbség nemzetközi szinten sem abban, mit csinál egy közúti rendőr.
A gyorshajtás egy olyan dolog, ami sok egyéb ok esetében is közrejátszhat. Sok balesetnél mindkét résztvevő hibázik, de az egyik hibája jobban közrejátszik, és akkor azt írják be a statisztikába. Akkor is, ha önmagában az egy hiba miatt nem lett volna semmi, mert a másiknak lett volna ideje kivédeni, ha teljesen szabályosan közlekedik.
2021:
Pl. 25% az elsőbbség meg nem adása. Ha valaki lakott területen 80-nal közlekedik, a kereszteződésnél nincs ideje körülnézni, kimegy valaki elé 20-szal, akkor nem gyorshajtást írnak be oknak.
Kanyarodás 17%. Gyorshajtás esetén ezt is könnyebb megcsinálni. Kanyarodásnál szinte mindig egy relatív gyorshajtás miatt lesz belőle baleset. Ha már eleve száguldva érkezett valaki, akkor nincs ideje felmérni, hogy mennyivel is kellene kanyarodni. Viszont konkrétan a kanyarodásnál már nem állt fenn gyorshajtás, nem ezt írják be.
De úgy általánosan is, gyorshajtás esetén mindig kevesebb ideje van az embernek jól dönteni, másrészt kevesebb ideje van kivédeni a másik ember hibázását. Mivel a balesetek túlnyomó többségéhez két hülye kell: egy, aki hibázik, és egy másik, aki ezt nem tudja kivédeni. Nekem az a tapasztalatom, hogy a városban közlekedve szinte minden percben ki kell védenem valaki hibázását. A legtöbb persze olyan enyhe dolog, ami fel se tűnik az embernek, ha nem direkt figyel erre, de 5-10 percenként előfordul olyasmi, ami már fejcsóválós téma. (Meg persze, én is csinálok néha hülyeséget, amit meg a többi közlekedő véd ki.) De egy gyorshajtó a saját sebességével van elfoglalva, arra már nem futja neki az idejéből, hogy mások okozta balesetveszélyt kerüljön el. Ott megint csak nem a gyorshajtást írják be oknak, ha nem az volt az elsődleges ok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!