Kevesebbet mutat a kilométeróra ?
#3: az a fix merők +15 km/h toleranciája miatt van. erre még pluszban jön rá az óra csalása.
Egyszer kicsit bebambultam az üres M7-en, kb 160-at mutatott az óra a véda alatt, nem kaptam ajándékot.
Erre tényleg csak most jössz rá? :)
Az autókra többféle méretű felni és gumi felszerelhető. A kereskedések általában a legkisebb, még megfelelőt adják alapfelszereltségben, mert ez a legolcsóbb. Ha nagyobb felnit akarsz, fizess érte pluszban.
A km-óra, ugye, csak a kerék fordulatszámát figyeli. A sebesség pedig nem csak ettől függ, hanem a konkrétan használt gumi kerületétől is. A gumi kerülete pedig függ a gyártási méretétől, de még a kopottságától is.
A km-óra úgy van beállítva, hogy a gyárilag engedélyezett legnagyobb méretű, vadiúj gumival lehet esetleg pontos, minden más esetben kevesebbet fog mérni.
Nekem van egy régi Astrám, gyári felnikkel, az kb. 9%-kal mutat többet a valóságosnál. Viszont a céges Amarok kb. pontosan mutatja a sebességet.
A magyarországi jogrendszerbe is beemelt ECE-39 (Az Egyesült Nemzetek Szervezete Európai Gazdasági Bizottságának (ENSZ EGB) 39. számú előírása – Egységes rendelkezések a gépjárművek sebességmérő és kilométer-számláló berendezése és annak beépítése tekintetében történő jóváhagyásáról [2018/1857]) írja elő, hogy a tagállamokban üzembehelyezett gyári állapotú gépjárművek sebességmérője soha nem mutathat kevesebbet, mint a tényleges sebesség. Ami a gyakorlati mérés során további gond, még az is meg van szabva, hogy ezt a feltételt szobahőmérsékleten kell teljesíteni a sebességmérésnek.
Mivel méréseknél mindig van hibahatár, így a gyártók a többet mérést alkalmazzák; így nem szegik meg az előírást. (Még a sebességellenőrzésre és bírságolásra használt eszközök sem pontosak: a rendeletek szerint, a mérőeszköz üzembehelyezési és időszakos hitelesítésekor hitelesnek minősül az a mérőeszköz – mind a radaros, mind a lézeres –, amely 100 km/h alatt ±3 km/h; 100 km/h felett pedig ±3% tűréshatáron belül van.)
Így a gyorshajtó nem védekezhet azzal, hogy ha gyorsabban hajtott, akkor a sebességmérője miatt hajtott gyorsan, ugyanis az a megengedett sebességet mutatta.
A túlmérésnek azért határt szab a rendelet. Például, 50 km/h tényleges sebesség felett legfeljebb a tényleges sebesség+10 %+4 km/h lehet a legnagyobb, amit mutat. Így, például 83 km/h tényleges sebességnél 83 km/h és (83+83*10/100+4=) 95,3 km/h közötti sebességet mutathat.
Persze, mindez gyári állapotban: tehát pl. nem helyettesítő, hanem pontos gumiabroncs méretnél, a gyári ajánlású guminyomás stb. esetén.
Megjegyzés: a GPS az esetek nagy részében igen pontos, de „műholdvesztéses” helyen, vagy nem elég gyakori adatfrissítés esetén lehet, hogy például csak 500 méteres átlagsebességet mutat, mindeközben, pl. egy adott 200 méteres szakaszon az 500 méteres átlagtól jelentősen eltérő sebesség is lehet. (Nem sebességet mérnek, hanem adott időközönként a pozíciót rögzítik; a pozíciók közti távolság és az eltelt idő számított hányadosa a sebesség.)
Ezen kívül lejtőkön és emelkedőkön, különösen meredek lejtőkön és emelkedőkön, a lejtő, emelkedő vízszinteshez képesti szögétől függően, szintén pontatlan. (Ha oldalról nézzük a lejtőt, emelkedőt, akkor az út és a lejtő, emelkedő alsó pontjától húzott vízszintes, továbbá a legmagasabb ponttól a vízszintesre merőleges, egy derékszögű háromszöget képez. Az autó az átfogón halad, de a műholdak a megtett szakasz vízszintes befogóra jutó, rövidebb szakaszt jelentő vetületét látják megtett útnak.)
" Kevesebbet mutat a kilométeróra ? "
Nem , hanem többet mutat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!