Ha gyalogos direkt lassan megy át előtted ott ahol nincsen lámpa se zebra és nem is kanyarodás tehát nincs elsőbbsége rádudálsz?
Azért az elsőbbségadás fogalmát vegyétek át páran. Ha megy át előtted úgy egy gyalogos, hogy vészfékezned, kormányt elrántanod nem kell és más szabály nem tiltja, hogy ott átkeljen, akkor szabályosan halad át. Akkor is, ha neked nem intenzív fékezéssel meg kell állnod miatta.
Innentől kezdve az igazi parasztság az, ha egy ilyen gyalogost ledudálsz vagy veszélyeztetsz.
Persze ha direkt szívat, az akadályozás tilalma miatt szabálytalan, de sem a KRESZ, sem a józan ész nem azt mondja, hogy dudálni kellene. Hiszen veszélyhelyzet nincs, a cselekedet tudatos, akkor min változtat a duda??
En itt azt az egyet tartom erdekesnek, hogy "direkt lassan" megy at. Az nem ok. Zebran sem. Alany es helyzetfüggő, de van az a szitu, hogy a dudara nyulnék.
Az sem mindegy, hogy egy soksavos uton teszi-e, mert ha igen, akkor a mindenkeppen, hogy a jobbról-balról erkező autostarsak is figyeljenek, ha épp nem latnák a makit...
@19: ha olyan helyen megy át, ahol nincs elsőbbsége, akkor elsőbbséget ad és szabályosan átkelhet. Ha téged mint járművezetőt nem.kényszerít a sebesseged bagy haladási irányod hirtelen megváltoztatására, akkor eleget tett ennek.
És ugye csak addig vagytok.elsőbbségi helyzetben, amíg le nem lépett az úttestre; ezután már nem az elsőbbségi szabályok érvényesek...
Valóban, az elsőbbség csak azt jelenti, hogy nem szabad a járművezetőt a sebességének vagy irányának hirtelen megváltoztatására kényszeríteni. Viszont a KRESZ még ezt is tartalmazza:
"A gyalogos olyan helyen, ahol a járművekkel szemben elsőbbsége nincs, mielőtt az úttestre lép, köteles meggyőződni arról, hogy áthaladásával a járműforgalmat nem zavarja. Nem léphet az úttestre, ha a jármű olyan közel van, hogy annak zavarása nélkül az úttesten átmenni nem tud."
A zavarás fogalma ugyan nincs a KRESZ-ben, de a zavarás körébe tartozik, ha sebességének, haladási irányának megváltoztatására kényszeríti a járművezetőt. Ehhez nem szükséges, hogy hirtelen kelljen változtatni.
Vagyis, ha lassítani kell miatta, akkor szabálytalan.
Ha meg direkt megy lassan, akkor ráadásul tuskó is. Ha valaki rádudál, akkor az életét próbálja megvédeni, hátha nem vette észre a közeledő autót...
Legutóbb 4 db 16 körüli cigánygyerek játszotta el, hogy mikor látták, hogy jövök (kb. 40-nel), akkor gyorsan elfordították a fejüket, és szép lassan bandukoltak át átlóban az úton, nekem félig háttal. Természetesen nem együtt, hanem szétszórva, hogy az utat teljes egészében lefedjék.
A váltót üresbe tettem, bal lábbal fékeztem, és mire közel értem hozzájuk, már lassan gurultam. Akkor jobbal padlóig nyomtam a gázt. 1 másodperc múlva mind a járdán volt. :)
"A zavarás fogalma ugyan nincs a KRESZ-ben, de a zavarás körébe tartozik, ha sebességének, haladási irányának megváltoztatására kényszeríti a járművezetőt. Ehhez nem szükséges, hogy hirtelen kelljen változtatni."
Ha hirtelen történik akkor már veszélyeztetés, nem zavarás.
" Legutóbb 4 db 16 körüli cigánygyerek játszotta el, hogy mikor látták, hogy jövök (kb. 40-nel), akkor gyorsan elfordították a fejüket, és szép lassan bandukoltak át átlóban az úton, nekem félig háttal. Természetesen nem együtt, hanem szétszórva, hogy az utat teljes egészében lefedjék."
Velem meg olyan is történt hogy direkt vissza is lépett hogy hirtelen fékezésre vagy irány változtatásra kényszerítsen amikor meglátta hogy jövök. Akkor szokott baj történni mikor valaki esetleg ideges lesz és rárántja a kormányt és ezt olyan felelőtlenül teszi hogy el is üti. Akkor pedig nem sokra megy hogy ráhúzzák a vezetőre hogy ezért ő is hibás volt. A részemről csak az a lényeg hogy ne én legyek az aki ilyet okoz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!