A sávváltást gyakorlatilag úgy kell kivitelezni mint egy előzést?
Kirakod az indexet a manőver előtt 2-3 másodperccel, hogy lássák, mit akarsz csinálni. Ha gyorsít, elengeded, ha nem, akkor besorolsz elé.
Persze ezek előtt felméred a környezetet (záróvonal miatt főleg),tükörbe nézel és holtteret csekkolsz.
Technikailag igen, de adok egy tanácsot: igen, így oktatják, hogy "amikor a középső tükörben látod a másik autó orrát", de ez egy marhaság. Csináld így, amíg tanulsz, hisz azt kell csinálni, amit kérnek tőled. De a való életben ennek semmi értelme. A középső tükörből való kilátás hátrafelé erőteljesen változó a tükör kialakítása (látószöge), illetve az autó hátuljának kialakítása (holttere) révén. Az első autóm egy szedán F Astra volt, amiből pazar a kilátás hátrafelé: alacsony a hátulja, üveg mindenhol, keskeny C-oszlopok. A középső tükör pedig nagy látószöget biztosított, így láttam kb. mindent hátrafelé, beleértve az oldalsó üveget. Ismétlem: az OLDALSÓ üveget. Azaz az előzött autót már akkor megláttam a középső tükörben, amikor még bőven mellettem volt. Ha követem a tanultakat és kitérek a külső sávba, mert "látom a középső tükörben", akkor úgy elvittem volna az elejét, mint a szél. Ellenben a mostani autóm egy 3 ajtós H Astra: magas a hátulja, picikék az oldalsó ablakok, keskeny a hátsó ablak és baromi vastag a C-oszlop, azaz hatalmas a holttér. Ez társítva egy jelentősen kisebb látószögű középső tükörrel. Itt már vagy 5 autótávval előrébb kell lennem, mire meglátom a középső tükörben azt, akit éppen előzök. Ez mondjuk főúton/autópályán nem gáz, nagyobb sebességnél jó ha hagysz előzés után magad mögött követési távolságot, de egy zsúfolt belvárosban lehetetlen így vezetni. Ha addig nem mersz kitérni, amíg nem látod a középső tükörben a másikat, akkor 10-ből 9 kanyart elbuknék, mert kb. soha nem tudnék kiautózni ekkora távolságot a másikhoz képest és bent ragadnék a belső sávban. Vagy pedig kizárólag a külső sávot kellene használnom és soha nem bemenni a belsőbe.
Na de egy szónak is száz a vége: a lényeg, hogy ezt a "szabályt" ezt csak addig használd, amíg tanulsz, utána felejtsd el, mert a való életben alkalmazhatatlan.
Autópályán én mindig csak akkor sorolok vissza jobbra, amikor már látszik az oldalsó és a középső tükörben a mögöttem lévő orra. Ebben már van bőven ráhagyás is. Városban az oldalsó tükörből már látod, hogy hol van a te seggedhez képest a másik.
Ami szerintem fontos: kérdezd meg az oktatót, hogyan kell jól beállítani a tükröket, illetve nem hiába tanítják a hátranézést. A tükörben ne bízzál. Holttér mindig van, pláne ha több ember használja a kocsit, és elállítgatnak mindent. Simán lehet, hogy ha csak a tükröt nézed, akkor egyszer nekimész a melletted lévőbe.
Holttérre vigyázz vagyis figyelj mert mai napig képesek benézni az emberek még gyakorlott vezetőként is.
Pár napja az M0 bp felé vezető oldalán a szigetszentmiklósi felhajtónál jött be mellém egy komolyabb suv audi.
Nem mentem be a külsőből a belsőbe mert jöttek is meg mentem kemény 90-nel kb... ott meg majdnem 2km a gyorsítósáv mert lehajtó is lesz utána nemsokára....
Mit csinált az emberünk? Simán rámhúzta a kormányt, nem sokon múlt :D
Ha valaki jött volna mellettem akkor baleset lett volna.
99%, hogy holttérben voltam amit tükörből pont nem lát de gondoltam csak elnéz a válla felett, vagy odalép annak az audinak hogy ha lát és 3 másodperc alatt legyorsul a francba!!!
Szóval a holttérrel csak óvatosan :)
Kezdőként főleg, de 10 év és 150e km után is nem kell sajnálni a nyakad és hátranézni a vállad mögé egy pillanatra.
De hogy a kérdésedre is válaszoljak kicsit:
Megelőzöd, meggyőződsz róla, hogy tuti nincs a holtteredben akkor menj is be elé, mert vannak barmok akik elkezdenek gyorsítani jobbról és ha nem figyel a másik autós akkor lehetnek bajok.
A sávváltást gy kell kivitelezni, mint a sávváltást.
Legjobb ha nem kezded el keverni a szezont a fazonnal és nem akarsz mindent egymáshoz kötni. A sávváltás nem előzés, és főleg nem KANYARODÁS.
A sávváltás előtti irányjelzésnek lényege pont az lenne, hogy tudatod a többi közlekedővel, hogy mi a szándékod, tehát nyilván megvárod, mit reagálnak a jelzésre.
És ahogy írják, holttér, szomszédos sávok, mert ha több sáv van lehet valaki pont a te "helyedre" pályázik, illetve nem csak 1-1 autónyira "tapogatjuk" a forgalmat, hanem figyeljük a többieket is, mert bármikor érkezhet például egy motoros is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!